Praha 23. listopadu – Nejlepší podmínky pro podnikání mají ženy v Izraeli. Vyplývá to z nové studie Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2020 (MIWE 2020), která porovnává podmínky pro podnikání žen v 58 zemích světa. Na druhém místě skončily Spojené státy americké, které byly loni první, následované Švýcarskem. Česká republika je na 45. místě mezi Ugandou a Nigérii. Celých 87 procent podnikatelek podle studie uvedlo, že aktuální světová pandemie Covid-19 nepříznivě ovlivnila jejich podnikání.
Studie Mastercard Index of Women Entrepreneurs (Index žen podnikatelek, MIWE) 2020 již počtvrté upozorňuje na obrovský socioekonomický přínos podnikatelek po celém světě a poskytuje přehled o faktorech, které ovlivňují či brzdí jejich postup. MIWE 2020 porovnává podmínky žen v podnikání v období před a po pandemii v 58 zemích, ve kterých žije téměř 80 % ženské pracovní síly.
Izrael poprvé na vrcholu, Česká republika mezi Ugandou a Nigérií
Ukázkovým příkladem podpory žen v podnikání může být Izrael, který skočil ze 4. místa v roce 2019 na první místo v roce 2020, čímž předběhl Spojené státy americké (ty se letos umístily na 2. místě). Cílem Izraele je do dvou let zdvojnásobit počet žen na pozici podnikatelek. Za jeho prvním místem v žebříčku stojí velká podpora malých a středních podniků, v čemž se letos vyšplhal na 1. místo oproti 42. místu v loňském roce. Podobný skok zaznamenalo Švýcarsko, které si letos v oblasti podpory ze strany státu vůči malým a středním podnikům zlepšilo pozici z 11. místa na místo 3.
Na vysokých příčkách indexu se umístily i země s obecně nižší životní úrovní, jako například Malajsie (26), Botswana (31), Mexiko (34) či Uruguay (35). Česká republika letos skončila 45. místě mezi Ugandou a Nigérii. Aktuálně je v Čechách podíl žen mezi majiteli podniků 23,3 procent.
Umístění v žebříčku závisí na porovnání třech faktorů:
- pokrok v ekonomickém a profesním postavení žen jako podnikatelek, lídrů a profesionálů
- dostupnost znalostních a finančních prostředků – míra pokroku vyššího vzdělávání žen, míra a úspěšnost při žádosti o podnikatelské půjčky a úroveň podpory ze strany státu
- faktory podporující podnikání – míra podnikatelských a socioekonomických podmínek umožňující ženám úspěšné podnikání
Podle prvního parametru Česká republika skončila až na 49. místě. Co se týče dostupnosti znalostních a finančních prostředků, bylo Česko 41. V oblasti faktorů podporujících podnikání se Česká republika umístila na 29. místě.
Pořadí zemí Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2020:
Pořadí MIWE | Hodnocení MIWE | |||||
2020 | 2019 | % změna mezi lety 2019 a 2020 | 2020 | 2019 | % změna mezi lety 2019 a 2020 | |
Izrael | 1 | 4 | 3↑ | 74.7 | 68.3 | 9.40% |
Spojené státy americké | 2 | 2 | – | 74 | 69.9 | 5.90% |
Švýcarsko | 3 | 11 | 8↑ | 71.5 | 65.2 | 9.70% |
Nový Zéland | 4 | 1 | 3↓ | 70.1 | 70.7 | -0.80% |
Polsko | 5 | 16 | 11↑ | 68.9 | 64.5 | 6.80% |
Velká Británie | 6 | 8 | 2↑ | 68.7 | 65.5 | 4.90% |
Kanada | 7 | 3 | 4↓ | 68.6 | 69.5 | -1.30% |
Švédsko | 8 | 25 | 17↑ | 68.3 | 62.6 | 9.10% |
Austrálie | 9 | 9 | – | 67.5 | 65.4 | 3.20% |
Španělsko | 10 | 14 | 4↑ | 67.3 | 64.9 | 3.80% |
Francie | 18 | 19 | 1↑ | 65.1 | 64.4 | 1.20% |
Portugalsko | 19 | 13 | 6↓ | 64.9 | 64.9 | 0.00% |
Dánsko | 20 | 17 | 3↓ | 64.9 | 64.5 | 0.70% |
Malajsie | 26 | 26 | – | 63.7 | 62.2 | 2.30% |
Německo | 28 | 28 | – | 63 | 61 | 3.30% |
Belgie | 30 | 21 | 9↓ | 62.8 | 63.3 | -0.90% |
Botswana | 31 | 20 | 11↓ | 62.4 | 64.1 | -2.60% |
Maďarsko | 33 | 41 | 8↑ | 62.3 | 57.4 | 8.40% |
Mexiko | 34 | 38 | 4↑ | 62.1 | 58.9 | 5.50% |
Uruguay | 35 | 31 | 4↓ | 61.3 | 60.4 | 1.50% |
Rumunsko | 40 | 34 | 6↓ | 58.2 | 60 | -3.00% |
Itálie | 42 | 47 | 5↑ | 57.2 | 53 | 7.90% |
Uganda | 44 | 43 | 1↓ | 56.1 | 56 | 0.10% |
Česká republika | 45 | 45 | – | 55.9 | 55.6 | 0.50% |
Nigerie | 46 | 46 | – | 54.9 | 54.5 | 0.80% |
Bangladéš | 58 | 57 | 1↓ | 36.4 | 35.4 | 2.70% |
Covid-19 představuje nejen překážky, ale také příležitost
Studie poskytuje také analýzu následků pandemické krize na pracující ženy ve světě a zdůrazňuje efektivní podpůrné metody k obnovení či udržení práce. I když se mohou v různých zemích lišit, jako nejefektivnější se prokázala být pomocná opatření pro malé a střední podniky – od platových dotací a dovolenkových schémat až po fiskální výpomoc.
„Krize vždy odhalí nedokonalosti systémů a Covid se o to řádně postaral. Byli jsme svědky šokujících rozdílů mezi muži a ženami, kterým ženy v byznysu čelí. Ale na rozdíl od jiných ekonomických krizí dal Covid vládám, které se na to dostatečně zaměřily, příležitost k uskutečnění pozitivních změn,“ říká Sue Kelsey, výkonná viceprezidentka pro globální spotřebitelské produkty a finanční začlenění Mastercard.
Mastercard bojuje za rovnoprávnost
Prostřednictvím této studie se Mastercard zavazuje vládám, podnikům a jednotlivcům poskytovat informace, které poslouží při rozhodování a implementaci podpory rovnoprávnosti pohlaví v podnikání. Letošní zpráva šíří jednu z mnoha částí její mise, která se snaží o pokrokovost a podporu znevýhodněných osob – v roce 2020 rozšířil Mastercard svůj závazek v oblasti finančního začlenění o cíl do roku 2025 přivést do digitální ekonomiky miliardu fyzických osob a 50 milionů mikro a malých podniků. Součástí tohoto závazku je poskytování přímé pomoci 25 milionům ženských podnikatelek v podobě finanční podpory, mentoringu či technologií, které podpoří jejich podnikání.
Celosvětově podporuje Mastercard dívky se zájmem o vědecko-technické obory. Jedním z projektů je například Girls4Tech, díky kterému má Mastercard za cíl vzdělat až 5 milionů žen a dívek do roku 2025. Programu se za šest let svého fungování doposud zúčastnilo již 800 000 dívek z 27 zemí všech kontinentů. Další projekty Mastercard realizuje například v Africe a Mexiku.
Celá studie je ke stažení zde.
Použitá metodologie
Studie Mastercard Index žen v podnikání poskytuje celosvětovou analýzu pokroku podpory žen v podnikání v 58 zemích reprezentujících téměř 80 % mezinárodní ženské pracovní síly. Studie poskytuje analýzu socioekonomických faktorů pohánějících, ale také brzdících tento pokrok.
Studie vychází z veřejně dostupných zdrojů předních mezinárodních organizací, jako například UNESCO, OECD či Mezinárodní organizace práce a zhodnocuje data o ženách podnikatelkách v podmínkách před i po pandemii. O umístění rozhoduje 12 indikátorů a 25 sub-indikátorů, které poměřují následující tři faktory na jednotlivých trzích: pokrok v ekonomickém a profesním postavení žen jako podnikatelek, lídrů a profesionálů dostupnost znalostních a finančních prostředků – míra pokroku vyššího vzdělávání žen, míra a úspěšnost při žádosti o podnikatelské půjčky a úroveň podpory ze strany státu faktory podporující podnikání – míra podnikatelských a socioekonomických podmínek umožňující ženám úspěšné podnikání.
Letošní studie je rozšířena také o analýzu následků pandemické krize na pracující ženy a zdůrazňuje efektivní podpůrné metody k obnovení či udržení práce, které byly aplikovány ve 40 různých ekonomikách. Prostřednictvím této studie se Mastercard zavazuje vládám, podnikům a jednotlivcům poskytovat informace, které poslouží při rozhodování a implementaci podpory rovnoprávnosti pohlaví v podnikání. Dokazuje také hluboké důsledky nevyužité hodnoty žen pro businessy a jejich talent jakožto lídrů.
O společnosti Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je jednička v oblasti inteligentních, pohodlných a bezpečných plateb. Provozujeme nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a teritoriích celého světa. Produkty a řešení společnosti Mastercard ještě více usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte nás na Twitteru @MastercardNews, připojte se k diskusi na CashlessPioneers Blog a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.