Praha, 17. prosince 2020 – Dvě třetiny evropských spotřebitelů se letos nad Vánoci zamýšlí více než kdy dříve, vyplývá to z nového průzkumu společnosti Mastercard. Více než tři čtvrtiny spotřebitelů v Evropě uvádí, že jim letošní rok připomněl, co je v životě opravdu důležité, a proto se snaží pomoci místním podnikatelům i lidem, které přímo neznají. Každý pátý kupuje dárky jako pomoc na podporu dobročinnosti a 59 procent podporuje místní komunitu nakupováním v lokálních obchodech.
Spotřebitelé v Evropě se letos daleko více zamýšlejí nad tím, kde nakupují. Každý druhý nakupováním dárků vědomě podporuje svou místní komunitu. Celkem 59 procent Evropanů nakupuje v místních obchodech, 44 procent koupilo dárkové poukázky od místních firem, 61 procent nakupuje vánoční potraviny a nápoje v místních obchodech a 27 procent si objednalo sváteční večeři v místní soukromé restauraci.
„Pro mnohé z nás budou letošní Vánoce nepochybně jiné než dřív. Svátky na konci roku byly vždy velmi významnou příležitostí k nákupům, ale rok 2020 byl pro všechny velmi složitý. O to víc zahřeje u srdce, když člověk zjistí, že lidé po celé Evropě věnují daleko více svých myšlenek a času pořizování vánočních dárků pro druhé. Nakupování u místních dodavatelů je letos velmi cennou vzpruhou nejen pro lokální komunity, ale pro ekonomiku jako celek, neboť právě malé podniky jsou páteří evropského hospodářství,“ řekl prezident Mastercard Europe Mark Barnett.
Události roku 2020 mají za následek, že jsou lidé daleko starostlivější, a to i vůči těm, které osobně neznají: 17 procent respondentů v průzkumu uvedlo, že kupují dárky zcela cizím lidem, aby jim na konci velice náročného roku pomohli. I když 58 procent nakupujících uvádí, že musí po letošním roce omezit výdaje, více než polovina říká, že k pořizování dárků přistupuje osobněji než dříve, a 45 procent tráví výrobou nebo výběrem dárků více času.
Téměř polovina spotřebitelů v Evropě tak koupila dárek, který podporuje i někoho dalšího než přímo obdarovaného. Každý pátý koupil dárek podporující dobročinnost, 17 procent respondentů koupilo dárek v podobě adopce zvířete na dálku a 14 procent přímo věnovalo prostředky na charitu. Dalších 19 procent respondentů o letošních Vánocích koupilo charitativní pohlednice či výrobky.
Top 10 dárků „s myšlenkou“:
- Dárkový koš domácí výroby (38 procent)
- Poukazy na wellness (37 procent)
- Zarámované fotografie nebo fotoalba (35 procent)
- Společné zážitkové dárky (32 procent)
- Personalizované dekorace (26 procent)
- Sladěné oblečení (23 procent)
- Ručně vyráběné svíčky (16 procent)
- Kresby či ilustrace (15 procent)
- Vlastnoručně napsaný příběh nebo báseň (12 procent)
- Deskové hry domácí výroby (11 procent)
Poznámka pro editory:
Průzkum provedla v listopadu 2020 nezávislá společnost Fly Research na vzorku 16 000 dospělých respondentů v patnácti zemích.
O společnosti Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com
Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál. Firemní kultura společnosti a vše, co Mastercard dělá uvnitř i navenek, se řídí firemním kvocientem slušnosti. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení. Společnost můžete sledovat prostřednictvím profilu @MastercardNews na síti Twitter, nebo se můžete přidat k diskusi na blogu Beyond the Transaction Blog a přihlásit se k odběru novinek na stránkách Engagement Bureau.