Automobilový průmysl je dnes narušován několika silnými vlivy jako jsou například elektromobilita nebo autonomní či sdílené automobily. To způsobuje bezprecedentní vývoj technologií a obchodních modelů. Uprostřed tohoto turbulentního vývoje tlačí aktuálně na automobilový průmysl ještě pandemie covid-19.
Po počátečních výpadcích dodávek a výroby nyní celé odvětví čelí poptávkovému šoku a dalšímu nejistému vývoji. Někteří výrobci čelí kvůli výpadku příjmů problémům s chybějící likviditou a bez zajištění dalšího financování riskují ukončení podnikání. Nová situace také zcela jistě přinese i změny v chování zákazníků a růst preferencí online nakupování. Covid-19 narušuje globální automobilový hodnotový řetězec. Zde je několik klíčových výzev, kterým dnes automotive segment čelí:
- Přerušený dodavatelský řetězec
Protože výrobci silně spoléhají na produkci just-in-time, jejich dodavatelské řetězce byly okamžitě přerušeny. V Číně byly téměř dvě třetiny automobilové produkce zastavením výroby přímo zasaženy, což mělo velký dopad také na všechny dodavatele. Kromě toho má nedostatek součástek vyrobených v Číně vliv na celosvětovou výrobu.
- Ukončení výroby
Zatímco se situace v Asii začíná stabilizovat, většina americké a evropské výroby automobilů je ve velké nejistotě ohledně toho, kdy se výroba vrátí do zajetých kolejí. Výrobci rovněž začínají přesouvat část technických, montážních i nákupních kapacit na výrobu zdravotnického vybavení.
- Nedostatek likvidity
Hotovost se stává v takovýchto časech ještě důležitější než běžně. Někteří výrobci mají nízkou likviditu a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající hotovostní rezervy často vyčerpány za méně než dva měsíce. To vedlo mnoho z nich k vyjednávání vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní kapitalizace pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví. A bez zajištění dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat, což bude mít dopad na investice do nejmodernějších technologií, jejichž zavádění se pravděpodobně odloží.
- Pokles prodeje vozidel
Čína je stále v tomto odvětví největším světovým trhem. Tržby zde však klesly v únoru 2020 o více než 80 % ve srovnání s předchozím měsícem. Prognózy globálních prodejů ve všech hlavních regionech předpovídají, že trh v roce 2020 poklesne o přibližně 12 %. Změny v chování zákazníků, zejména posílení online nakupování, pravděpodobně zůstanou i po odeznění krize.
Jak mohou automotive společnosti reagovat NYNÍ
Pro řešení této krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:
- rychle reagovat na nově vznikající situaci
- obnovit obchodní činnosti
- přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never normal“ realitě
Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“)
- Zajistit bezpečnost
- Zůstat v kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů
- Umožnit efektivní rozhodování
- Zřídit pracovní skupinu pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce
Jak upravit způsoby fungování („RESET“)
- Řídit rizika ve všech oblastech
- Identifikovat dodatečnou hodnotu a předejít krizi likvidity
- Umožnit přesuny portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců
Jak se připravit na „never normal“ realitu („RENEW“)
- Vytvořit nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců a backoffice procesů
- Sledovat trh pro možnosti dalšího růstu
- Znovu nastavit priority investic a strategického plánu
„Výrobci, kteří se nejlépe přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Michal Málek, Managing Director pro oblast Products Automotive, Accenture ČR.
Celou studii najdete zde: https://www.accenture.com/us-en/insights/automotive/coronavirus-automotive-rapid-response
Více také na: https://www.accenture.com/cz-en
O společnosti Accenture
Accenture je přední globální společnost poskytující široké spektrum profesionálních služeb v oblasti strategií a poradenství, interaktivního marketingu, informačních technologií a outsourcingu s digitální podporou ve všech těchto oblastech. Kombinujeme bezkonkurenční zkušenosti a úzce specializované znalosti ve více než 40 průmyslových odvětvích, a to díky podpoře největší celosvětové sítě Advanced Technology a Intelligent Operations center. Díky práci 505 000 zaměstnanců ve více než 120 zemích přináší Accenture neustále inovace, které pomáhají klientům po celém světě zlepšovat jejich výkon a vytvářet trvalé hodnoty. Navštivte nás na www.accenture.com.