Hlídač Shopů již tři roky chrání zákazníky před nefér praktikami e-shopů, které manipulují s původní cenou produktu, aby tak naoko navýšily výši slevy, například pro účely Black Friday kampaně. Autoři nástroje, technologické firmy Apify, TopMonks a Keboola, letos změnili metodiku výpočtu reálné slevy a přidali do sledování další e-shopy, včetně 9 slovenských. S trojicí největších e-shopů nyní na zobrazování férových slev přímo spolupracují.
Předvánoční nákupní sezóna je tady a s ní i marketingová akce Black Friday, v rámci níž se e-shopy předhánějí ve slevových akcích. Ne každá sleva je však tak výhodná, jak se může na první pohled zdát, některé obchody totiž manipulují s původní cenou produktu, aby slevu naoko navýšily. Právě v reakci na tyto klamavé slevy během Black Friday trojice technologických firem Apify, TopMonks a Keboola vyvinula bezplatný nástroj Hlídač Shopů. Technologie Apify stahuje data z e-shopů ve strukturované podobě, v platformě od Kebooly se zpracovávají, TopMonks pak mají na starosti vývoj webové služby, rozšíření do prohlížečů a nově i mobilní aplikace.
Používáním Hlídače Shopů si může každý zkontrolovat, jestli e-shop uměle nenavýšil slevu daného produktu. „Klamavé slevy byly dlouho standard, i ty největší e-shopy si hrály s tzv. původní cenou, aby naoko zvýšily velikost slevy. A nejvíce vidět to bylo právě v rámci Black Friday, kdy se e-shopy předháněly v tom, kdo vymyslí bombastičtější akci,” komentuje Jakub Balada, spoluzakladatel startupu Apify, který na nástroji Hlídač Shopů pracuje společně s technologickými firmami TopMonks a Keboola, a dodává: „Abychom nakupující před těmito praktikami ochránili, spustili jsme před třemi lety Hlídače Shopů. Neustále tuto bezplatnou službu zlepšujeme a přidáváme další e-shopy, letos jsme přidali Slovensko a celkový počet sledovaných e-shopů téměř zdvojnásobili.”
Hlídač Shopů takto hlídá 29 populárních českých e-shopů, nově i lékárny (Pilulka.cz, Lékárna.cz, Benu) nebo AAA Auto. Poprvé funguje taky na Slovensku, kde Hlídač Shopů monitoruje 9 e-shopů. Ověřit si reálnou slevu nebo zjistit, za jakou cenu prodával e-shop produkt v poslední době, si může s Hlídačem Shopů kdokoliv skrze webové stránky projektu, instalací do Androidu pomocí přidání na plochu, nebo instalací rozšíření do prohlížeče. Tu používá dnes již více než 20 tisíc uživatelů.
Dříve se Hlídač Shopů potýkal s nevraživostí ze strany většiny obchodníků a některé e-shopy se snažily nástroji odříznout přístup nebo dokonce hrozily tvůrcům žalobami. Dnes je situace opačná a přední e-shopy naopak tvůrce oslovují s žádostí o spolupráci. Trojice těch největších – Alza, Mall.cz a CZC.cz, s Hlídačem Shopů již spolupracují. Alza i CZC dokonce implementovali výpočet slev dle prakticky shodné metodiky a komunikují tedy zákazníkům férové slevy. „Námi sledované e-shopy od nefér praktik upouštějí, v rámci Black Friday na Alze a u CZC v podstatě nenajdete klamavou slevu. Mám velkou radost z toho. jak se trh za těch pár let posunul, a věřím, že je to i naším přičiněním,” dodává Jakub Balada.
——
Informace pro editory
Tiskové zprávy a analýza klamavých slev během Black Friday:
Každý rok vydáváme analýzu Black Friday slev na e-shopech, bude tomu tak i letos. Zároveň jsme připraveni Black Friday a trendy v cenotvorbě v online obchodech komentovat, to i na kameru.
TZ
Celková analýza
Black Friday 2019 — s Hlídačem shopů
Metodika výpočtu slev (viz výše)
Služba Hlídač Shopů hlídá vývoj ceny produktu a ukazuje tak jeho reálnou slevu. Výše této slevy se vypočítává na základě minimální ceny, za kterou e-shop daný produkt prodával v období 30 dnů před slevovou akcí. Sleva se tak nepočítá z maloobchodní ceny, za kterou se daný produkt prodával před několika lety, ceny platné jediný den před začátkem kampaně, případně náhodně navýšené původní ceny, což byly nejčastější klamavé praktiky obchodníků. Hlídač Shopů metodiku výpočtu reálné slevy převzal z nové směrnice EU na ochranu spotřebitele, kterou má Česká republika povinnost implementovat příští rok.
O tvůrcích:
Apify
Cílem startupu Apify je otevřít web větší automatizaci a umožnit tak vznik nových internetových služeb a nástrojů. Na jejich platformě najdou firmy odborníky na webscraping, vývojáři a datoví analytici zase nástroje pro automatizaci své práce. Technologická firma roste o více než 250 procent ročně, má dnes tým 22 lidí a její služby využívají tři stovky klientů – od neziskových projektů jako Hlídač státu, Hlídač Shopů, nebo Thorn až po globální korporace, jako je Microsoft, Eaton, nebo E.ON. Apify založili spolužáci z MatFyzu Jakub Balada a Jan Čurn, investorem startupu je Ondřej Fryc.
Keboola
Česká firma Keboola provozuje cloudovou platformu na zpracování dat. Všechna firemní i externí data z libovolných datových zdrojů díky ní dokáže zobrazit na jednom místě. Zároveň dává možnost s nimi pracovat v bezpečném prostředí a distribuovat je napříč firmou a odděleními či pobočkami. Kanceláře má Keboola v Praze, Vancouveru, Londýně a nově i v Chicagu. Z českých klientů Keboolu používají významní hráči v e-commerce (Rohlík, Heuréka, Lékárna.cz), retailu (Makro, Baťa, Sklizeno) i úspěšné startupy (Productboard nebo Mana).
TopMonks
TopMonks je česká softwarová firma, která pomáhá s vývojem řešení zaběhnutým firmám, ale i nově vznikajícím startupům v rámci svého Startup Studia. Jako technologický partner svým zákazníkům pomáhá se vším od designu, přes vývoj až po nastavení infrastruktury. Ve svém Blockchainovém Studiu zase TopMonks vyvíjí aplikace postavené právě na blockchainu a zabývá se také jejich zabezpečením. TopMonks má v portfoliu více než 13 startupů, z toho již velmi úspěšnou firmu Price(f)x. Mezi klienty pak dále patří firmy jako Mall, Erste Group, Zonky, Shoptet, Adler a další.