Odklad splátek se lidem nakonec prodražil, říkají tři pětiny Čechů

Praha 3. 12. 2020 – Vládní úvěrové moratorium, neboli odklad splátek úvěrů o 3 až 6 měsíců, skončilo v říjnu. Tři pětiny Čechů (62 %) jej zpětně hodnotí spíše jako krátkodobé řešení, které lidem i firmám splácení ve výsledku spíše prodražilo. Většina je navíc pesimistická a myslí si, že lidé budou mít problém se k řádnému splácení svých závazků znovu vrátit, to se domnívá 70 % Čechů. Část klientů podle údajů bank však začala řádně splácet ještě před koncem moratoria a skutečně má potíže splácet jen několik procent klientů (asi 8 %). Vyplývá to z nedávného průzkumu Sberbank, který analyzoval vztah české populace k novinkám v oblasti financí a mapoval platební zvyklosti Čechů.

Kvůli snížení nebo úplné ztrátě příjmů díky epidemii covid-19 byl odklad splátek schválený na jaře pro část společnosti vítanou pauzou od splácení závazků. Finanční odborníci si však kladou otázku, zda nemělo být určeno jen pro nejvážnější případy. Také tři pětiny Čechů (61 %) si myslí, že plošný odklad splátek využili i lidé, kteří ve finanční nouzi skutečně nebyli. Podle 62 % Čechů bylo úvěrové moratorium pouze krátkodobé řešení, které lidem i firmám splácení jejich závazků nakonec prodražilo. Z průzkumu také vyplývá, že 70 % Čechů má obavy, že většina z těch, kteří moratorium využili, nebudou schopni závazky znovu splácet. „Tyto obavy jsou přitom velmi pesimistické. Podle našich údajů bude mít potíže splácet své závazky pravděpodobně jen asi 8 % klientů, kteří se rozhodli pro odklad splátek. Tyto případy s klienty řešíme individuálně již nyní,“ vysvětluje Radka Černá, tisková mluvčí Sberbank.

Moratorium by Češi ještě prodloužili, ale pravděpodobně už nevyužili. Nejméně by se tato možnost zamlouvala lidem s vysokoškolským vzděláním. Jedním z důvodů může být předpokládané uzavírání obchodů a úpadek některých odvětví ekonomiky. Pokud by ale vláda moratorium znovu vyhlásila, splátky by si odložilo asi 24 % Čechů. Odložit znovu splátky by chtěli nejčastěji malí soukromí podnikatelé s 5 a méně zaměstnanci, moratorium by využilo 40 % z nich. „Stejný postoj vnímáme i u našich klientů. Plošný odklad celkově nevnímáme jako nejlepší řešení. Efektivnějším řešením je spíše pracovat s každým klientem individuálně, podle toho, v jaké je konkrétní situaci. Výhodnější než odklad splátek je například konsolidace úvěrů do jednoho, která splátky dlouhodobě sníží a skutečně uleví rodinným rozpočtům,“ dodává Radka Černá ze Sberbank.

O průzkumu Platební zvyklosti Čechů od Sberbank: 

Kvantitativní výzkum z října 2020 provedený společností Ipsos analyzuje vztah české populace k novinkám v oblasti financí a mapuje platební zvyklosti Čechů. Proběhl prostřednictvím dotazování ekonomicky aktivních respondentů ve věku 18-60 let, byly rovnoměrně zastoupené věkové skupiny, region, pohlaví. Účastnilo se jej 880 respondentů. 

Sberbank CZ, a.s. 

Sberbank CZ se svými finančními produkty a službami zaměřuje na retailové klienty, malé a střední firmy a velké společnosti. Její základní hodnotou je co nejvyšší spokojenost klientů. Zakládá si na férovém přístupu a vstřícných službách. V rámci firemního bankovnictví má Sberbank CZ vedle nabídky běžných bankovních produktů silnou pozici v oblasti devizových operací, strukturovaného a exportního financování. Na českém trhu působí Sberbank CZ od roku 1993, od 1. ledna 1997 jako samostatná akciová společnost. Jejím majoritním vlastníkem je Sberbank Europe AG se sídlem ve Vídni.