Síť lékáren BENU zvedla prodej e-shopu o 10 procent díky inteligentnímu vyhledávání od Luigi’s Box

Praha 28. ledna 2021 – Jen v Evropě narostl v loňském roce počet objednávek v e-commerce téměř o 50 %. Pro e-shopy je tak stěžejní, aby všechny jejich funkce byly maximálně spolehlivé. Přesto řada obchodů opomíjí jednu z nejdůležitějších, a totiž vyhledávání. To při správném nastavení končí ve 2 až 5 procentech bez výsledků. U webů, které se jím ale nezabývají, je to 20 až 40 procent. Přesvědčila se o tom i síť lékáren BENU, které vylepšené vyhledávání přineslo nárůst konverzí o 9,49 procenta. Toho dosáhla díky inteligentním nástrojům slovenské technologické firmy Luigi’s Box, která optimalizuje vyhledávání pomocí umělé inteligence a strojového učení.

BENU k tomuto kroku přistoupilo poté, co došlo v loňském roce k omezení prodeje i pohybu osob v důsledku vládních opatření. „Hledali jsme způsob, jak usnadnit život lidem, kteří z různých důvodů nemohli nebo nechtěli v době pandemie chodit do tradičních lékáren. Velká část prodeje se přesunula do online prostředí a nám bylo jasné, že je potřeba nákup co nejvíce zjednodušit i pro zákazníky, kteří běžně přes internet nenakupují,“ vysvětluje Michal Macourek, e-commerce director CZ/SK sítě lékáren BENU. Ta v Česku provozuje 266 kamenných poboček a má roční obrat přes 6 miliard korun. 

Řešení našla v optimalizaci vyhledávání zboží, což je mezi e-shopy jednou z často přehlížených funkcí. Spojila se proto se slovenskou technologickou firmou Luigi’s Box, která vytváří nástroje pro efektivní vyhledávání a pomáhá e-commerce pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Její technologie využívá přes 1 000 e-shopů, mezi jeho největší klienty patří kromě BENU také Electroworld, O2, Astratex, Košík.cz, Lékárna.cz či Dedoles. 

Ve spolupráci s ním spustilo BENU na svém e-shopu A/B test, kdy polovině uživatelů bylo zobrazeno původní vyhledávání a druhé polovině to vylepšené o nástroje od slovenského partnera. Cílem bylo zjistit vliv lepšího vyhledávání na tržby internetového obchodu. Varianta webu s původním vyhledáváním dosáhla míry konverze 14,65 %, zatímto ta s optimalizovaným vyhledáváním až 16,04 %. Nové řešení tak přineslo e-shopu BENU nárůst míry konverze z vyhledávání 9,49 %.

Technologie, která se učí od uživatelů

Díky novým technologiím dokázalo BENU vyřešit jednu z nejčastějších příčin neúspěšného vyhledávání, a to když zákazníci zadají daný výraz s překlepem, použijí synonymum, cizojazyčnou alternativu nebo slangový výraz. Jeho dosavadní e-shop si nebyl schopný s tímto problémem poradit a zákazníkům tak neukazoval žádné produkty, kvůli čemuž přicházel řetězec lékáren o zisky.

Další komplikace v rámci vyhledávání vyvstala při zadání méně než tří znaků, kdy web nedokázal zobrazit žádné výsledky. To byl případ třeba doplňků stravy s vitamínem D3. Přestože BENU tyto produkty běžně nabízí, zákazníkům se při hledání pojmu „D3“ nezobrazily žádné produkty. Nově e-shop zobrazuje výsledky už od zadání jediného znaku, s ohledem na historii nákupů či chování jiných uživatelů. Stejně tak dokáže díky umělé inteligenci a strojovému učení navrhnout lepší řazení produktů s ohledem na jejich relevanci a žádanost, aby se zobrazovaly na prvních příčkách výsledků. Z dat Luigi’s Box totiž vyplývá, že až tři čtvrtiny zákazníky opustí e-shop, pokud nenajdou hledaný produkt na první stránce výsledků.

Našeptávač standardem 

Poslední kritickou funkcí, kterou česká síť lékáren nechala vylepšit, je našeptávač produktů. Ten je dnes již téměř standardem u každého e-shopu a jeho funkcí je nabídnout možné výsledky už při psaní hledaného výrazu. Zobrazování výsledků v našeptávači se odvíjí od několika faktorů. Je řízen umělou inteligencí, která neustále zlepšuje vyhledávací algoritmus, vyhodnocuje chování zákazníků na webu a snaží se pochopit jejich úmysl. Na základě těchto údajů poté upravuje pořadí výsledků a uživateli přináší relevantní doporučení produktů. 

„Efektivní našeptávač by měl výsledky zobrazit do stovek milisekund, a to od prvního zadaného znaku. Musí si také umět poradit se všemi problémy jako klasické vyhledávání. Je to něco, co platí pro všechny e-shopy. Určitě stojí za to si propočítat, o kolik by e-shopy mohly zvýšit svůj zisk, kdyby se na problematiku efektivního vyhledávání zaměřily,“ vysvětluje Gejza Nagy, CEO Luigi’s Box. Jeho nástroje dokážou díky strojovému učení a umělé inteligenci tyto problémy vyřešit a jsou dostupné pro všechny e-shopy běžící na libovolné platformě, pro platformu Shoptet dokonce na jediné kliknutí.

Více o Luigi’s Box

Luigi’s Box je slovenská technologická firma, která poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Pomáhá jim také pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Vyniká díky jednoduché implementaci do jakéhokoliv e-shopu, která zabere pouhých deset minut. Skrze strojové učení a umělou inteligenci umí technologie zjistit, jak seřadit nejlépe výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém doporučit zákazníkovi. Za firmou, která vznikla v roce 2014, dnes stojí spoluzakladatelé Gejza Nagy (CEO), Tomáš Kramár (CTO) a Michal Barla (CPO). Technologie Luigi’s Box využívá přes 1 000 e-shopů, mezi jeho největší klienty patří Electroworld, Benu, O2, Astratex, Košík.cz, Lékárna.cz či Dedoles.