Účet gastra za konec roku 2020: Prosincové tržby spadly o 55 procent

Praha 14. ledna 2021 – Gastro podnikatelé vstupují do nového roku vyčerpaní lockdowny a restrikcemi. Prosincové tržby se navzdory adventnímu rozvolnění meziročně propadly o 55 procent. Z údajů společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá zhruba čtvrtina gastro trhu, dále vyplývá, že během lockdownu před koncem roku mělo otevřeno pouze 37 % gastropodniků. K pondělí 11. ledna se toto číslo mírně navýšilo na 42 procent. 

Nadále platí, že v jednotlivých segmentech jsou podstatné rozdíly. „Koronavirová omezení dlouhodobě nejlépe zvládají kavárny a bistra, tedy podniky, které i za normálních okolností do určité míry fungují v okénkovém režimu. Přesto jejich tržby byly v prosinci 2020 o třetinu nižší než o rok dřív. Mnohonásobně horší situace je ale v podnicích orientovaných na noční život. Ve srovnání s prosincem 2019 dosáhly pouze 5procentního obratu,“ shrnuje ředitel Dotykačky Petr Menclík. 

Nejméně prodělával Středočeský kraj

Pokud bychom se podívali na regionální rozdíly, v prosinci se znovu potvrdila praxe předchozích měsíců: nejvyšších výdělků dosahovaly podniky ve Středočeském kraji. Jejich tržby se však i tak za poslední měsíc vyšplhaly jen na 59 procent hodnot z prosince 2019. Přes 50 procent se v meziročním srovnání dostaly ještě kraje Liberecký, Královéhradecký a Hlavní město Praha. Ostatní oscilovaly většinou mezi 39 a 48 procenty. Nejslabší byl Zlínský kraj s pouhými 31 %. 

Zdroj: Dotykačka Holding a.s.

Silvestr ve znamení jídla a horkých nápojů

Velmi speciální byl tentokrát závěr roku. Během Silvestra 2020 mělo otevřeno pouze 31 % gastro podniků, které fungovaly o rok dříve. Otevřené provozovny dosáhly o jednu třetinu nižších tržeb, ovšem celkově se silvestrovské gastro tržby meziročně propadly cca o tři čtvrtiny (73 %). 

„Tentokrát se téměř vůbec neprodával klasický alkohol ani nealko. Místo toho se z okýnek prodávaly horké nápoje – jejich spotřeba se proti loňsku zdvoj- až ztrojnásobila. Lidé očividně nakupovali něco na zahřátí během silvestrovských procházek, než je povinná večerka zahnala domů. Podstatnou část výdělku – 57 procent – také tentokrát tvořily tržby v obědovém čase. O rok dřív to bylo jen 32 procent,“ vypočítává Petr Menclík.

Ospalý vstup do roku 2021

Vzhledem k tomu, že leden plynule navázal na pokračující prosincový lockdown, obor gastra startuje jen velmi pozvolně. V týdnu od 4. ledna mělo otevřeno jen 38 procent gastro zařízení a tržby činily pouhých 32 procent v porovnání s únorem 2020. Oproti poslednímu „předcovidovému“ měsíci tak byly méně než třetinové. O týden později, v pondělí 11. ledna, se počet otevřených podniků navýšil na 42 procent a tržby stouply na 43 procent. Vedle diskoték a klubů, které jsou dlouhodobě nejpostiženějším segmentem, se u dna potácejí také hospody. 

„Konkrétně u tohoto typu podniku ale pravděpodobně dochází k určitému zkreslení, protože část těch nejmenších si mohla vypnout pokladny, ale ve skutečnosti mají dál otevřeno,“ upřesňuje Petr Menclík. 

Zdroj: Dotykačka Holding a.s. 

Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.