Vracíte vánoční dárek? Chybějící obal nevadí, poškozené zboží ano

Praha, 7. ledna 2021 – Tisíce Čechů našly letos pod stromečkem stejný dárek dvakrát. Jde o nejčastější důvod, kvůli němuž se prodejcům vrátí desítky tisíc kusů nevyhovujícího zboží. Na vrácení mají spotřebitelé ze zákona 14 dní, každý desátý prodejce ale lhůtu před svátky prodloužil. Vyplývá to z ankety společnosti Acomware mezi prodejci.

Po vánočních svátcích vrátí Češi prodejcům každoročně desítky tisíc dárků. „Nejčastěji proto, že buď darovali, nebo sami obdrželi jeden dárek dvakrát,“ říká David Vurma, CEO konzultační společnosti Acomware. I zbylé důvody jsou většinou veskrze praktické. „Například jim u oblečení nesedí velikost či barva. Nebo si přáli jiný styl,“ vysvětluje Pavla Hobíková, tisková mluvčí Mall.cz.

Chybějící obal nevadí

Zákon lidem umožňuje vrátit takřka všechno zboží s výjimkou toho, které bylo upraveno na míru. Jde například o potisk nebo gravírování na přání. Odmítnout může prodejce vrácené zboží také z hygienických důvodů. „Přijmout nemůžeme například otevřené kosmetické nebo jiné výrobky, které přicházejí do přímého styku s pokožkou,“ vysvětluje Radek Ondrašík z Notino.cz. V segmentu elektroniky pak není možné přijmout rozbalená sluchátka, tonery nebo použitý software.

Zboží mohou zákazníci vrátit bez originálního obalu. „Produkt může být rozbalený, nebo dokonce bez originálního obalu. Ten totiž není předmětem koupě,“ vysvětluje Milan Novosad z CZC.cz. Potvrzuje to také prodejce sportovního oblečení Sportisimo. „Dárek může být rozbalený, ale nesmí být poškozený. V případě oblečení se vrací i s originální visačkou,“ doplňuje Zdeněk Morávek, podle něhož je ale vhodné zboží vracet v originálním obalu.

Lhůta je někdy až 90 dní

Ze zákona platí lhůta na vrácení zboží 14 dní, řada prodejců ji ale ke konci roku prodloužila. „Z naší ankety mezi 200 největšími prodejci v zemi vyplývá, že zhruba každý desátý poskytuje lhůtu delší, většinou až 30 dní,“ vysvětluje David Vurma z Acomware. Z velkých nákupních galerií nabízí například Mall.cz vrácení nevhodného dárku až do 31. ledna. Až po 90 dnů umožňuje vrátit nákup Notino, a to celý rok.

Proces vrácení zboží se u obchodů prakticky neliší, takřka bez výjimky k tomu mohou lidé využít kamennou prodejnu, poštu nebo kurýra. „Zákazníci mohou výrobek přinést na kteroukoliv naši prodejnu, spolu s ním je potřeba také prodejní doklad. Na pobočce výrobek zkontrolujeme, sepíšeme odstoupení od kupní smlouvy a zajistíme vrácení peněz,“ vysvětluje Pavla Hobíková z Mall.cz. V případě vrácení poštou je nezbytné dopředu vyplnit a také vytisknout odstoupení od smlouvy.

Prodejci akceptují většinu vráceného zboží

Případná obava z toho, že prodejce zboží nepřijme, je podle obchodníků zbytečná. „Že bychom nemohli vrácené zboží přijmout zpět, se stává jen výjimečně. Může se to přihodit, pokud není dodržena zákonná lhůta pro vrácení, případně pokud se nám produkt vrátí mechanicky poškozený,“ říká Milan Novosad z CZC.cz. Také Mall.cz potvrzuje, že se snaží v drtivé většině případů vycházet zákazníkům vstříc.

Rozdílný je ale přístup obchodů k vrácení zboží, které bylo poškozeno. „Standardně tuto alternativu nenabízíme, ale je to na posouzení našeho reklamačního oddělení,“ říká Zdeněk Morávek z e-shopu Sportisimo. Vstřícnější je v tomto ohledu CZC, zákazník ale musí počítat s nižší vrácenou částkou. „U nekompletního, poškozeného nebo znečištěného zboží ji musíme ponížit o poplatek za jeho opětovné uvedení do prodejního stavu,“ vysvětluje Milan Novosad.

O společnosti Acomware

Acomware je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce a digitální marketing. Od roku 2002 pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy.

Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Na webu www.acomware.cz publikuje unikátní výzkumy a studie. Je pořadatelem konferencí Performance 2020, Emailing 2020 a cyklu diskuzí Eshopista.