Úspěchy českých značek navzdory koronakrizi. Skinners, Vasky, Bagind, Wuders či Expres Menu dosáhly rekordních úspěchů v roce 2020

Navzdory nepříznivé ekonomické situaci v roce 2020 se řadě českým značkám podařilo dosáhnout rekordních obratů. Ponožkoboty Skinners se staly druhou nejúspěšnější českou značkou na americkém crowdfundingovém portálu Kickstarter, kde za 45 dnů vybraly přes 23 miliónů korun. Mladičký Václav Staněk (23), zakladatel obuvnické značky Vasky, dosáhl obratu 150 milionů korun a otevřel svůj první kamenný obchod na prestižní pražské adrese Na Příkopě. Rodinná firma EXPRES MENU zaměřující se na výrobu trvanlivých pokrmů z tuzemských surovin zaznamenala 35% nárůst obratu díky prvotní panice a zásobování Čechů. Nábytkářská značka Wuders navýšila obrat o 950 % a kožené výrobky Bagind zaznamenaly meziroční trojnásobný nárůst. Vybraným českým produktům se tak i navzdory koronakrizi dařilo nejen na českém, ale i světovém trhu. 

České ponožkoboty Skinners zvýšily výrobu o 154 % a dosáhly historického úspěchu na americkém crowdfundingu

Stačilo 45 dní během podzimu loňského roku a české ponožkoboty Skinners vybraly přes milion dolarů na crowdfundingovém portálu Kickstarter. Unikátní hybridní obuv mezi ponožkou a botou ručně vyráběná na Česku zaujala nejen americký trh. Dnes působí ve více než 100 zemích světa, na výrobu kolekce 2.0 se jim podařilo získat přes 23 milionů korun, a staly se tak druhou nejúspěšnější kampaní v Česku. Výrobu oproti roku 2019 navýšily o 154 % a pro rok 2021 plánují rozšířit výrobní kapacity až na 200 000 párů za rok. Začátek loňského roku však tak pozitivně nevypadal. „Na začátku pandemie nám popadaly některé trhy, museli jsme snížit úvazky nebo se s některými spolupracovníky úplně rozloučit, ale ještě na jaře jsme zabrali. Vydali jsme novou kolekci, spolu s českými a zahraničními partnery jsme se více zaměřili na online a v objednávkách jsme se s téměř polovičním týmem dostali na násobky čísel z minulého roku. Nyní je situace už velmi dobrá, rozšířili jsme výrobní kapacitu a do týmu vzali tolik lidí, že je nás více než na začátku roku 2020, chystáme vydávat nové kolekce a expandovat na trzích, které jsme upozadili,“ říká Michaela Matějková, spoluzakladatelka značky. Skinners jsou vyrobeny z odolných funkčních vláken. Ze spodní strany jsou vyztuženy dvouvrstvou podrážkou z velmi odolného švédského polymeru zapuštěného do textilie bez použití lepidel a švů. Ponožkoboty Skinners si oblíbili například fotbalisté v Kuvajtu nebo baseballový tým Boston Red Sox.

EXPRES MENU zaznamenalo 35% nárůst obratu díky prvotní panice a zásobování Čechů

Česká rodinná firma EXPRES MENU se přes dvacet let zaměřuje na výrobu trvanlivých pokrmů z kvalitních tuzemských surovin, které připravuje vlastní patentovanou metodou. Ta umožňuje až tříleté skladování bez nutnosti uchování v chladu a nevyžaduje přidávání konzervačních látek a emulgátorů. Jakožto prodejce trvanlivých potravin měl Petr Sogel, zakladatel EXPRES MENU, minulý rok štěstí v neštěstí. „Při jarní vlně lockdownu, kdy byli lidé vyděšení a s panikou si začali vytvářet zásoby, jsme během nejsilnějšího dne prodali na e-shopu zboží za 470 tisíc korun, což pro porovnání odpovídá e-shopovým tržbám za celý měsíc únor roku 2019. V celkovém porovnání tržeb na e-shopu jsme za březen roku 2019 utržili 648 tisíc korun, za březen v roce 2020 pak přes čtyři miliony,“ hodnotí zakladatel EXPRES MENU Petr Sogel. Po uklidnění očekávala společnost opětovný pokles, ten se však nakonec potvrdil pouze v květnu. EXPRES MENU i poté expedovalo výrazně větší objem objednávek, a to zejména během druhé říjnové vlny pandemie. „Očekávali jsme nárůst obratu, ale určitě ne v takové výši. V roce 2020 nakonec meziroční nárůst dosáhl 35 % v prodeji na e-shopu a 25 % celkově. Přijali jsme také 4 nové zaměstnance, celkově nyní zaměstnáváme 23 osob,“ uzavírá Petr Sogel.

Vasky otevřely první kamenný obchod Na Příkopě, dosáhly obratu 150 miliónů 

Jeden z nejviditelnějších českých startupů a podnikatelských českých příběhů roku 2020. Mladičký Václav Staněk (23 let) vede firmu, která v roce 2020 prodala 50 tisíc párů bot a zaznamenala obrat 150 milionů korun. Upozornila na sebe i v první vlně pandemie, kdy vyměnila šití bot za šití roušek na strojích, které používal sám Tomáš Baťa, jenž je pro Staňka velkým životním vzorem. Navzdory veškerým komplikacím spojených s covidovou situací – zavřené prodejny a ovlivnění nákupního rozhodování, dokázali vyzkoušet spoustu nových cest včetně otevření prodejny na velmi lukrativní adrese v Praze Na Příkopě, na nejfrekventovanější ulici v České republice. Dalším milníkem byla úspěšná crowdfundigová kampaň, díky které začali vyrábět tenisky, rozšíření sortimentu o oblečení z merina nebo vůbec první televizní reklama. 

Kožené tašky a batohy Bagind registrují meziroční trojnásobný růst

S covidovou situací se parádně vypořádala i značka Bagind, která prodává ručně vyráběné kožené batohy, kabelky a další doplňky. Za značkou stojí příběh mladého dobrodruha a cestovatele Lukáše Matějčka. V osmnácti vyrazil z Ostravy poprvé do světa. Stopoval do Íránu, kde ho už po pár hodinách okradli o většinu věcí a zavřeli do vězení. Překážky překonal, po návratu odmaturoval a brzy nato odletěl na půl roku do nepálských hor učit děti angličtinu. Pak se přesunul do Indie – a právě ta mu změnila život. Skamarádil se tam totiž s výrobcem kožených doplňků, se kterým později založil Bagind. I když se vše vyrábí v Indii a výroba i dodávky byly kvůli Covidu x měsíců pozastaveny, firma registruje meziroční trojnásobný růst. V roce 2020 zaznamenala obrat 52 milionů, 25 000 objednávek a výrazné rozšíření portfolia o nové barvy i střihy. 


Český nábytek Wuders navýšil obrat o 950 % oproti roku 2019

Na rok 2020 bude v dobrém vzpomínat i rodinná firma Wuders prodávající udržitelný nábytek z českého nebo slovenského masivu s životností desítky let. Zakladatelé Wuders – dvojčata Honza a Dominik měli vždy podnikavou duši, rozhodli se navázat na řemeslné dovednosti jejich dědečka s tatínkem a začali vyrábět poctivý a designový nábytek bez kompromisů. Začátky nebyly vůbec jednoduché. Po spuštění e-shopu v červenci 2017 se klukům podařilo prodat prvních pár kusů. Tržby však sotva pokryly nevyhnutelné investice do rozjezdu firmy. Víra v poctivé řemeslo a kvalitní ruční práce kluky hnala dále a letos zaznamenali obrat 30 milionů korun, což je o 950 % více než v roce 2019. Kluci jsou ze sedmi sourozenců a celá rodina je od podnikání ze začátku odrazovala, nyní ve Wuders pracuje i jejich starší bratr Václav a maminka s tatínkem. 

Největší coworking Impact Hub rychle zareagoval na uzavření firemních kanceláří

Největší a nejstarší coworking v České republice má za sebou rok plný kotrmelců, během roku 2020 museli měnit podmínky pro své členy i další návštěvníky nejméně desetkrát. Se vším se ale popasovali a dnes vidí coworking jako nový trend. Obzvláště po tom, co řada velkých firem snižuje kancelářské kapacity o desítky procent. Coworking také stále více vyhledávají lidé, co jim nevyhovuje nucený home office a nemají doma vhodné prostředí a klid pro práci. Home office nový normál nebude také z toho důvodu, že elektronická komunikace nedokáže nahradit neformální rozhovory na chodbách. Impact Hub si tedy i minulém roce zachoval přízeň svých členů. Kromě klasických opatření, jako jsou dezinfekční prostředky či nošení roušek, rozšířili sdílené prostory, aby bylo možné dodržovat dostatečnou vzdálenost od ostatních. Mohli to udělat i díky tomu, že konferenční místnosti a zasedačky nebylo možné využívat k původnímu účelu. Dočasně se přeměnily na další pracovní místa pro členy.