Poprvé na světě. Festival kutilů Maker Faire Prague 2020 se uskutečnil virtuálně. Zájem předčil očekávání

Praha/Říčany 2. června – Přenést klasický festival do plně virtuální podoby je možné. Ukázal to festival Maker Faire Prague, který byl ve dnech 29. – 30. května k vidění ve virtuální podobě. Organizátoři měli pouze šest týdnů, čtvrtinový rozpočet a všechny cesty vyšlapávali víceméně prvně. Přesto se počet zhlédnutí tohoto festivalu počítá na desítky tisíc. 

Festivaly Maker Faire se konají po celém světě. Praha ve Průmyslovém paláci hostila už dva, v roce 2018 a 2019. Obou se zúčastnilo zhruba 10 tisíc lidí. Letošní ročník se měl uskutečnit jako obvykle v červnu. 

Všechny akce se postupně rušily bylo jasné, že v prvním pololetí nebude ani jedna pořádná. Kdo jiný by tedy měl ukázat, že to jde i jinak, než makeři? Proto jsme se rozhodli, že s nimi zkusíme zvládnout nezvládnutelné: přenést klasický festival, který je založen na osobním kontaktu, do online prostředí,“ říká Michal Uryč, jednatel společnosti Taktiq Communications, která měla všechny tři ročníky festivalu na povel. 

Finální dohoda s klíčovým partnerem, Prusa Research, padla až v dubnu. Další partneři se do projektu nehrnuli. Výjimkou bylo hl. m. Praha, které souhlasilo, že jeho grant lze použít také na online akci. 

Měli jsme opravdu velmi málo času. Stavěli jsme nový web, e-shop, vymýšleli, jak nejlépe přenést fyzický festival do virtuální podoby a co můžeme nabídnout lepšího, než nabízí obvyklá akce ve Veletržním paláci. Příkladem jsou videa z dílen jednotlivých makerů ovšem to vše v době, kdy se řada lidí prakticky bála chodit ven,“ upozorňuje ředitel festivalu, Jan Kužník

Nakonec online podoba (takzvaná edice rouška) nabídla dva více než tříhodinové bloky, které kombinovaly živé streamy z dílen, předtočená videa makerů, a dokonce i několik živých přenosů jak z otevřené dílny PrusaLab, tak z raketové základny v Bratronicích.

Principem Maker Faire je umožnit lidem, aby si vyzkoušeli i sami, co si můžou vytvořit vlastníma rukama. Nabídli jsme proto workshopy a část z nich vytvořila balíčky, které si zájemci mohli dopředu koupit. Pak si prostě pustili odpovídající workshop a mohli si doma tvořit,“ doplňuje Jan Kužník

Takto propracovaným konceptem se akce stala zcela unikátní i ve světovém měřítku. Ačkoli už první pokusy převést některé z lokálních festivalů Maker Faire na internet byly a v květnu se uskutečnilo dokonce globální virtuální setkání makerů, šlo vždy v podstatě jen o jednoduché videokonference. „Díky simultánnímu překladu do angličtiny jsme při akci dostali pozitivní ohlasy například od pořadatelů největšího evropského festivalu Maker Faire Rome a samozřejmě i od mateřské organizace Make Community v USA,“ dodává Jan Kužník. 

Podle organizátorů zájem diváků převýšil očekávání: „Mířili jsme zhruba na 10 tisíc diváků, tedy chtěli jsme porovnávat s obvyklým festivalem. Sledovanost do dneška byla na Mall TV lehce pod 20 tisíc zhlédnutí streamu, na Facebooku přes 26 000 zhlédnutí restreamu. Návštěvnost webu festivalu přesáhla 5 tisíc reálných uživatelů. Ale nekončíme. Online nám dává možnost pokračovat zveřejňováním jednotlivých videí. Některá jsou ještě ve výrobě. Rádi bychom výsledky spočítali po měsíci,“ uvádí Michal Uryč

Festival Maker Faire Prague Online vymyslela a zorganizovala společnost Taktiq Communications ve spolupráci se spolkem Žádná věda. Spoluorganizátory byl také Mall.tv a společnost Quix. Akce se uskutečnila v pátek 29. května a v sobotu 30. května. Záznamy z celé akce i jednotlivá videa naleznete na adrese https://www.makerfaireprague.online.

Fotografie z akce si můžete stáhnout zde

O festivalu Maker Faire Prague

Maker Faire je největší světová přehlídka novodobého kutilství a kreativity, která se pořádá od roku 2006 v mnoha městech po celém světě. Pražský online festival organizují komunikační agentura Taktiq Communications, zapsaný spolek Žádná věda a eventová agentura Quix. Festival vzniká pod patronátem PRUSA Research, světového výrobce 3D tiskáren, a za podpory Hlavního města Prahy. Dalšími partnery letošního ročníku jsou iniciativa Make More a společnosti Samsung,  Hornbach, Fujitsu, Mana, sdružení CESNET a Středočeské inovační centrum. Mediálními partnery jsou internetová televize Mall.TV,  internetový server Živě.cz, časopis ABC a Televizniweb.cz