Loňský rok byl šancí pro odvážné, díky proaktivitě vyrostla IT náborová agentura Nymble téměř trojnásobně

Praha 3. května 2021 – Česká náborová agentura Nymble, která se specializuje výhradně na nábor IT profesionálů, hlásí za loňský rok o 160 % vyšší obrat oproti roku 2019, a to i navzdory zpomalení trhu v důsledku globální pandemie a vládních opatření. Zatímco v roce 2019 měla obrat 11,5 milionu korun, za loňský rok to bylo již 30 milionů. Příčinu vidí Nymble v tom, že jeho klienti právě v době nejistoty nepolevili v náboru, naopak ještě přidali. Za rok 2020 dostala náborová agentura na pohovory přes 400 seniorních talentů, přičemž platí, že klienti na interview akceptovali v průměru 85 % prezentovaných kandidátů.

Navzdory všemu považujeme rok 2020 za jeden z nejúspěšnějších v historii firmy. Covidová krize nám všem nastavila zrcadlo v profesní i osobní sféře. Mnohem více jsme se snažili soustředit na podstatu toho, co, pro koho a jak kvalitně děláme,“ popisuje situaci v loňském roce Miroslav Vaško, spoluzakladatel české náborové agentury Nymble. 

Nymble rostl, přestože v důsledku covidové krize přišel o šedesát procent zákazníků, z nichž většina byla z oblasti travel byznysu. Firma se v reakci na nastalé události zaměřila zejména na vyzrálou klientelu, která poptává seniorní pracovníky a ucelené služby na míru. Právě v komplexitě služby přitom Vaško vidí budoucnost a chápe ji jako zhodnocení potenciálu úspěšné spolupráce s klíčovými klienty. 

Definice „kvalitního“ klienta

Pro IT náborovou agenturu bylo klíčové zejména přimět klienty k otevřené diskusi o změnách, které jsou nezbytné k efektivní spolupráci. „Mnohem více jsme začali měřit náš výkon i aktivitu klienta a pracovat s relevantními daty. Bylo ale potřeba změnit i přístup samotných firem. Podařilo se nám tak nastavit fungující partnerství, kdy si vzájemně nasloucháme a kde pojmy jako candidate engagement nebo candidate experience nejsou jen trendy výrazy, ale důležité fungující aspekty,“ dodává spoluzakladatel agentury.

Budování dobrého vztahu s firmou již od prvního kontaktu i samotný průběh pohovoru jsou důležité také pro samotné potenciální kandidáty. Podle Miroslava Vaška totiž na souznění s firemní kulturou či chemii při vzájemné komunikaci dají při výběru zaměstnání více než třeba na finanční ohodnocení: „Pokud tyto zdánlivě nedůležité věci fungují v praxi dobře, má to podstatný vliv na pozitivní vnímání firmy uchazeči zvenku. V našich očích jsou to jedny z atributů, které by měl dobrý a kvalitní klient splňovat.“

Dvakrát překonat plány

Za nejzajímavější úspěch v loňském roce považují zakladatelé Nymble spolupráci s nově vzniklou pražskou pobočkou amerického unicorn startupu Outreach. Jeho cílem bylo získat 20 lokálních špiček v oboru, i díky české náborové agentuře se mu ale podařilo překonat hiring plány na rok 2020 o více než dvojnásobek. Navzdory tomu, že v IT dlouhodobě převládá poptávka po seniorních pracovnících nad nabídkou trhu. Ty nejlepší si přitom firmy nesmírně hlídají, zejména v krizových situacích.

Klíčové pro úspěch byly podle Vaška jasný byznys plán a proaktivita: „Dobrý kandidát je pryč během jednotek dnů, maximálně týdnů. Rychlost tak musí přicházet v kombinaci s jinými atributy, které mají na candidate experience vliv. Například výběr samotných lidí, kteří firmu na pohovorech reprezentují nejen z hlediska technických kompetencí, ale i firemních hodnot a kultury.“ Na jediného seniorního inženýra, který byl ochoten zvážit novou pracovní příležitost, tak vloni náboráři z Nymble oslovili někdy i 150 až 200 pasivních kandidátů. 

Při hledání nejvhodnějších lidí Nymble kombinuje několik přístupů a zdrojů. Rozhoduje však spíše způsob práce s kandidáty než samotná velikost jejich databáze. Vhodnost kandidáta totiž ovlivňují faktory jako náplň práce a používané technologie, culture fit, ambice uchazeče či dlouhodobé výhledy na kariéru. 

O tom, že svým klientům i kandidátům Nymble rozumí, svědčí i 85% akceptovatelnost prezentovaných talentů na první kolo pohovoru. Vloni jich takto česká agentura přivedla na interview 400, z toho bylo 80 dosazeno na seniorní pozice v IT. Kvůli současným omezením měly firmy zájem primárně o lokální talenty. Situace se však začíná pomalu uvolňovat a zajímavým trendem může být i vzdálená (remote) spolupráce se zahraničními IT profesionály.

O práci jen z kanceláře není zájem

Podle zkušeností Nymble si práce na dálku získala významnou oblibu i mezi samotnými vývojáři a programátory. „Obrovským trendem se stal hybridní model, který kombinuje práci z domova nebo vzdáleně s prací v kanceláři. Podle našeho průzkumu ze začátku letoška už výhradně v kanceláři nechce pracovat nikdo,“ vysvětluje Vaško. Výsledky ukázaly, že 93 % IT profesionálů chce pracovat vzdáleně alespoň dva dny v týdnu, každý pátý (18 %) by pak pracoval ryze z domova.

Hlavními důvody, proč je home office mezi IT profesionály tolik oblíbený, jsou čas ušetřený cestováním (83 %), více času na sebe i rodinu (68 %), možnost si přispat (58 %) a flexibilita pracovní doby (56 %). Současně je to také důvod, proč tři ze čtyř (73 %) považují rok 2020 za lepší než 2019, covidové pandemii navzdory. A obdobná očekávání mají také od letoška.

Pozitivní změny v kariéře očekává od roku 2021 podle průzkumu 88 % vývojářů a odborníků z IT. Dvě třetiny (63 %) z nich se nejvíce těší na nové zajímavé projekty, které budou mít pozitivní dopad a rozvinou i jejich profesní znalosti. Každý druhý (54 %) pak věří v lepší vyvážení práce s osobním životem. „Je evidentní trend směrem ke zlepšování kvality práce a jejího přínosu pro svět i samotného vývojáře. Společně s přátelským a fungujícím týmem jde o jejich hlavní profesní motivaci,“ uzavírá Miroslav Vaško.

Více o Nymble.eu

Česká náborová agentura Nymble je partnerem technologických firem a startupů, které chtějí najít ty nejlepší kolegy do jejich týmů. Zajistí vhodné profesionály s velmi specifickým zaměřením, včetně jejich relokace na globální úrovni. Díky bohatým zkušenostem zakladatelů Václava Myšáka a Miroslava Vaška je agentura efektivním partnerem pro ambiciózní firmy, které chtějí růst – důkazem je přes 50 úspěšně realizovaných projektů pro klienty jako Skype, Twisto., Outreach či Alza.cz, v minulosti pak N26, Delivery Hero, iflix nebo Jumpshot.