Praha, 17. srpna 2020 – Pětina českých zaměstnanců změnila v uplynulém roce práci a zhruba třetina plánuje změnu zaměstnavatele v průběhu letošního roku. Hlavním důvodem, proč čeští zaměstnanci odcházejí, je nižší plat ve srovnání s jinými zaměstnavateli. Stále důležitějším důvodem se ovšem v souvislosti s propady ekonomiky stává i stabilita zaměstnavatele a jistota zaměstnání. Vyplývá to z výsledků letošního ročníku průzkumu zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který zrealizovala personálně poradenská společnost Randstad.
Nižší mzdu jako hlavní důvod změny zaměstnavatele v průzkumu zmínilo 55 % respondentů. K dalším zmiňovaným důvodům patřily méně atraktivní benefity (49 %), nedostatek příjemné pracovní atmosféry (54 %), nejistota zaměstnání (47 %), finanční zdraví (41 %) a lepší kariérní růst (40 %).
Naopak důvody, proč zaměstnanci zůstávají u stávajícího zaměstnavatele, jsou zajímavá mzda a zaměstnanecké výhody (69 %), jistota zaměstnání (55 %), příjemná pracovní atmosféra (53 %), finanční zdraví (48 %) a kariérní růst (36 %). Oproti loňskému roku klesl význam zajímavosti práce a lokality, což do značné míry souvisí i s vyšším využíváním práce z domova.
„Necelá třetina českých zaměstnanců, kteří opustili předchozího zaměstnavatele z důvodu vyššího platu, jinde získalo vyšší mzdu až o 10 %, pětina respondentů našeho průzkumu pak uvedla, že jim nový zaměstnavatel nabídl mzdu vyšší až o 20 %,“ říká Jacek Kowalak, generální ředitel společnosti Randstad, a dodává: „Při rozhodování zda zůstat nebo odejít od stávajícího zaměstnavatele však nehrají roli pouze finanční důvody. Kvůli ochlazení ekonomiky a rostoucí nezaměstnanosti to bude stále častěji jistota práce. Očekáváme, že chuť lidí měnit práci se v následujících měsících výrazně sníží.“
Rozdílné je vnímání důležitosti jednotlivých argumentů pro odchod či setrvání u stávajícího zaměstnavatele také mezi pohlavími. Ženy přikládají větší důležitost než muži atraktivnímu platu a benefitům (71 % ženy /67 % muži), jistotě zaměstnání (54/52 %), příjemné pracovní atmosféře (56/49 %), rovnováze mezi osobním životem a prací (40/32 %), lokalitě (39/28 %), nebo flexibilitě (39/28 %). Muži považují za důležitější finanční zdraví (50/43 %), nebo zajímavou práci (40/38 %).
Průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který globálně probíhá již 20 let, zkoumá atraktivitu největších zaměstnavatelů v jednotlivých zemích a také aspekty, dle kterých se uchazeči rozhodují při výběru zaměstnavatele. Letošního dvacátého ročníku se zúčastnilo více než 200 000 respondentů ve 33 zemích a 6136 zkoumaných firem (pokrývá více než 75 % světové ekonomiky). V České republice se průzkum uskutečnil potřetí, a to na vzorku 4 724 respondentů, kteří hodnotili atraktivitu 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru.
O průzkumu Randstad Employer Brand Research:
Nezávislý průzkum zpracovává pro Randstad společnost TNS Kantar na základě vlastní vyvinuté metodiky. Je založený na vnímání obecné populace v dané zemi. Průzkum zkoumá úroveň atraktivnosti zaměstnavatele u 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru v zemi, které zná alespoň 10 % populace. Letošní ročník je 20. v řadě a zahrnuje 6 162 firem a více než 200 000 respondentů ve 33 zemích. V České republice se průzkum uskutečnil po třetí a to na vzorku 4 724 respondentů. Reprezentativní vzorek respondentů zahrnuje zaměstnané (64 %) a nezaměstnané (4 %) osoby, studenty (11 %), OSVČ/podnikatele (6 %), ženy/muži v domácnosti (7 %) ve věku 18 až 65 let, přičemž věková skupina 25 – 44 let je navýšena oproti ostatním skupinám. Dotazování prostřednictvím online dotazníku proběhlo mezi 18. prosincem 2019 – 23. lednem 2020.
O společnosti Randstad
Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb a specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporujeme lidi a společnosti v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věříme, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií. Naše portfolio služeb zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR. V roce 2019 jsme pomohli více než dvěma milionům uchazečů najít smysluplné zaměstnání u našich 280 000 klientů. Dále jsme vyškolili více než 350 000 lidí. Randstad je aktivní ve 38 zemích a v téměř polovině z nich patří mezi top 3 společnosti působící v oboru. V roce 2019 měl Randstad v průměru 38 280 vlastních zaměstnanců a vygeneroval příjmy v hodnotě 23,7 miliard eur. Randstad N.V. byl založen v roce 1960, se sídlem v Diemen (Nizozemí) a je kótován na NYSE Euronext Amsterdam. Pro více informací navštivte www.randstad.com.
Randstad je dvojka na českém trhu, v České republice má 170 konzultantů a poskytuje služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání lidí na stálé úvazky klientům prostřednictvím 20 pracovišť. Více informací na www.randstad.cz.