Úklid jiného druhu – Albert testuje čistící roboty

Albert jako první maloobchodník v České republice testuje autonomní úklidové roboty. Od poloviny ledna postupně zkouší stroje od tří různých výrobců. Schopnosti robotů ověřuje jak v menší prodejně – supermarketu, tak ve větší – hypermarketu a také v distribučním centru. Uklízejí v noci i za běžného provozu, takže se s nimi můžou setkat i zákazníci, kterým se umí dokonale vyhnout. Aktivita probíhá pod hlavičkou AIRLabu, projektové laboratoře, která se specializuje na hledání technických inovací. 

První úklidový robot vjel na prodejní plochu v polovině ledna v supermarketu v České Lípě, kde po dobu tří týdnů pomáhal jeho zaměstnancům. „Nejprve bylo potřeba prodejnu po ukončení otevírací doby zmapovat a předat stroji data. Pak už obsluha robota pouze vyvezla na startovací bod, zapnula autopilota a mohla odejít. Robot sám jezdil po prodejní ploše a vyhýbal se zákazníkům, regálům, paletám a dalším překážkám,“ popisuje Zdeněk Vít, který má pilotní fázi projektu v Albertu na starosti. Robot se následně přemístil do hypermarketu v Litoměřicích a po dalších třech týdnech do distribučního centra v Klecanech. Cílem totiž je testování v různých podmínkách.

Druhý robot zahájil úklid v České Lípě na počátku února. Ve srovnání s prvním předcházelo jeho spuštění přesné laserové naměření a mapování prodejny. Pak už se mohl pustit do úklidu. Na začátku března se opět přesunul dál a aktuálně jezdí oba roboti v distribučním centru. Příchod třetího robota se očekává.

„Roboti to u nás nemají snadné, tvoříme jim překážky a testujeme je v nejrůznějších situacích, abychom si o jejich možnostech a schopnostech udělali dokonalý obrázek a důkladně je prověřili,“ popisuje Zdeněk Vít. Pracují jak v noci na velkém čištění, tak i v průběhu dne, když je potřeba uklidit konkrétní znečištěný úsek dané prodejny. Pohybují se po vytyčené trase. Před zákazníky nebo i jinými překážkami se zastaví, chvíli počkají a poté je objedou. Roboti na sebe upozorňují například zvukem, majáčkem nebo LED světly, které ukazují i změnu směru jako blinkry u automobilu.

Denně v rámci testu najezdí v supermarketu až čtyři kilometry a v hypermarketu i pět až šest. Délka celkové trasy se odvíjí od potřeby denních úklidů. Velké mytí v České Lípě zvládl první robot přibližně za dvě hodiny, ve větších Litoměřicích za necelou tři a půl hodinu.

Hygiena je pro Albert prioritou a v nelehkých časech nemoci COVID-19 obzvlášť. Úklid prodejny zabere hodně času a jde o náročnou činnost. Pomoc nabízejí technologie umělé inteligence, které Albert stále více využívá. V poslední době instaloval do prodejen inovace, jako například elektronické cenovky, vzdáleně řízený systém kontroly chlazení, automatický objednávkový systém založený na práci s velkými daty a strojovém učení. Nyní tedy zkouší jako první v Česku technologii robotického úklidu v maloobchodním prostředí. Tuto technologii dosud nikdo na podobných provozech netestoval. Tento typ robotů zatím zkoušeli pouze na pražském letišti nebo ve velkých průmyslových halách.

O Albertu: 

  • Obchody Albert působí na českém trhu více než 29 let. První obchod, supermarket v Česku pod názvem Mana 6. června 1991 v Jihlavě.
  • Síť prodejen Albert má více než 300 obchodů po celé České republice, hypermarkety a supermarkety Albert najdou zákazníci v každém kraji.
  • Albert patří mezi největší soukromé zaměstnavatele v Česku, o zákazníky se denně stará téměř 17 000 zaměstnanců.
  • Činnost obchodů Albert oceňují i odborníci. V roce 2019 získala společnost Albert cenu Odpovědný zahraniční investor, kterou uděluje vláda za aktivitu v oblasti společenské odpovědnosti, zlepšování životního prostředí a podporu regionů a dobrovolnictví.
  • Prodejna Albert z olomouckého NC Olympia se stala vítězem mezi hypermarkety v prestižní soutěži Diamantová liga kvality 2019, která vybírá nejkvalitnější prodejny v České republice. Tato výhra navazuje na prvenství v roce 2018, které získal hypermarket v nákupním centru na Chodově.
  • Albert získal již čtyřikrát Národní cenu kvality ČR a jako první tuzemská firma se v roce 2016 dostal do finále evropské úrovně soutěže. 
  • Albert neustále pracuje na modernizaci prodejen a zkvalitňování služeb. Od roku 2017 prošla rekonstrukcí a modernizací již polovina prodejen Albert v Česku.  
  • V roce 2009 byl založen Nadační fond Albert za účelem podpory zdravého životního stylu dětí i jejich rodičů a podpory vzdělávání, integrace a rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněných skupin. 
  •  V obchodech Albert mohou zákazníci využít program 100% garance kvality, který se vztahuje na téměř celý sortiment potravin, kosmetiku, drogerii i například na krmivo pro zvířata.