25 let od vzniku eBay – marketplace ve stínu své minulé slávy.

V těchto dnech eBay slaví 25. narozeniny. Začal v roce 1995 jako čistě aukční portál. Ve své době byl fenoménem a průkopníkem internetového obchodování. Na poli globální e-commerce neměl tehdy v podstatě konkurenci. Situace se začala měnit až s vývojem technologií a se vstupem velkých hráčů na globální trhy. Doslova tragédií byl pro něj rok 2000, kdy Amazon vstoupil na trh a otevřel svou platformu prodeji třetích stran. eBay postupně na tento vývoj reagoval zapojením profesionálních prodejců. To ovšem jeho úpadek nepomohlo zastavit. V posledních letech již eBay stagnuje a zůstává ve stínu portálů jako Amazon či Alibaba, přes které se dnes prodá mnohonásobně více zboží.

Dnešní platformy pro online nakupování totiž fungují hlavně díky takzvaným marketplaces. Jsou to jakési multiplikátory nabídek prodejců, přičemž garanci za kvalitu a bezpečnost služeb drží provozovatel platformy. Oproti jiným platformám se musí každá položka na eBay listovat zvlášť, což je nepohodlné pro prodejce a nepřehledné pro nakupující. I to je jeden z důvodů, proč eBay prohrává souboj o globální e-commerce.

Největší překážkou růstu eBaye se ale paradoxně staly technologie. Tady měl eBay přitom obrovskou výhodu. Právě kvůli garanci bezpečného prodeje a dostupnosti služby v globálním měřítku, vyvinul službu PayPal, kterou ale postupně vyčlenil a přidává další způsoby platby.

Jaká je situace dnes? 

Na eBay se prodá 80 % nového zboží. Není již tedy vyloženě sběratelskou platformou a online bazarem. V mnohém se ale eBay nemění. Od doby svého založení si zachovává konstantní provizi 11 % z objednávek, ovšem v posledních letech stagnují i jeho prodeje. V posledním kvartálu roku 2019 dokonce zaznamenal i 3% propad oproti předchozímu kvartálu. Koronakrize mu paradoxně pomohla v Q2 roku 2020, po 4 kvartálech poklesů, předvedl meziroční růst 30%. Lockdown světových ekonomik obecně e-commerce zásadně pomohl, některé velké hráče posunul o několik let dopředu. Naopak eBay zopakoval kvartál, jaký neměl za posledních 15 let. 

eBay často překvapí i kuriozitami. Co vše se přes eBay prodalo? Loď, duch, tchýně, babička, sendvič s podobiznou Panny Marie… iPhony s nainstalovanou hrou Fortnite, v době kdy Apple vyřadil aplikaci z app store se na eBay prodávaly i několik tisíc EUR za kus. To je jen pár příkladů.

Budoucnost eBay?

eBay je lidmi vnímána především jako aukční platforma, která je stále silná v úzkých segmentech jako poštovní známky nebo auto díly. Nedívejme se ale na eBay jako na trpaslíka. Stále se zde prodá více než 20 krát více zboží než v ČR! Je tedy bez diskuse, že se eBay nehodlá vzdát. Průbězně se snaží dotáhnout, po vzoru Amazonu, služby jako externí sklady, garance pro zákazníky či prodej zboží bez ohledu na fyzickou hranici. Bohužel je vše ale realizováno jen tak nějak napůl. Problém není ani tak v tom, co eBay zkouší. Ale spíše v tom, jak rychle a důsledně aplikuje inovace. 

Paradoxně koronakrize ukázala, že to jde. Jen za druhý kvartál 2020 na eBay nakoupilo 182 milionů lidí. Je to pro ně poslední šance, jak znovu naskočit do rychle jedoucího vlaku globální e- commerce?

O autorovi : **Adam Kurzok**

je přední český odborník na elektronickou komerci a zakladatel softwarového doplňku pro e-commerce, EXPANDO. Od roku 2016 pomáhá českým e-shopům s expanzí do zahraničí skrze globální marketplace prodejců jakými jsou Amazon, Alza nebo Mall. Díky EXPANDO utrží české e-shopy za jeden rok více než miliardu korun ze zemí jako je Německo, Francie nebo Rumunsko.

Tvorbě e-shopů a jejich prodejních strategií se věnuje od roku 2004, kdy začal stavět e-shopy. Jedním z prvních klientů byla společnost Metalshop, která dnes prodává do 12 zemí světa. Stál také za projektem Lunchtime, který založili společně s Igorem Třeslínem (dnes Storyous) a který prodali indickému Zomato, resp. DámeJídlo.

Adam je od roku 2018 zastupitelem statutárního města Třinec, kde se zasazuje o rozvoj podnikání a digitalizaci.

A screenshot of a cell phone

Description automatically generated

eBay v číslech

1995 – vznik platformy pro elektronické aukce

1999 – zlatý rok eBay – vstup na burzu, služby využívá půl milionu registrovaných uživatelů, ze zakladatele se stává dolarový miliardář

2014 – rok vyčlenění PayPal ze struktury eBay 

10 % – provize z prodeje po celou dobu fungování služby

9833 GBP – hodnota zboží, která se přes eBay prodala v roce 2019 ve Velké Británií