Rheinmetall představuje HX3, novou generaci taktických nákladních vozidel

Společnost Rheinmetall v uplynulých dnech uvedla na trh HX3, nejnovější generaci své celosvětově osvědčené řady těžkých nákladních vozidel HX. Vojenský nákladní automobil, který prošel kompletním redesignem, díky němuž najde uplatnění i během budoucích let, reaguje na současné armádní i automobilové megatrendy implementací řady inovativních technologií. Uživatelé mohou mimo jiné očekávat lepší ochranu, vylepšenou mobilitu, vyšší jízdní komfort a také novou architekturu digitálního rozhraní pro větší provozní flexibilitu a budoucí navýšení výkonu. Zároveň zůstávají zachovány ceněné základní přednosti modelu HX2 a prověřený koncept celé modelové řady.

Zásadní konkurenční výhodou vozidel nové generace HX3 je, že stejně jako jejich předchozí verze, jsou i běžně dostupným armádním vybavením (MOTS), zároveň jsou nekompromisně navrženo pro použití v těch nejnáročnějších provozních podmínkách. Kromě robustního podvozku a výkonného motoru je na přání k dispozici nové aktivní odpružení zadní nápravy, které výrazně zlepšuje výkon vozidla na silnici i v terénu.

Nová generace HX3 více než kdy dříve ztělesňuje koncepci platformy určené pro logistické operace i taktické scénáře. HX3 tak bude v základu k dispozici ve verzích 4×4, 6×6, 8×8 a 10×10 – a bude se vyznačovat ještě větší variantní a systémovou rozmanitostí. Nové systémy, jako je plně automatizovaný systém manipulace s nákladem (ALHS) nebo univerzální torzně odolný pomocný rám (UTRS), ještě více usnadní provoz vozidla v klasické logistické roli. HX3 je rovněž historicky nejlépe disponován sloužit jako nosič systémů pro komplexní zbraňové a radarové systémy. Mezi ně patří například dělostřelecké systémy na bázi nákladních automobilů, které v příštích letech pravděpodobně získají na významu. V kombinaci s nově vyvinutým rozhraním ATI (Artillery Truck Interface) by mohl být HX 10×10 v budoucnu využíván jako standardní základ pro různá dělostřelecká řešení nebo podobné systémy.

Díky zcela přepracované kabině má HX3 ještě snadnější ovládání a zajišťuje větší ochranu posádky. Různé asistenční systémy zvyšují bezpečnost posádek při každodenních operacích, ať už jde o vojáky nasazené v poli nebo v civilním prostředí. Ve spojení s asistenčními systémy, jako je asistent nouzového brzdění (EBA), adaptivní tempomat (ACC) a varování před opuštěním jízdního pruhu (LDW), zaručuje zcela nová elektronická a elektrická architektura životaschopnost vozidla nejen v podmínkách dneška, ale i v budoucnosti – zejména s ohledem na autonomní řízení. Díky standardizovaným rozhraním bude možné integrovat i technologie, jež do budoucna umožní například jízdu nákladních vozidel v kolonách (platooning) a další automatizované funkce.

Volitelně mohou být nákladní vozidla HX3 vybavena pancéřovanou kabinou, jejíž úroveň ochrany lze modulárně zvyšovat. Kromě běžného maskování vozidla nové generace navíc disponují režimem digitálního utajení: v případě potřeby lze vypnout všechny funkce přenosu dat a přijímače, aby byl eliminován digitální podpis vozidla. Jako aktivní sebeobranné opatření nabízí zesílená střecha prostor pro zbraňové stanice s těžkou výzbrojí. Jako volitelná výbava jsou k dispozici další systémy aktivní a pasivní ochrany, včetně systému rychlého zakrytí ROSY od společnosti Rheinmetall a systému aktivní obrany ADS s velmi krátkým dosahem.

Díky systematicky uplatňované koncepci shodných komponent a rozsáhlé funkční shodě mezi různými modely se správa a provoz flotily vozidel stává jednodušší a efektivnější. Přísné dodržování politiky 

jednotnosti komponent a funkcí ze strany Rheinmetallu usnadňuje údržbu, logistiku a výcvik, zatímco globální servisní síť zaručuje rychlé doplňování zásob a podporu po celou dobu dlouhé životnosti vozidel. Veškeré benefity vysoké kompatibility napříč generacemi řady HX umocňuje fakt, že po celém světě je v provozu více než 15 000 těchto vozidel. Globální rozšíření vozidel RMMV je výhodou i z hlediska interoperability a logistiky, zejména během mezinárodních operací. Do okruhu uživatelských zemí HX nyní patří mimo jiné Německo, Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland a Rakousko. Významné objednávky na dodej těchto nákladních vozidel zadaly společnosti Rheinmetall rovněž Norsko a Švédsko.