Carvago Q1 report: přesně před rokem se trh s ojetými auty propadl na 4 %, letos se díky onlinu prodává o 40 % více, stále však ztrácí 12 miliard korun

  • Online prodej nastavil nové standardy na trhu:
  • 67 % zákazníků poptává doručení až před dveře domu
  • 72,5 % lidí si objednává rovnou prodlouženou záruku
  • nejpoptávanějším požadavkem je možnost vůz vrátit do 14 dnů

Praha 8. dubna 2021: Trh ojetých aut v České republice navzdory pandemii koronaviru postupně začíná ožívat a v rámci meziročního srovnání dosahuje už 40 % svého původního výkonu. Příčinou je velký zájem o nákup vozu online, který během Q1 2021 pomohl zmírnit propad obratu o více jak 7 miliard korun a stal se jedinou možností, jak si v aktuální situaci mohou zákazníci koupit ojetý vůz. Vyplývá to z datových analýz evropského online marketplace Carvago.com, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG).

Vzhledem k pandemii koronaviru doprovázely trh ojetých vozidel v průběhu minulého roku fatální ztráty. Během prvního lockdownu na jaře 2020 se trh prakticky zastavil a prodávala se pouhá 4 % aut z celkového objemu. Důsledkem uzavření fyzického prodeje tak došlo v automotive segmentu k postupné digitální transformaci, což se odrazilo také na prodejních výsledcích druhého lockdownu v listopadu, které dosahovaly již 10 % z celkového objemu. Trh ojetých aut letos navzdory pandemii koronaviru začíná postupně ožívat, přesto se během prvního kvartálu 2021 celkově prodalo o 61 % ojetých vozů méně a obrat trhu klesl na 12 miliard korun. Průměrná cena ojetých aut meziročně vzrostla o pouhých 0,23 % na 263 480 Kč a nejžádanější jsou stále vozy nižší střední třídy. 

Online transformace vyvolala poptávku po nových standardech

Podle dat marketplace Carvago.com prodej ojetých aut meziročně dosáhl za Q1 téměř 40 % z celkového objemu, a to i navzdory tomu, že je od 21. března 2021 zakázán pohyb občanů mezi okresy. Pandemie tak výrazně napomohla transformaci trhu s ojetými vozy, který se posledních 30 let téměř neměnil. „Čeští zákazníci si na výhody online prodeje rychle zvykli a například 14denní lhůta pro vrácení vozu nyní patří mezi nejpoptávanější služby. Až 72 % zákazníků pak s koupí vozu objednává i prodlouženou záruku v délce šesti měsíců a 67 % využívá doručení vozu až před dveře domu. Spolu s certifikovanou technickou kontrolou vozu se tak doprovodné online služby stávají novým standardem prodeje ojetých vozů,” doplňuje Jakub Šulta, CEO marketplace Carvago.com.

Online prodejní kanál je stále jedinou možností, jak v České republice (ale i v dalších zemích) momentálně koupit ojeté auto. V současné době přesto nabízí na českém trhu kompletní online prodej pouze evropský marketplace Carvago.com, kde si zákazník může kromě automobilu sjednat také financování (i aut ze zahraničí), pojištění a doručení vozu až před dveře svého domu. 

“Carvago.com zásadně zjednodušuje celý proces nákupu vozu a přináší přehlednost a důvěryhodnost. Cílem je prodat vůz v nejlepším technickém stavu, bez skrytých vad či dalších nešvarů, které prodej ojetých vozů často provázejí. Nastavili jsme celou řadu nových standardů včetně prodloužené záruky a možnosti vůz do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Na každém voze máme stejnou marži, a proto nemáme potřebu zákazníkovi nic vnucovat. Naopak si u nás může vybrat z více jak 750 000 vozidel všech dostupných značek. Následně mu vůz detailně technicky prověříme a doporučíme pouze v případě, když je vůz v nadprůměrném stavu,” uvedl Jakub Šulta, CEO marketplace Carvago.com.

V rámci meziročního srovnání Q1 se přesto zatím obrat trhu ojetých vozidel propadá a celkově se prodalo 30 221 ojetých automobilů. Ve srovnání s předchozím rokem chybí 25 % vozů, na což doplácí zejména prodejci, kteří se online prodeji stále vyhýbají. Hlavní příčinou nedostatku vozů je prodlužování leasingových smluv z důvodu zpomalení výroby nových aut.

Z analýzy evropského marketplace Carvago.com dále vyplývá, že průměrná cena meziročně pokračuje v mírném růstu 0,23 % na 263 480 Kč. V Q1 byly nejžádanějšími vozy nižší střední třídy, kdy první pětici nejprodávanějších modelů drží standardně modely značky Škoda Auto – Škoda Octavia (13,1 %), Škoda Fabia (8,7 %) a Škoda Superb (4,7 %). Prvenství v rámci podílu na trhu si rovněž obhájila Škoda Auto s 34,3 %, druhé místo drží Volkswagen s 11,2 % a třetí je Ford s 7,1 %. 

Trh ojetých vozidel Q1 2021 (TOP 10)
Automobilové značkyPodíl na trhuOsobní automobilyPodíl na trhu
Škoda34,30%Škoda Octavia13,10%
Volkswagen11,20%Škoda Fabia8,70%
Ford7,10%Škoda Superb4,70%
Hyundai4,30%Škoda Rapid3,60%
Peugeot3,90%Volkswagen Passat3,00%
BMW3,50%Volkswagen Golf2,80%
Audi3,20%Hyundai i301,60%
Mercedes Benz3,20%Ford Focus1,50%
Opel2,70%Volkswagen Touran1,20%
Toyota2,50%Škoda Kodiaq1,00%

Evropský marketplace s ojetými auty Carvago nabízí přes 750 tisíc prověřených vozů ve stáří do 10 let a nájezdu do 150 tisíc kilometrů. Působí jak na B2B trhu, kde spolupracuje s více než 400 obchodními partnery a zpracovává jejich nabídku ze 14 zemí Evropy, tak i v oblasti retailu – tedy prodejem pro koncové zákazníky. Carvago jako první na trhu poskytlo zákazníkům možnost koupit ojetý automobil 100%online včetně zajištění financování (i vozů ze zahraničí), pojištění, prodloužené záruky v délce až 2 let a dopravy vozu až ke dveřím domu zákazníka s garantovanou dodací lhůtou do 15 pracovních dní. Aktuálně působí ve více než 7 evropských zemích s plány na další expanzi v následujících 3 letech.