Dopady koronaviru se dotýkají i světa eshopů. Zvýšená cena základních ochranných pomůcek, jako jsou rukavice na jedno použití, zasáhla nejen zdravotnictví. Ochranné rukavice nyní skupují podnikatelé i firmy z nejrůznějších odvětví.
Rukavice na jedno použití jsou stále dražší. Americké strategické národní zásoby (Strategic National Stockpile) v prosinci oznámily, že z plánovaných 4,5 miliardy nitrilových rukavic, které jsou potřeba ve zdravotnictví, bylo k dispozici pouze 72 milionů rukavic. To nutí jednotlivé státy k tomu, aby se pohybovaly na černém trhu plném podezřelých prostředníků a makléřů.
Rostoucí poptávka způsobila, že ceny prudce vzrostly: Krabice 100 nitrilových rukavic nyní stojí podle průzkumu singapurské agentury Persistence Market Research až 32 dolarů (přibližně 680 korun). Přitom před pandemií stála 3 dolary (přibližně 64 korun).
Obrovská poptávka se promítla i u výrobců rukavic. Například cena akcie varšavského výrobce Mercator Medical, který vyrábí své rukavice v Thajsku, od ledna 2020 stoupla o 3300 procent.
Nedostatek rukavic kvůli problému v Malajsii
Ironii celé situace nasadila korunu nešťastná náhoda. Okolo 65 procent celosvětové produkce rukavic na jedno použití připadá Malajsii, která je i sídlem největšího výrobce Top Glove. Jenže společnost byla v listopadu minulého roku nucena uzavřít 28 ze svých 41 poboček, a to kvůli velkému počtu nakažených zaměstnanců. Celá situace vyústila podle agentury Bloomberg v sníženou produkci, která vytvořila ještě větší převis mezi nabídkou a poptávkou a přirozeně pak i nárůstu cen.
Poptávka se promítla i v e-commerce
Velká poptávka po ochranných pomůckách, konkrétně pak jednorázových rukavicích, ovlivňuje i český e-commerce trh – rukavice nyní nabízí prodejci elektroniky a potravin, jako je Alza nebo Košík. Jedním z nejvyhledávanějších a nejvíc kupovaných produktů se staly rukavice i na B2B platformách. Tam je skupují i stavební firmy nebo malý živnostníci.
„K velkému překvapení u nás došlo na konci loňského roku, kdy jsme si sestavili žebříček nejprodávanějších a nejvyhledávanějších produktů. Jednu z prvních příček drží právě nitrilové rukavice, které na naší platformě nabízelo i poptávalo stovky podnikatelských subjektů,“ komentuje Václav Liška, country manažer byznysové platformy merXu.
Kadeřnice, tatéři, servírky
Raketový růst cen zasáhl mimo zdravotnictví i ostatní obory, které byly na využití ochranných pomůcek zvyklí nebo jim bylo restrikcemi jejich užívání nařízeno. Jmenovitě pak můžeme zmínit všechna kadeřnictví a kosmetické salóny nebo všechny pracovníky gastronomie. Kategorie sama pro sebe jsou tatérská studia, která tyto ochranné pomůcky používají i v běžném provozu, jejich náklady se v prvních měsících zásadně zvětšili a jejich provoz se koncem roku pozastavil úplně.
***
O merXu
merXu.com je prodejní online platforma pro společnosti z regionu střední a východní Evropy působící v sektoru B2B, jak pro malé a střední podniky, tak pro velké subjekty. Platforma merXu je zabezpečeným obchodním prostředím, které spojuje prověřené kupce i prodejce a umožňuje jim provádět transakce napřímo či prostřednictvím poptávky. Tato horizontální e-commerce platforma se zaměřuje především na obchod se zbožím z nespotřebních kategorií, jako jsou chemikálie, stavebnictví, elektrotechnika, instalace, průmyslové výrobky, zdraví a bezpečnost při práci či nástroje pro profesionály. Platforma merXu v současné době funguje v Polsku, České republice, na Slovensku, v Litvě a Estonsku.