Začíná sezóna vánočních nákupů. Nenaleťte podvodníkům.

Téměř 33 % Evropanů nakoupilo v roce 2019 vánoční dárky online a až 18 % Němců nakupuje dárky ještě před začátkem listopadu, vychází ze studie Deloitte. Letošní trend růstu e-commerce v souvislosti s pandemii koronaviru o svátcích pravděpodobně prudce poroste. Přesto ale mnoho spotřebitelů nezná základní pravidla pro pohodlné a bezpečné online nákupy. Experti na elektronickou komerci a internetovou bezpečnost proto doporučují dbát na 11 základních rad.

Nakupujte u ověřených prodejců

Asi nejdůležitější pravidlo nakupování na internetu je nakupovat u ověřených prodejců. „Pokud e-shop neznáte, zkuste najít na jeho webu kontakt, odkaz na sociální sítě a pravidla pro reklamace,” radí odborník na elektronickou komerci Adam Kurzok, zakladatel společnosti Expando.

Když si nevíte rady, nakupujte u velkých jmen

„Mnoho menších prodejců míří na weby velkých hráčů. Skrze takzvané digitální tržiště tedy můžete na Amazonu, Alze nebo Mallu nakoupit zboží od tisíců malých prodejců. Máte tak větší výběr a navíc si můžete být jisti, že zboží Vám bude v pořádku doručeno, peníze vám v případě problémů totiž vrátí přímo tržiště,” říká Adam Kurzok.

Čtěte recenze

Pokud na některém e-shopu nakupujete poprvé, je dobré přečíst si zkušenosti ostatních zákazníků. Vyhnete se tak možným nepříjemnostem. „Je dobré hledat na e-shopu znak Heuréka Ověřeno zákazníky nebo aspoň dát název e-shopu do vyhledávače – negativní recenze vyskočí brzo. Pokud nakupujete na Amazonu, každý prodejce má své hodnocení, obecně nedoporučuji nakupovat u nových prodejců,” radí Adam Kurzok.

Pozor na platební brány

Když jste si e-shop ověřili a vybrali zboží, přichází řad na placení. „Rozhodně nesdělujte své platební údaje například do formuláře při registraci, pro samotnou platbu budete správně přesměrováni na zabezpečenou platební bránu. Tu poznáte tak, že se otevře v novém okně v prohlížeči a je z pravidla provozována některou z větších bank,” říká expert na kybernetickou bezpečnost Petr Loužecký ze společnosti Algotech.

Ověřte si možnosti vrácení zboží

I přesto, že podle studie společnosti Narvar má většina spotřebitelů dobré zkušenosti s vrácením zboží, není pravidlem, že vrácení zboží je zdarma. U některých prodejců s kamenným obchodem není možnost zboží z e-shopu vrátit na prodejně. Taktéž za takzvané vratky musíte zaplatit poštovné. „U mnoha prodejců je jedná o částky kolem stokoruny. Pokud ale vracíte zboží mimo Evropu, vrácení zboží vás může vyjít dráž než samotná objednávka,” upozorňuje Adam Kurzok.

Vaše banka Vás e-mailem pravděpodobně kontaktovat nebude

Hackeři často zkouší sofistikované taktiky, jak z lidí vylákat platební údaje. Dávejte si proto pozor, jak se ve vlastním e-mailu chováte. „Setkáváme se s praktikou, že hackeři okopírují vzhled e-mailu některé z bank, aby působili na první pohled důvěryhodným dojmem. Vaše banka ale od Vás údaje přes e-mail vyžadovat nebude. Pokud Vám podobný e-mail přijde, zkontrolujte adresu odesílatele a v případě, že ji neznáte, zprávu okamžitě vymažte,” radí Karel Diviš z IT společnosti IDC-softwarehouse.

Raději zkontrolujte doručovací dobu

„Zejména teď, když nakupuje online více lidí než je běžné, může mít mnoho obchodů problém s doručením zboží v řádném termínu. Nakupujte proto s dostatečným předstihem a zkontrolujte, zda e-shop garantuje dodání do Vánoc,” říká Adam Kurzok.

Pozor na dárkové poukazy

Pokud někomu chcete darovat poukaz do restaurace, lázní či některého obchodu, dávejte pozor na podmínky využití. Zejména v době pandemie je dobré se ptát na dobu platnosti a možnost bezplatné změny termínu. 

Nebojte se reklamace

Nejlepší je předejít špatné zkušenosti, ale v případě reklamace je zákon často na vaši straně. „Spotřebitelé mají hned několik možností. V první řadě doporučuji se obrátit na samotný e-shop a v zákonné 14-denní lhůtě minimálně oznámit, že chcete zboží vrátit. Pozor ale na “úmyslné” vracení produktů (např. typicky fotoaparátu po dovolené), toto již nebývá tolerováno, proto si pořádně přečtěte obchodní podmínky,” radí Adam Kurzok.

Zkontrolujte podmínky u nákupu ze zahraničí

 „Zkontrolujte si v kontaktech eshopu, z jaké země je provozovatel. Dnes není problém nakoupit ze zahraničí, dávejte si ale pozor na dražší zboží ze zemí mimo EU, zásilka se může zdržet a prodražit celním řízením,” uzavírá Adam Kurzok.

O EXPANDO
EXPANDO je softwarový doplněk pro e-commerce, který od roku 2016 ulehčuje prodejcům vstup na zahraniční trhy a marketplace. Tato brána do světa globální e-commerce automatizuje napojení na nové prodejní kanály a poté synchronizuje produkty, ceny i objednávky. České e-shopy tak díky EXPANDO ročně utrží více než miliardu korun při prodejích prostřednictvím zahraničního e-shopu, Amazonu, Mallu či Alzy.

O Algotech

Algotech je už přes 20 let předním poskytovatelem systémů pro řízení vztahů se zákazníky (CRM), podnikových informačních systémů (ERP) a cloudových služeb. Je expertem v oblasti kontaktních center, telekomunikačního software i hardware. Datacentrum Algotechu spravuje 1,5 Petabyte zákaznických dat, a její roční obrat se pohybuje na úrovni 250 milionů korun. Služby Algotechu využívají například  Komerční banka, Moneta Money bank, Škoda Auto, Unipetrol, ČSA, Kapitol, CBRE nebo Ministerstvo pro místní rozvoj. 

O IDC-softwarehouse
IDC-softwarehouse vznikla v roce 2000, zabývá se kompletním outsourcingem IT, vývojem software na zakázku a konzultačními a integračními projekty především v oblasti soukromé zdravotní péče. Poskytuje také cloudové služby vlastního datového centra.