4. února 2021 – Končící americký prezident Donald Trump, videa na YouTube a online hry, zejména pak Minecraft – to jsou témata, která během prázdninových dní na přelomu loňského a letošního roku nejvíce vyhledávaly děti, jejichž zařízení chrání bezpečnostní platforma Kaspersky Safe Kids. Vzhledem k protiepidemickým opatřením, která vládla napříč státy i kontinenty, děti upřednostňovaly online zábavu. Každé páté dítě (21 %) si přehrávalo videa na YouTube a každé sedmé hrálo online hry (15 %).
Uplynulé vánoční svátky byly pro děti velmi nezvyklé. Kvůli vládním opatřením se nemohly konat veřejné oslavy ani sváteční trhy, vlády nedoporučovaly návštěvy starších příbuzných, nebo je přímo zakazovaly. Dětem tam často nezbývalo nic jiného, než si zkrátit čas u chytrých zařízení a internetu. Prostřednictvím naší služby Kaspersky Safe Kids jsme analyzovali anonymizovaná data o tom, co děti nejčastěji vyhledávaly od 20. prosince 2020 do 10. ledna 2021, abychom zjistili, čím si nahrazují nedostatek venkovních aktivit. Dobrovolně poskytnutá anonymizovaná metadata zahrnovala vyhledávací požadavky zadané na serverech Bing, Google, Mail.ru, Yahoo!, Yandex a YouTube, a to jak u mobilních zařízení, tak stolních počítačů.
Vedou kanály streamerů, kteří ukazují, jak hrají hry
Při vyhledávání na YouTube děti nejčastěji cílily na témata související s počítačovými hrami (37 %). Hledaly kanály herních streamerů, kteří předvádějí, jak hrají různé hry (39 %), a kanály, jež se věnují konkrétním titulům, jako je Minecraft (19 %). Mezi další nejčastěji hledané hry na YouTube byly Among Us, Brawl Stars a Gacha Life, která umožňuje vytvářet video příběhy.
Druhá nejčastěji vyhledávaná kategorie (21 %) na YouTube se týkala konkrétních bloggerů nebo kanálů. Mezi dětmi se například stalo populární téma domácích koníčků (tzv. DIY), což dokazuje fakt, že třemi nejvyhledávanějšími požadavky byly kanály serverů 5-Minute Crafts, 123 GO! a Troom Troom.
Není příliš překvapivé, že třetím nejvyhledávanějším tématem na YouTube byla hudba. Mezi nejoblíbenější hudebníky patřily skupiny BlackPink a BTS v žánru K-pop (korejský pop), zpěvačky Ariana Grande a Billie Eilish, a rapper Travis Scott. Nejoblíbenějšími skladbami byly „Baby Shark“, „Dance Monkey“ a „Savage Love“.
Obr.: Nejčastěji zadávaná vyhledávání souvisela s obsahem na videoportálu YouTube (21 %), dále se týkala her (15 %), jazykových překladačů (11 %), komunikačních platforem (10 %) a hudby (9 %).
Nešlo však jen o hudební hvězdy a bloggery – děti také vyhledávaly další známé osobnosti. Nejčastěji 45. prezidenta Spojených států Donalda Trumpa, a s velkým odstupem pak následovaly další často hledané celebrity jako herečka Emma Watson a podnikatel Elon Musk.
Velkému zájmu dětí se na přelomu roku těšila také sociální síť TikTok, která zaznamenala 800 milionů aktivních uživatelů měsíčně (údaj se týká více než 150 zemí světa). Během letošních zimních prázdnin děti hledaly témata jako „TikTok mashup“, konkrétní TikTokery a „Jak obejít chráněné režimy na TikTok“. Další oblíbené vyhledávané téma bylo „Zkus se nezasmát“ („Try not to Laugh“), které je často vyhledávané i v němčině – „Versuche nicht zu lachen“.
„Obliba DIY klipů ukazuje, že děti stále rády vytváří různé věci vlastníma rukama, a nadšení pro hru Gacha Life jim může pomoci snadněji vyprávět příběhy a vytvářet komiksy. Síť TikTok děti inspiruje, aby vytvářely vlastní kreativní videa, zatímco hvězdy korejského popu je svými videoklipy inspirují k tomu, aby se učily taneční figury. V dnešní době nám děti, které si ani neumějí představit svět bez počítačových her, YouTube a komunikačních aplikací, ukazují, že jsou schopné se zabavit bez ohledu na to, zda kolem zuří nějaká pandemie. My dospělí bychom se od nich měli učit,“ říká Anna Larkina, expertka na analýzu internetového obsahu ve společnosti Kaspersky.
Společnost Kaspersky připravila několik tipů, jež mohou rodičům pomoci, aby zajistili, že používání internetu bude pro jejich děti přínosné a bezpečné:
- Veďte děti k tomu, aby digitální prostředí využívaly kreativně a pro rozvíjení vyjádření vlastní osobitosti. Můžete jim například doporučit, aby hrály hry, které je přimějí k pohybu nebo tanci, anebo zkuste hrát počítačové hry společně.
- bezpečí svých dětí na internetu se můžete postarat lepší ochranou soukromí jejich účtů – síť TikTok nedávno aktualizovala funkce rodičovské kontroly.
- Máte dostatečný přehled o tom, čím se vaše děti na internetu zabývají? Služba a aplikace Kaspersky Safe Kids vám nabídne pravidelné zprávy o všem, čemu se po celý den na počítači nebo tabletu věnují. Aplikace analyzuje, co vaše děti vyhledávají, a poskytuje vám možnost mít kontrolu nad tím, jak dlouho mohou používat internet a aplikace, aniž byste narušovali jejich osobní soukromý svět.
Podrobnější informace o nedávno provedeném průzkumu společnosti Kaspersky o zájmech dětí v digitálním světě jsou k dispozici na serveru Securelist.com.
Poznámka pro redakci
Zpráva je založena na anonymizovaných metadatech, jež dobrovolně poskytli uživatelé aplikace Kaspersky Safe Kids v období od 20. prosince 2020 do 10. ledna 2021. Zahrnuje vyhledávací požadavky, které byly v tomto období zadané na serverech Bing, Google, Mail.ru, Yahoo!, Yandex a YouTube více než tisíckrát. Oblíbenost byla vypočtena na základě počtu každého jednotlivého zadání, bez ohledu na místo původu nebo jazyk.
O společnosti Kaspersky
Kaspersky je globální společnost zaměřená na kybernetickou bezpečnost, která byla založena v roce 1997. Odborné znalosti společnosti Kaspersky v oblasti bezpečnostních hrozeb a zabezpečení se neustále transformují do inovativních bezpečnostních řešení a služeb na ochranu firem, kritické infrastruktury, vlád a uživatelů po celém světě. Komplexní portfolio zabezpečení, jež tato společnost nabízí, zahrnuje špičkovou ochranu koncových bodů a řadu specializovaných bezpečnostních řešení a služeb, jež pomáhají čelit sofistikovaným digitálním hrozbám, jakkoli se neustále proměňují. Technologie společnosti Kaspersky chrání více než 400 milionů uživatelů a pro 250 000 firemních klientů přinášíme ochranu všeho, co je pro ně v digitální oblasti nejcennější. Další informace jsou k dispozici na adrese www.kaspersky.com.