Technologie českého startupu pomohla vystopovat 15 tisíc pohřešovaných

Do boje s dětskou prostitucí se v roce 2012 pustila nezisková organizace Thorn, kterou společně založili herci Ashton Kutcher a Demi Moore, s motivací využít technologie k ochraně těch nejzranitelnějších. Reagovali tak na narůstající počet případů, kdy k sexuálnímu zneužívání a obchodování s dětmi dochází online. Díky softwarovému nástroji Spotlight, který je postavený na technologii českého startupu Apify, od začátku svého fungování již vystopovali na patnáct tisíc nezletilých pohřešovaných.

Spotlight je softwarový nástroj společnosti Thorn, který pomáhá hledat oběti obchodu s lidmi. Velkou měrou jim v tom pomáhá i technologie českého startupu Apify. Spotlight automaticky a opakovaně stahuje veškerá data z erotických on-line seznamek, porovnává je s databází pohřešovaných dětí a tak vlastně ztracené děti hledá. Podle průzkumu společnosti Thorn z roku 2012 totiž bylo 75 % dětských obětí prodáno online, většina z nich prostřednictvím eskortních webů.  

Apify umí sledovat a plně automaticky stahovat strukturovaná data, která se objeví na internetu. Díky vlastní platformě pro web scraping a webovou automatizaci, která neustále monitoruje největší americké seznamky, dovede jednoduše shromáždit podklady pro hledání zneužívaných dětí. Ty Spotlight poté, i díky využití AI nástrojů společnosti Amazon, jako je DetectText nebo IndexFaces dále zkoumá a porovnává s tím, jaký obsah nachází na již zmiňovaných seznamkách. Například z inzerátů sbírá telefonní čísla, která porovnává s posledními známými čísly obětí. Kromě toho zároveň analyzuje obličeje a srovnává inzerované fotografie s databází hledaných dětí. Jak Seznam Zprávám potvrdila výkonná ředitelka Thornu Julie Corduaová, tento proces je velmi účinný, ale časově omezený. „Velmi rychle můžeme dítě najít, po čase se však číslo i tvář změní. Po třech až čtyřech měsících informace zmizí, pak jsou (děti) ztracené.“

I přes to, je ale aplikace, i díky real time monitoringu, který Apify poskytuje, při hledání dětí poměrně úspěšná. “Specializujeme se na stahování dat z webu a automatizaci procesů, které byste jinak museli dělat nesmyslně dlouho ručně. Pomoc s hledáním pohřešovaných dětí se musí stát rychle. Kdyby někdo měl data ze seznamek porovnávat s databází pohřešovaných ručně, nalezených by rozhodně za těch pět let nebylo 15 000, možná dokonce ani stovky. Jsme rádi, že právě na tomto příkladě můžeme ukazovat, jak naše technologie umí pomoci dobré věci,” komentuje spolupráci Jan Čurn z Apify.

Aplikaci Spotlight v současné době používá 9 000 bezpečnostních složek, mezi kterými nechybí FBI, ve všech 50 státech v USA a Kanadě. Thorn vedle Apify spolupracuje i s dalšími technologickými partnery, jako jsou třeba Amazon Web Services (AWS), Google.org, Microsoft, Twitter či Facebook.

Spolupráce s Thorn ale není jediným filantropickým projektem, na kterém Apify spolupracuje. Vedle komerčních projektů se zhruba čtyřicítka zaměstnanců mladé české společnosti s klienty po celém světě, věnuje i řadě dalších neziskových spoluprací. V Heyrick Research se zasazují o konec nelegálního obchodování s lidmi, zejména s uprchlíky a migranty. Shadow app zase pomáhá američanům nalézt ztracené psí mazlíčky. V Česku jsou jedni ze tří subjektů, které stojí za projektem Hlídačshopů.cz. Ten hlídá, zda si e-shopy uměle nenavyšují deklarované slevy. V Hlídači státu prozměnu pomáhají s kontrolou veřejných projektů a státních zakázek. Kromě toho poskytují zdarma i API pro boj s Covid-19.

——————–

Apify

Cílem startupu Apify je otevřít web větší automatizaci a umožnit tak vznik nových internetových služeb a nástrojů. Na jejich platformě najdou firmy odborníky na webscraping, vývojáři a datoví analytici zase nástroje pro automatizaci své práce. Technologická firma roste o více než 250 procent ročně, má dnes tým 40 lidí a její služby využívá šest set klientů – od neziskových projektů jako Hlídač státu, Hlídač Shopů, nebo Thorn až po globální korporace, jako je Microsoft, Eaton, nebo E.ON. Apify založili spolužáci z MatFyzu Jakub Balada a Jan Čurn, investorem startupu je Ondřej Fryc.

Kontext on-line obchodu s nezletilými v USA

Na vzrůstající počet případů, kdy hlavní roli v obchodě s dětmi a dětskou pornografií hraje internet, reaguje Americká nezisková společnost Thorn. Tu založili herci Ashton Kutcher a Demi Moore, s cílem využít moderní technologie k ochraně dětí před sexuálním zneužíváním online. Počet případů, kdy ke zneužívání dětí a mladistvých dochází online, totiž ve Spojených státech neustále narůstá. Jak uvádí report Linky Národního Centra pro pohřešované a zneužívané děti v USA (NCMEC), v roce 1998 bylo hlášeno více než 3000 případů sdílení dětské pornografie online, v loňském roce toto číslo narostlo na 18,4 milionu, což je více než třetina z celkového počtu zatím zaznamenaných hlášení.Rostoucí čísla se ale netýkají jen sdílení obrázků a videí, ale i samotného online sexuálního vykořisťování a obchodování s dětmi a mladistvými. Jak v říjnu loňského roku ukázaly statistiky NCMEC, oproti roku 2019 se počet případů sexuálního  vykořisťování dětí  v roce 2020 zdvojnásobil. Nárůst potvrzuje i charitativní organizace Polaris, která se věnuje boji proti obchodování s lidmi. Ta uvedla, že počet krizových volání na národní horkou linku pro oběti obchodu s lidmi překročil o 40% běžný stavu před pandemií.

Další zdroje: 

https://www.kpbs.org/news/2020/jun/23/reports-child-exploitation-and-trafficking-rise-am/

https://www.missingkids.org/ourwork/ncmecdata#overview

https://www.prnewswire.com/news-releases/thorn-launches-initiative-to-eliminate-child-sexual-abuse-material-from-the-internet-300833501.html

https://www.policie.cz/clanek/policie-vydala-celoevropske-varovani-ve-veci-internetoveho-zneuzivani-a-vydirani-deti.aspx

https://www.missingkids.org/theissues/trafficking