Průzkum GLS: Češi budou letos na vánočních dárcích šetřit. Třetina chce začít s nákupem dříve, většina však ještě nezačala

Češi budou letos na vánočních dárcích šetřit, hlavním důvodem je pandemie COVID-19. Uvedla to více než třetina (38 %) respondentů. Každý třetí Čech také plánuje začít s nákupem dříve než v předchozích letech. Většina z nás přitom začne dárky řešit až v listopadu (31 %) a každý čtvrtý odkládá nákupy dokonce až na posledních 14 dnů před Vánoci. Češi tak věří, že balíkoví přepravci vánoční sezónu zvládnou a jsou na ni připraveni. Kvůli koronaviru hodlá výhradně přes internet pořizovat dárky 37 % oslovených. Údaje vyplývají z průzkumu společnosti GLS realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1100 respondentů. 

Více než třetina Čechů (38 %) bude letos kvůli pandemii koronaviru do vánočních dárků investovat méně než loni a 3 % lidí dokonce dárky nakupovat nebudou vůbec. V důsledku koronavirových opatření také lidé letos plánují začít s nákupem dříve než v minulosti. Uvádí to třetina oslovených (34 %). Většina respondentů (76 %) s nákupy přitom ještě nezačala, třetina (31 %) plánuje pořizovat dárky v listopadu a čtvrtina dokonce nákupy nechává na posledních 14 dnů před Vánoci. Jde častěji o muže než ženy. Před tím však varují balíkoví přepravci: „Očekáváme, že se letošní sezónní maxima vyšplhají na dvojnásobek uplynulých Vánoc. Klíčové bude, zda všichni stávající přepravci udrží během pandemie svoje přepravní sítě v plném provozu a zda nedojde jako na jaře k uzavření výdejních míst nebo dokonce nákupních center či kamenných prodejen. I pokud bude situace stabilní, doporučujeme letos objednávat dárky v e-shopech nejpozději na stříbrnou neděli 13. prosince,“ upozorňuje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. 

Třetina lidí bude kvůli COVID-19 nakupovat dárky online

Obliba online nákupů kvůli pandemii stoupá. Více než třetina Čechů (37 %) letos plánuje nakupovat dárky výhradně z e-shopů a 44 % bude dárky pořizovat online i v kamenných prodejnách. Online nakupování se těší oblibě zejména u mladších lidí od 18 do 35 let. Naopak nejméně budou přes e-shopy objednávat dárky lidé ve věku 54 až 65 let (27 %). Jako hlavní nevýhody online nákupů Češi označují nemožnost vyzkoušet si zboží (68 %), obavu z komplikované reklamace (36 %), poškození zboží přepravou (44 %) nebo nejistota přesného času dodání (31 %). 27 % lidí postrádá možnost si vybrat v nákupním košíku osvědčeného přepravce.

Balíkoví přepravci mají důvěru

Většina lidí očekává podobnou situaci v doručování jako v loňském roce. Z průzkumu vyplývá, že pouze 4 % lidí se obávají, že jim dárky pod stromeček nedojdou včas, a pětina má obavy z uzavření výdejních míst. Naopak 32 % lidí se neobává ani uzavřených výdejních míst, protože věří, že jim objednané zboží kurýři stihnout doručit přímo domů. Přípravy na vánoční sezónu zahajují balíkoví přepravci již z jara. „Každý rok navyšujeme kapacitu naší sítě, abychom zvládli doručit všechny dárky včas. Letos již máme k dispozici celkem 25 dep, z nichž jsou některá zcela nová nebo v nových větších prostorách, nově také otevíráme třídící centrum pro Prahu a střední Čechy. Rovněž jsme zdvojnásobili počet našich výdejních míst, GLS ParcelShopů, kterých je již 600 a každým dnem otvíráme další tak, abychom pokryli minimálně všechny obce nad 5 000 obyvatel,“ uvádí Pavel Včela. 

GLS v České republice a skupina GLS

GLS Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností General Logistics Systems B.V. (s centrálou v Amsterdamu). GLS zajišťuje spolehlivé a vysoce kvalitní služby přepravy balíků pro více než 240 000 zákazníků, doplněné logistickými a expresními službami. „Lídr kvality v balíkové přepravě“, to je hlavní motto GLS. Prostřednictvím vlastních a partnerských společností skupina GLS provozuje síť pokrývající 40 zemí. Díky propracované pozemní síti je GLS jedním z předních poskytovatelů balíkové přepravy v Evropě. GLS působí také v Kanadě a na západním pobřeží USA. GLS má k dispozici vice než 70 centrálních a regionálních třídících středisek a více než 1 400 dep. GLS čítá na 19 000 zaměstnanců, na silnicích 28 000 doručovacích vozidel a vice než 4 000 dálkových nákladních vozidel. Ve fiskálním roce 2019/20 dosáhla GLS obratu ve výši 3,6 miliardy EUR a přepravila 667 milionů balíků.