Růst prodeje rostlinných jogurtů o 900 procent: Čeká nás rostlinná budoucnost, shodli se účastníci prvního ročníku konference zaměřené na rostlinné výrobky

Praha, 20. 10. 2020 – Minulé pondělí se odehrál historicky první ročník konference zaměřené čistě na rostoucí trend rostlinných produktů. Konferenci Plant-Powered Perspectives 2020 pořádal projekt Rostlinně a účastnili se všichni významní hráči na trhu s rostlinnými produkty. Agentura Nielsen poskytla prodejní data o rozsahu, který do této chvíle nebyl nikdy zveřejněn. Zástupkyně European Institute of Innovation and Technology zase mluvila o udržitelném potravinovém systému a proběhla i soutěž rostlinných startupů o poradenství i finanční výhru. Konference se kvůli pandemii koronaviru odehrávala ve virtuálnálním prostředí.

Začátek konferenčního programu se nesl ve znamení tržních čísel, prohlídky nejatraktivnějších produktů, které lze najít v regálech českých supermarketů, a vyhlídek do budoucna. Podle Andrey Vozníkové z agentury Nielsen se v brzké budoucnosti na trhu objeví rostlinné alternativy vajec, mořských plodů, uzenin z hub a cibule nebo rostlinná mražená hotová jídla mezinárodní kuchyně.

Vozníková dále  hovořila o rostoucím rostlinném trendu v konkrétních číslech: „Rostlinná mléka v porovnání prodejů z loňského roku a roku 2012 vzrostla o 331 %, rostlinné jogurty o 900 %.“ Tento trend se rozhodla následovat i původně mlékárenská společnost z Polska Jogurty Magda. Zástupkyně společnosti Magdalena Kubit v rámci své prezentace popsala přechod společnosti k rostlinné výrobě a vývoj velmi oblíbeného kokosového jogurtu PlantOn,  který trval přes dva roky.

Jak nasytit předpokládaných 10 miliard lidí, kteří na naší planetě budou žít v roce 2050? To je výzva,“ řekla při své přednášce Marika Kůrová z European Institute of Innovation and Technology. S ostatními účastníky konference se podělila o to, jak může tato organizace pomoct podnikatelům, kteří svými aktivitami chtějí přispět k udržitelnému potravinovému systému.

Jakub Lunter ze slovenské společnosti Alfa Bio zase přispěl svým vstupem o historii sóji. Začal pět tisíc let nazpět, kdy byla sója společně s rýží v Asii považovaná za posvátnou plodinu. Zmínil i citát z amerických New York Times, že „tofu je nová pizza“ a dostal se až do přítomnosti. „Miliarda lidí má dnes sóju jako hlavní zdroj proteinu,“ uvedl ve svém výstupu zástupce slovenské společnosti.

V rámci konference proběhla také soutěž Plant-Powered Mashup. Rostlinné startupové projekty mezi sebou soutěžily před odbornou porotou o jejich rady a konzultace, roční propagaci svého projektu na sociálních sítích Rostlinně i o 10 000 Kč do začátku. Porota ve složení Zuzana Magálová (Garden Gourmet), Martin Rozhoň (Vivantis), Václav Liška (Leverage Technology) a Luboš Vidlička (Forky’s) nakonec vybrala za vítěze projekt Martina Lanty s názvem Etický Marketing. Jde vlastně  o vyhledávač na způsob Amazonu nebo Heureky, který usnadní nakupování etických a udržitelných produktů.

Brand manažerka Garden Gourmet Zuzana Magálová ve svém příspěvku mluvila o tom, že pokud zákazník opustí zažité stereotypy, čeká ho bohatý svět rostlinných produktů. „Chuť je hlavním driverem při objevování rostlinné kategorie, ale zároveň i překážkou,“ zmínila. Podle průzkumu Garden Gourmet lidé nejčastěji mění své stravování kvůli pestrosti stravy, osobnímu zdraví a také kvůli chuti.

Zlatým hřebem konference byla panelová diskuze na téma „Budoucnost gastronomie je rostlinná“. Moderoval ji Libor Pozníček z projektu Rostlinně a diskutovali Jana Dorčáková z magazínu HOREKA, zakladatel konceptu Forky’s Luboš Vidlička a patroni projektu Rostlinně – Martin Kortus ze školy vaření Laboratorio a Ondřej Panoš z první flexitariánské restaurace v Praze – Spojky Karlín.

V diskusi se panelisté ohlédli za dalekou cestou, kterou rostlinná kuchyně v ČR urazila, probrali dopad pandemie na jejich podnikání a uvažovali o budoucnosti. A co jim na trhu nejvíce chybí? Zakysaná smetana v rostlinné verzi a kvalitní zelenina. „Přeju všem kolegům v gastro sektoru, abychom to přežili a abychom se příští rok na konferenci potkali osobně,“ uzavřel diskusi a program konference Ondřej Panoš.

Kontakt: Marianna Slováková, projektová manažerka Rostlinně, 732 861 669, e-mail: marianna.slovakova@rostlinne.cz

O Rostlinně

Projekt Rostlinně sleduje vývoj v oblasti nabídky rostlinných pokrmů, pomáhá obchodníkům i majitelům restaurací se v oblasti zorientovat, a tak lépe naplnit požadavky zákazníků v moderní době.  Zároveň slouží jako rádce pro zájemce o rostlinné stravování, ti mohou načerpat inspiraci na sociálních sítích projektu. V loňském roce vyhlásil projekt také první ročník ankety o rostlinný produkt roku, v níž zvítězil veganský nanuk značky Magnum od firmy Unilever. Letos projekt provedl hodnocení obchodních řetězců z hlediska jejich nabídky rostlinných produktů, tento první ročník opanoval Globus. Letos v srpnu projekt provedl také hodnocení kavárenských řetězců z pohledu rostlinné nabídky, první ročník vyhrál Starbucks. Anketu rostlinný produkt roku i průzkum rostlinné nabídky řetězců a kaváren plánují tvůrci projektu v budoucnu opakovat. V letošním hlasování o produkt roku uspělo mleté rostlinné Next Level Hack z Lidlu.

Účastníci konference:

Andrea Vozníková – Ve výzkumu trhu se pohybuje více než 18 let, nejvíce se věnuje rychloobrátkovému spotřebnímu zboží a prodejním řetězcům (potraviny, drogerie, fast foody…). V agentuře NIELSEN zastřešuje oddělení spotřebitelského výzkumu pro ČR i SR. Je rovněž členkou výkonné rady POPAI/Shop! Global a Franšízingového klubu.

Jakub Lunter – pracuje jako business development director a člen správní rady v rodinné firmě Alfa Bio, která produkuje tofu a rostlinné pomazánky pod značkou LUNTER. V současnosti je Alfa Bio největším producentem tofu ve střední Evropě a misí firmy je přispět ke změně stravovacích návyků. Jakub má na starosti rozvoj prodeje na nových trzích.

Jana Dorčáková – Sedmým rokem vytváří časopis HOREKA, který na českém trhu působí již 17 let a je určen profesionálům z pohostinství. Jana se také podílí na přípravě největšího kongresu HOREKA 112 pro profesionály v HoReCa segmentu. Vystudovala žurnalistiku a mediální studia na Karolvě univerzitě v Praze. Kromě psaní ráda jí a mluví.

Libor Pozníček – Moderátor panelové diskuze a konzultant projektu Rostlinně s důrazem na restaurační kampaň. Ale taky fitness trenér a lektor, který pomáhá lidem zamilovat se do pohybu a rostlinné kuchyně.

Luboš Vidlička – Zakladatel a majitel mezinárodního frančízového řetězce Forky ́s nahlédl před asi 7 lety při podnikání pod pokličku masného a mlékárenského průmyslu, přehodnotil své stravování a začal jíst i s celou rodinou rostlinně. Okolí se mu za to smálo, jenže jemu se podařilo vybudovat podnik, o který se zajímá i svět.

Magdalena Kubit – Magdalena je jednatelkou polské společnosti Jogurty Magda. Tuto rodinnou mlékárenskou firmu založil v padesátých letech Magdin dědeček. V roce 2017 úspěšně uvedli na trh rostlinný jogurt PLANTON a skrz síť supermarketů Lidl začali distribuci napříč Evropou. V letošním roce společnost Jogurty Magda opouští živočišnou produkci a mění celý svůj sortiment na 100 % rostlinný.

Marika Kůrová – Marika je expertkou na ekosystém evropského výzkumu & inovací. V současnosti pracuje na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze, kde se věnuje projektovému managementu a poradenství k evropskému financování R&D. Marika je součástí aktivit EIT Food Hub od roku 2018. Věnuje se zde především podpoře podnikatelské činnosti a propojování akademické obce a průmyslu.

Martin Kortus – Gastronomii vnímá jako něco, co se stále vyvíjí a vytváří nové možnosti seberealizace. Rostlinná kuchyně jako taková podle něj nabírá na všeobecné popularitě a dnes výrazně ovlivňuje nejen naše stravovací návyky, ale i gastronomii jako takovou. Posledních pět let působí ve škole vaření Laboratorio jako Head Chef. Již druhým rokem je patronem projektu Rostlinně a zapojil se také do mezinárodní iniciativy Chefs for Change International.

Martin Rozhoň – Založil a 18 let řídil miliardovou skupinu e-shopů VIVANTIS působící v několika zemích.Aktuálně investuje a pomáhá startupům – uLekare, Celostnimedicina.cz, Machavert, Econea, Scuk, Snuggs, VRGineers, Disivo, SatisMeter, Retino, Recruitis, Fabini, StartupYard, Mall Group…

Nikoleta Kováčová – alias Surová dcérka je dlouholetá blogerka a youtuberka, která se převážně věnuje etickému veganství, rostlinným receptům a netestované kosmetice. V uplynulém roce jste ji mohli zaznamenat jako autorku úspěšné kuchařky Slovegán. Aktuálně připravuje druhý díl.

Ondřej Panoš – Šéfkuchař Spojky Karlín, první flexitariánské restaurace v Česku. Před jejím otevřením také šéfkuchař(nejen) zahraničními turisty milovaného podniku Etnosvět. Mimo jiné patron projektu Rostlinně, který se neváhal zapojit do mezinárodní iniciativy Chefs for Change International.

Václav Liška – V roce 2003 stál u zrodu portálu Aukro.cz. Má více než 17 let zkušeností s řízením e-commerce projektů ve střední a východní Evropě. Zajímá se o investice do projektů se společenským a ekologickým přesahem.

Zuzana Magálová – věnuje se brand marketingu už téměř 10 let a po práci v spiritovém segmentu na značkách jako Becherovka a Absolut vodka na Slovensku spojila marketing se svou láskou k jídlu a i pomocí Garden Gourmet se snaží přesvědčit lidi, že veggie food je láska.

Zbyněk Haindl – Pracuje jako marketingový manažer potravin v Nestlé. Zabývá se trendy ve výživě, potravinách, zkoumá a analyzuje potřeby českých a slovenských spotřebitelů. V roce 2019 spolu s týmem na český trh (2020 na slovenský) uvedl novou značku Garden Gourmet. Jeho cílem je, aby si i Češi zamilovali Veggie Food a tak se veganské a vegetariánské potraviny a jídla staly pravidelnou součástí českých jídelníčků.