Doručování balíků prostřednictvím kurýrů až domů je mezi Čechy dlouhodobě populární. Podle průzkumu společnosti GLS realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1050 respondentů využívá tuto variantu 74 % lidí. Během posledních pěti let si lidé postupně oblíbili také jiné metody doručování a dle situace využívají, např. vyzvednutí zboží přímo v kamenné výdejně e-shopu (37 %) nebo ve výdejních místech přepravců (32 %), které nahrazují dříve oblíbené doručení do práce. Hlavním důvodem je časová nezávislost na kurýrech.
Nejvíc si Češi nechávají doručovat balíky přímo domů
Výsledky průzkumu ukazují, že 74 % respondentů využívá doručování balíků na vybranou adresu, tedy až domů. V malých obcích do 1 000 obyvatel se jedná dokonce o čtyři dotazované z pěti (81 % lidí). Oblibu ztrácí doručování do práce, kterého využívá o čtvrtinu méně lidí než před 5 lety (23%). Češi se totiž naučili využívat doručení do kamenných výdejen e-shopů nebo do výdejních míst jednotlivých přepravců.
„ParcelShopy jsou skvělým doplňkem pružných doručovacích služeb. Kdykoliv v průběhu doručení se můžete rozhodnout a nechat si balík uložit na libovolném ParcelShopu, nebo si jej zvolit již při objednání zboží přímo v nákupním košíku. Jsou rovněž místem, ze kterého lze snadno a efektivně posílat soukromé balíky nebo vyřešit vratky zboží e-shopům.,“ vysvětluje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika a dodává: „GLS ParcelShopy jsou rozmístěny tak, aby pokrývaly všechna sídla nad 5000 obyvatel a byly v rozumné dojezdové vzdálenosti napříč celým Českem.“ K hlavním důvodům, proč lidé preferují výdejní místa, patří časová nezávislost na kurýrovi (43 %), ušetření na přepravném (33 %) a větší pohodlí (15 %).
ParcelShopy zná čtyřikrát více lidí než v roce 2016
Podle průzkumu znalo v roce 2016 pojem ParcelShop pouze 10 % dotázaných, dnes je to již více než polovina (52 %). Vůbec poprvé tak převážil počet těch, kteří tento pojem znají, nad těmi, kterým nic neříká. „Velice nás těší, že se GLS ParcelShopy dostávají do povědomí veřejnosti, byť jsme z počátku měli z tohoto anglicismu obavy. Hlavním důvodem je jejich rychle se zvyšující počet, kterým reagujeme na neustálé navyšování objemu přepravovaných balíků a zvyšující se oblibu výdejních míst mezi Čechy. Ještě loni jsme provozovali okolo 350 ParcelShopů, letos jich je přes 500 a rychle přibývají další,“ uvádí Pavel Včela.
GLS v České republice a skupina GLS
GLS Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností General Logistics Systems B.V. (s centrálou v Amsterdamu). GLS zajišťuje spolehlivé, vysoce kvalitní služby přepravy balíků pro více než 270 000 zákazníků doplněné logistickými a expresními službami. „Lídr kvality v balíkové přepravě”, to je hlavní motto GLS. Prostřednictvím vlastních a partnerských společností skupina GLS provozuje síť pokrývající 45 zemí. Díky propracované pozemní síti je GLS jedním z předních poskytovatelů balíkové přepravy v Evropě. GLS působí také v Kanadě a na západním pobřeží USA. GLS má k dispozici více než 70 centrálních a regionálních třídicích středisek a více než 1 400 dep. GLS čítá na 19 000 zaměstnanců, na silnicích 30 000 doručovacích vozidel a více než 3 500 dálkových nákladních vozidel v barvách GLS. Ve finančním roce 2018/19 GLS dosáhla obratu 3,3 miliardy eur a přepravila 634 milionů balíků.