Sodexo Benefity: Zapomeňte na paušál, stravenková karta skrývá mnoho výhod

Ačkoli legislativa nově umožňuje využívat stravenkový paušál, většina firem zatím k této novince, jež vstoupila v platnost 1. ledna 2021, nepřistoupila. 

Ministerstvo financí zavedlo paušál jako alternativu ke stravenkám a firemním jídelnám. Paušál představuje nezdaněné peníze, které mohou být použity na cokoliv. Tato výhoda je zároveň i jeho nevýhodou. Na Ministerstvu financí a finanční správě panují důvodné obavy, aby paušál nebyl zneužíván k daňovým optimalizacím, a proto má oproti stravenkám a stravenkovým kartám řadu omezení.

„Paušál je jednoznačně nevýhodný pro zaměstnance ve chvíli, kdy zaměstnavatel přispívá na stravování vyšší částkou, než je denní limit pro letošní rok, tedy 75,60 Kč. Vše, co je nad tento limit, podléhá na straně zaměstnance jak dani z příjmu, tak odvodům pojistného,“ vysvětluje Jan Matoušek, odborník na benefity ze společnosti Sodexo. 

V praxi to znamená, že pokud dostáváte od firmy na každý pracovní den stravovací paušál 100 Kč, bude vám z rozdílu nad denní limit, který dělá 24,40 Kč (100 – 75,60), stržena daň ve výši 15 % a pojistné ve výši 11 %, což dělá 6,30 Kč. Na účet tak dostanete 93,70 Kč.  „Naproti tomu ze stravenek (stravenkové karty nebo papírové varianty) zaměstnanec žádné daně ani pojistné neodvádí a daňová zátěž je pouze na straně zaměstnavatele,“ dodává Matoušek a pokračuje: „Pokud zaměstnancům firma hradí stravenky ve vyšší hodnotě, je lepší u nich zůstat. Sice se tím zvyšuje daňová zátěž pro zaměstnavatele, ale pořád je to v součtu pro obě strany výhodnější.“

Paušál se chová jinak také v případě práce z domova nebo při delších pracovních směnách. „U práce z domova je u paušálu nutné vykazovat celou pracovní směnu, kdežto u stravenek stačí alespoň 3 odpracované hodiny denně. U směn delších 11 hodin mohou firmy zaměstnancům poskytnout i druhou stravenku, paušál ale může být vyplacen pouze jednou. Paušál také není možné poskytovat na měsíc dopředu, jen zpětně, což stravenky umožňují,“ vyjmenovává Jan Matoušek.

Další nástrahy na příjemce stravovacího paušálu číhají v případě exekucí. „Paušál sice nelze exekuovat přímo srážkou ze mzdy, ale zároveň ho nelze nijak odlišit od příjmu zaměstnance na jeho bankovním účtu. Pokud tedy paušál nebude na separátním účtu, zaměstnanec o něj během exekuce přijde. To u stravenek a stravenkových karet nehrozí a nikdy k tomu nedošlo,“ říká Jan Matoušek.

Inovace, které se vyplatí

Mít v peněžence stravenkovou kartu Sodexo se vyplatí i z dalších důvodů. Karta totiž v poslední době prošla řadou inovací a dokáže toho mnohem více než jen platit za obědy či za nákupy potravin. Jednou z nich je program „Peníze zpět“. „U vybraných partnerů mohou lidé získat až 15 % ze své útraty zpět na svůj stravenkový účet,“ uvádí Tereza Knířová, managerka komunikace ze Sodexo Benefity. „Pokud například od zaměstnavatele dostanu 2000 Kč na stravenkovou kartu, mohu díky platbám v restauracích a obchodech s potravinami získat navíc až 300 Kč měsíčně,“ uvádí Knířová.

„Ještě zajímavější je tento cashbackový program v kombinaci s další novinkou konce loňského roku – službou „Přidej kartu“. Protože v takovém případě může každý registrovaný majitel stravenkové karty získávat peníze zpět nejen ze svého stravenkového kreditu, ale i z peněz na svém bankovním účtu, který si ke své Sodexo kartě připojí,“ pokračuje Knířová. Podstatou služby „Přidej kartu“ je propojení stravenkové karty s platební kartou k běžnému účtu. Díky tomu se lidé vyhnou doplácení útraty hotovostí nebo další platební kartou v případě, že nemají na stravenkové kartě dostatek prostředků anebo přečerpají denní limit. Vše jednoduše jednou platbou stravenkovou kartou, chybějící částka ze stravenkového konta se automaticky doplatí z běžného bankovního účtu.

Foto: Sodexo

Sodexo v České republice 

Od roku 1992, kdy Sodexo vstoupilo na český trh, poskytuje všech 2 000 zaměstnanců skupiny v ČR služby, které zlepšují kvalitu každodenního života. Sodexo nabízí firmám i institucím služby v oblastech zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria. Dále pak i služby v oblasti komplexních řešení služeb na míru u klienta (firemní restaurace a širokou škálu služeb facility managementu – správy budov, údržby mechanických zařízení a elektro, revizí, projekt managementu, úklidu a administrativních služeb).