Praha, 1. června 2020 – Již téměř 800 drobných podnikatelů a živnostníků projevilo zájem o platební terminál na rok zdarma. Od začátku března o něj mohou požádat díky programu Česko platí kartou, jehož je společnost Mastercard partnerem. S finální fází rozvolnění mimořádných opatření a otevřením obchodů a restaurací je iniciativa na podporu malých podniků a živnostníků opět více než aktuální. O terminál zdarma lze podat žádost na webu ceskoplatikartou.cz. K iniciativě se nově připojili také poskytovatelé terminálů KB Smart Pay a A3Pay. Program Česko platí kartou funguje za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu, Svazu obchodu a cestovního ruchu a Svazu průmyslu a dopravy.
Program byl spuštěn 1. března a za první týdny si o terminál požádaly stovky obchodníků. I když společně s vyhlášením nouzového stavu a uzavřením obchodů poptávka poklesla, nyní mají drobní podnikatelé a živnostníci opět příležitost o terminál na rok zdarma zažádat.
Největší zájem dosud projevili majitelé kadeřnictví, kosmetických a masážních salonů, kterých byla téměř jedna pětina. Na pomyslné druhé příčce se umístily drobné obchody s potravinami včetně pekáren a řeznictví (14 procent), následovaly specializované obchody (12 procent), kam spadají například hodinářství/šperky, květinářství, obchody pro chovatele apod. Každý desátý žadatel o terminál zdarma je provozovatelem restaurace nebo občerstvení.
Cílem programu Česko platí kartou je podpořit malé obchodníky a živnostníky a umožnit jim vyzkoušet si platební terminál na rok zcela zdarma. Podle dat společnost Mastercard mohou obchodníkům, kteří začnou přijímat platby kartou, stoupnout tržby o 12 až 18 procent.
„Krize ukázala, jak důležitá může být pro spotřebitele možnost zaplatit kartou a zároveň jak důležitá je schopnost obchodníků rychle reagovat na měnící se požadavky trhu. Věřím, že nyní, kdy se obchodníci vrací zpět do plného provozu a snaží se přizpůsobit novým pravidlům kontaktu se zákazníky, bude zájem o terminály zdarma ještě větší než v době spuštění iniciativy,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Společnost Mastercard v období nouzového stavu zaznamenala zvýšený zájem o platby kartou, které podle informací od obchodníků výrazně překročily polovinu všech uskutečněných transakcí. V posledních týdnech výrazně narostl zájem také o e-commerce. Partneři programu proto v tuto chvíli jednají o rozšíření iniciativy Česko platí kartou i pro e-shopy.
„V posledních týdnech jsme i vzhledem k aktuální situaci zaznamenali výrazný nárust zájmu o bezkontaktní platby, které obchodníci i zákazníci v mnoha případech vyžadovali jako primární platební metodu, a to hlavně díky jejich bezpečnosti a rychlosti. Lze předpokládat, že tento trend bude pokračovat. S finálním uvolněním pravidel nouzového stavu se obchodníci vrací zpět ke svému podnikání a většina z nich musí v plném provozu nastavit nové podmínky. Jednou z nich může být právě i usnadnění platebního styku,“ říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Z dat společnosti Mastercard vyplývá, že Česká republika patří mezi 10 evropských zemí, kde se více než 80 procent bezhotovostních plateb uskutečňuje bezkontaktně. Téměř všechny platební terminály v České republice jsou bezkontaktní a bezkontaktní platby umožňuje 95 procent vydaných karet. Stále populárnější jsou i mobilní platby, kterými lze bezkontaktně zaplatit i nákupy za více než 500 korun. Podle průzkumu společnosti Mastercard z podzimu 2019 mobilní platby využívá již pětina Čechů.
Program Česko platí kartou funguje za silné podpory Ministerstva průmyslu a obchodu, Svazu obchodu a cestovního ruchu a Svazu průmyslu a dopravy. Je společnou iniciativou karetních společností a několika významných poskytovatelů terminálů, jako jsou ČSOB, Solitea Pay, KB Smart Pay a A3Pay. Více informací o programu Česko platí kartou včetně možnosti požádat o terminál zdarma je k dispozici na webu ceskoplatikartou.cz.
Segmenty s největším zájmem o terminál zdarma | |
Kadeřnictví, kosmetické salony, masážní salony | 17 procent |
Obchody s potravinami vč. pekáren a řeznictví | 14 procent |
Specializované obchody (květinářství, hodinářství/šperky, sportovní vybavení, chovatelské potřeby a další) | 12 procent |
Občerstvení, restaurace | 10 procent |
Autoservisy, myčky apod. | 6 procent |
Lékaři | 6 procent |
Ostatní služby | 4 procenta |
Řemeslníci | 2 procenta |
Advokátní služby | 2 procenta |
Ubytovací služby | 2 procenta |
Oděvy | 2 procenta |
Taxi | 1 procento |
O společnosti Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com
Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál. Firemní kultura společnosti a vše, co Mastercard dělá uvnitř i navenek, se řídí firemním kvocientem slušnosti. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení.