Méně než polovina Čechů si myslí, že e-shopy pracují s osobními daty bezpečně. Větší důvěru mají v mobilní operátory a banky

3. května 2021 – Pokud jde o práci s osobními daty, věří Češi nejvíce bankám nebo mobilním operátorům. Naopak méně než polovina dotázaných důvěřuje v této oblasti e-shopům a pouze 30 % lidí věří sociálním sítím. Vyplývá to z novému průzkumu, který pro Vodafone realizovala agentura G82. Třetina dotázaných má obavy ze zneužití osobních dat, ale většina lidí se kvůli tomu nechce vzdát výhod nových technologií. Vodafone proto uspořádal seminář, kde vysvětlil, jak s osobními daty pracuje a proč se někdy mohou zákazníkům zdát pravidla až příliš přísná.   

Co pro Čechy znamená termín „osobní data“? Na prvním místě je to rodné číslo (99 % dotázaných), na druhém číslo bankovního účtu (88 %), na třetím soukromá e-mailová adresa (85 %) a na čtvrtém telefonní číslo (83 %). Jsou to závěry z výzkumu, který pro společnost Vodafone realizovala agentura G82 a kterého se zúčastnilo 1204 respondentů ve věku 16 a více let. Pro zajímavost: číslo bot považuje za osobní údaj 17 % lidí.

Nadpoloviční většina (55 %) lidí si myslí, že má svá osobní data pod kontrolou. Přitom naprostá většina (79 %) využívá slevové nebo klubové karty, ačkoli si uvědomují, že firmy tak získávají osobní data pro přípravu služeb a produktů na míru. Lidé se tak musí spoléhat na to, že zpracovatelé nakládají s daty bezpečně. Důvěra se podle oblastí, ve kterých firmy podnikají, výrazně liší.

Méně než polovina Čechů (49 %) si myslí, že s osobními daty pracují bezpečně e-shopy. Ještě méně v tomto ohledu věří sociálním sítím (30 %). Naopak svému mobilnímu operátorovi věří dvě třetiny dotázaných (64 %), bance dokonce 89 %.

„Sociální sítě a všemožné aplikace sbírají mnohem více osobních údajů, včetně přesné polohy uživatele, než mobilní operátoři,“ říká Jan Klouda, viceprezident Vodafonu pro právní záležitosti, řízení rizik a korporátní bezpečnost. A dodává: „Lidé budou stále více využívat moderní technologie a jejich automatické a prediktivní funkce. Ty ale informace o chování spotřebitelů potřebují ke svému fungování. Každý by si proto měl zvážit, k jakým informacím chce automaty pustit a jak chce chránit své soukromí.“

Lidé se obávají nevyžádané reklamy i napadení bankovních účtů

Téměř polovina dotázaných (48 %) uvádí, že alespoň občas čtou a upravují preference tzv. cookies na webových stránkách. Třetina dotázaných (34 %) má obavy ze zneužití osobních dat, lidé se obávají nejčastěji nevyžádané reklamy, napadení bankovních účtů i přeprodeje osobních údajů.

„Naše postupy ochrany dat, kdy například nemůžeme zákazníkovi vyhovět jen na základě neověřené e-mailové zprávy, mohou působit jako komplikace. Jejich smyslem je ale zajistit, že k osobním údajům se dostanou pouze ti, kteří se k nim dostat mají,“ vysvětluje Jan Klouda. Že dobrá reputace v oblasti ochrany osobních dat je pro společnosti důležitá, ukazuje i následující závěr z výzkumu: 15 % lidí už přestalo využívat služby některé firmy z důvodu nedostatečné ochrany osobních dat. Další závěry z výzkumu, který se ptal i na ochotu lidí dělit se o svá osobní data kvůli boji s pandemií, najdete v přiloženém pdf souboru. Podrobné informace o ochraně osobních dat ve Vodafonu shrnuje web www.vodafone.cz/ochrana-soukromi.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje více než 45 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 48 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 31. prosinci 2020 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 27 milionů zákazníků s pevným připojením a více než 22 milionů televizních zákazníků.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 3,9 milionu připadá na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.