Mastercard: Nejlepší podmínky pro podnikání mají ženy v Izraeli. 87 procent podnikatelek tvrdí, že Covid-19 měl negativní vliv na jejich podnikání

Praha 23. listopadu – Nejlepší podmínky pro podnikání mají ženy v Izraeli. Vyplývá to z nové studie Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2020 (MIWE 2020), která porovnává podmínky pro podnikání žen v 58 zemích světa. Na druhém místě skončily Spojené státy americké, které byly loni první, následované Švýcarskem. Česká republika je na 45. místě mezi Ugandou a Nigérii. Celých 87 procent podnikatelek podle studie uvedlo, že aktuální světová pandemie Covid-19 nepříznivě ovlivnila jejich podnikání. 

Studie Mastercard Index of Women Entrepreneurs (Index žen podnikatelek, MIWE) 2020 již počtvrté upozorňuje na obrovský socioekonomický přínos podnikatelek po celém světě a poskytuje přehled o faktorech, které ovlivňují či brzdí jejich postup. MIWE 2020 porovnává podmínky žen v podnikání v období před a po pandemii v 58 zemích, ve kterých žije téměř 80 % ženské pracovní síly.

Izrael poprvé na vrcholu, Česká republika mezi Ugandou a Nigérií

Ukázkovým příkladem podpory žen v podnikání může být Izrael, který skočil ze 4. místa v roce 2019 na první místo v roce 2020, čímž předběhl Spojené státy americké (ty se letos umístily na 2. místě). Cílem Izraele je do dvou let zdvojnásobit počet žen na pozici podnikatelek. Za jeho prvním místem v žebříčku stojí velká podpora malých a středních podniků, v čemž se letos vyšplhal na 1. místo oproti 42. místu v loňském roce. Podobný skok zaznamenalo Švýcarsko, které si letos v oblasti podpory ze strany státu vůči malým a středním podnikům zlepšilo pozici z 11. místa na místo 3.

Na vysokých příčkách indexu se umístily i země s obecně nižší životní úrovní, jako například Malajsie (26), Botswana (31), Mexiko (34) či Uruguay (35). Česká republika letos skončila 45. místě mezi Ugandou a Nigérii. Aktuálně je v Čechách podíl žen mezi majiteli podniků 23,3 procent.

Umístění v žebříčku závisí na porovnání třech faktorů:

  1. pokrok v ekonomickém a profesním postavení žen jako podnikatelek, lídrů a profesionálů
  2. dostupnost znalostních a finančních prostředků – míra pokroku vyššího vzdělávání žen, míra a úspěšnost při žádosti o podnikatelské půjčky a úroveň podpory ze strany státu
  3. faktory podporující podnikání – míra podnikatelských a socioekonomických podmínek umožňující ženám úspěšné podnikání

Podle prvního parametru Česká republika skončila až na 49. místě. Co se týče dostupnosti znalostních a finančních prostředků, bylo Česko 41. V oblasti faktorů podporujících podnikání se Česká republika umístila na 29. místě. 

Pořadí zemí Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2020:

Pořadí MIWEHodnocení MIWE
20202019% změna mezi lety 2019 a 202020202019% změna mezi lety 2019 a 2020
Izrael143↑74.768.39.40%
Spojené státy americké227469.95.90%
Švýcarsko3118↑71.565.29.70%
Nový Zéland413↓70.170.7-0.80%
Polsko51611↑68.964.56.80%
Velká Británie682↑68.765.54.90%
Kanada734↓68.669.5-1.30%
Švédsko82517↑68.362.69.10%
Austrálie9967.565.43.20%
Španělsko10144↑67.364.93.80%
Francie18191↑65.164.41.20%
Portugalsko19136↓64.964.90.00%
Dánsko20173↓64.964.50.70%
Malajsie262663.762.22.30%
Německo282863613.30%
Belgie30219↓62.863.3-0.90%
Botswana312011↓62.464.1-2.60%
Maďarsko33418↑62.357.48.40%
Mexiko34384↑62.158.95.50%
Uruguay35314↓61.360.41.50%
Rumunsko40346↓58.260-3.00%
Itálie42475↑57.2537.90%
Uganda44431↓56.1560.10%
Česká republika454555.955.60.50%
Nigerie464654.954.50.80%
Bangladéš58571↓36.435.42.70%

Covid-19 představuje nejen překážky, ale také příležitost

Studie poskytuje také analýzu následků pandemické krize na pracující ženy ve světě a zdůrazňuje efektivní podpůrné metody k obnovení či udržení práce. I když se mohou v různých zemích lišit, jako nejefektivnější se prokázala být pomocná opatření pro malé a střední podniky – od platových dotací a dovolenkových schémat až po fiskální výpomoc.

„Krize vždy odhalí nedokonalosti systémů a Covid se o to řádně postaral. Byli jsme svědky šokujících rozdílů mezi muži a ženami, kterým ženy v byznysu čelí. Ale na rozdíl od jiných ekonomických krizí dal Covid vládám, které se na to dostatečně zaměřily, příležitost k uskutečnění pozitivních změn,“ říká Sue Kelsey, výkonná viceprezidentka pro globální spotřebitelské produkty a finanční začlenění Mastercard.

Mastercard bojuje za rovnoprávnost

Prostřednictvím této studie se Mastercard zavazuje vládám, podnikům a jednotlivcům poskytovat informace, které poslouží při rozhodování a implementaci podpory rovnoprávnosti pohlaví v podnikání. Letošní zpráva šíří jednu z mnoha částí její mise, která se snaží o pokrokovost a podporu znevýhodněných osob – v roce 2020 rozšířil Mastercard svůj závazek v oblasti finančního začlenění o cíl do roku 2025 přivést do digitální ekonomiky miliardu fyzických osob a 50 milionů mikro a malých podniků. Součástí tohoto závazku je poskytování přímé pomoci 25 milionům ženských podnikatelek v podobě finanční podpory, mentoringu či technologií, které podpoří jejich podnikání.

Celosvětově podporuje Mastercard dívky se zájmem o vědecko-technické obory. Jedním z projektů je například Girls4Tech, díky kterému má Mastercard za cíl vzdělat až 5 milionů žen a dívek do roku 2025. Programu se za šest let svého fungování doposud zúčastnilo již 800 000 dívek z 27 zemí všech kontinentů. Další projekty Mastercard realizuje například v Africe a Mexiku.

Celá studie je ke stažení zde.

Použitá metodologie

Studie Mastercard Index žen v podnikání poskytuje celosvětovou analýzu pokroku podpory žen v podnikání v 58 zemích reprezentujících téměř 80 % mezinárodní ženské pracovní síly. Studie poskytuje analýzu socioekonomických faktorů pohánějících, ale také brzdících tento pokrok.

Studie vychází z veřejně dostupných zdrojů předních mezinárodních organizací, jako například UNESCO, OECD či Mezinárodní organizace práce a zhodnocuje data o ženách podnikatelkách v podmínkách před i po pandemii. O umístění rozhoduje 12 indikátorů a 25 sub-indikátorů, které poměřují následující tři faktory na jednotlivých trzích: pokrok v ekonomickém a profesním postavení žen jako podnikatelek, lídrů a profesionálů dostupnost znalostních a finančních prostředků – míra pokroku vyššího vzdělávání žen, míra a úspěšnost při žádosti o podnikatelské půjčky a úroveň podpory ze strany státu faktory podporující podnikání – míra podnikatelských a socioekonomických podmínek umožňující ženám úspěšné podnikání.

Letošní studie je rozšířena také o analýzu následků pandemické krize na pracující ženy a zdůrazňuje efektivní podpůrné metody k obnovení či udržení práce, které byly aplikovány ve 40 různých ekonomikách. Prostřednictvím této studie se Mastercard zavazuje vládám, podnikům a jednotlivcům poskytovat informace, které poslouží při rozhodování a implementaci podpory rovnoprávnosti pohlaví v podnikání. Dokazuje také hluboké důsledky nevyužité hodnoty žen pro businessy a jejich talent jakožto lídrů.

O společnosti Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je jednička v oblasti inteligentních, pohodlných a bezpečných plateb. Provozujeme nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a teritoriích celého světa. Produkty a řešení společnosti Mastercard ještě více usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte nás na Twitteru @MastercardNews, připojte se k diskusi na CashlessPioneers Blog a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.