Reálná čísla z gastro trhu: Letní uvolnění pomohlo jen částečně, restrikce jsou těžký zásah

Praha 12. října 2020 – O tom, že gastro podniky bojují o přežití, není pochyb. Jak vážná je doopravdy jejich situace? Reálný stav zmapovala společnost Dotykačka, jejíž pokladny využívá čtvrtina tuzemských gastro provozů. Už z červencové analýzy firmy vyplynulo, že jarní karanténě padl za oběť zhruba každý desátý podnik. V důsledku zářijových restrikcí se nyní zavírají další. U těch otevřených se tržby během posledních dvou týdnů propadly o desítky procent.

„Údaje z konce září jsou jednoznačné. Zatímco v prvních třech týdnech fungoval stejný počet podniků jako po celé léto, v týdnu, kdy došlo k omezení otevírací doby, vypnulo pokladnu 150 našich gastro zákazníků. Další stovka je následovala o týden později,“ uvádí ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík, podle kterého je prokazatelné, že se nejedná pouze o tradiční sezónní výkyv. 

„Díky velikosti a stabilitě naší zákaznické báze v gastro službách můžeme srovnávat meziročně. Vzhledem k pokrytí čtvrtiny gastro trhu lze navíc od našich zákazníků odvozovat trend celého trhu. Zohledňujeme přitom i to, že část podniků letos na jaře přestala pokladnu používat kvůli odložení EET,“ komentuje Menclík. 

Tržby? Léto celkem zafungovalo, ale ne všude

Třetí kvartál byl z pohledu výše tržeb poměrně úspěšný. Fungující provozovny navzdory nižšímu počtu dosáhly téměř identických tržeb jako ve stejném období loňského roku, v součtu cca 98 %. Bližší pohled na jednotlivé regiony však ukazuje, že některé odliv zahraničních turistů a problémy s koronavirem vykompenzovat nedokázaly. 

„Zdaleka nejhůř na tom byla Praha, kde v porovnání s loňským létem klesly tržby bezmála o pětinu. V mínusu se potácely také Moravskoslezský a Zlínský kraj, jejichž návštěvnost velmi pravděpodobně negativně ovlivnila lokální ohniska koronavirové nákazy na Karvinsku a Uherskohradišťsku,“ přibližuje Petr Menclík a doplňuje: „Naopak nejvíc se v gastro podnicích utrácelo v jižních Čechách, Královéhradeckém kraji a na jižní Moravě, což jsou zejména v létě turisticky velmi atraktivní oblasti.“

Zajímavé je podle něj i srovnání s únorem coby posledním normálním před-covidovým měsícem. Zatímco všude jinde se tržby během léta podstatně zvedly – někde i víc než dvojnásobně – Praha, kterou fatálně zasáhl odliv turistů, se jen těžko dotahovala k hodnotám z konce zimy.  

Souhrnné tržby gastro podniků využívajících Dotykačku (srovnání s únorem 2020)

Omezení otevírací doby podstatně srazilo tržby

Od září gastro podnikům logicky klesly tržby, i tak ale v prvních třech týdnech dosahovaly v průměru o 12,7 % vyšších hodnot než v únoru. To se však razantně změnilo, když od 24. září začalo platit omezení otevírací doby. 

„V týdnu, kdy se opatření zavedlo, spadly souhrnné tržby 2 % pod únorovou úroveň. Následující týden se trend ještě umocnil a tržby se ocitly dokonce 10 % pod úrovní února. Přitom meziroční srovnání ukazuje, že v loňském roce září plynule navázalo na léto, bez větších výkyvů. Počet aktivních podniků tehdy vlivem sezónnosti koncem měsíce mírně poklesl, ale tržby si držely po celou dobu téměř stabilní úroveň 17-19 % nad únorovými hodnotami,“ srovnává Menclík.

GASTRO TRŽBY V ZÁŘÍ (v porovnání s únorem)20192020
36.-38. týden+19 %+12,7 %
39. týden +18 %-2 %
40. týden +17 %-10 %

Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.