E-shopy těžící z přílivu zákazníků by se měly zaměřit na dorovnání dluhu vůči sobě sama

Praha 3. června – Rok 2020 se pro e-commerce nesl ve znamení obrovského růstu. Tržby některých online hráčů vzrostly i o stovek procent. Čtyři lockdowny, kterými si Česká republika doposud prošla, přenesly poptávku do online prostředí. A mnoho Čechů u online nakupování už zůstane. Majitelé elektronických obchodů se tak aktuálně radují, o klientelu nebudou mít v příštích letech nouzi. Příznivě vyvíjející situaci však nesmí podcenit a právě na toto období se musí pečlivě připravit.

E-shopy si vytvořily interní dluh

V důsledku e-commerce boomu začal e-shopům vznikat vlastní “interní dluh”. Elektronické obchody v době pandemie směřovaly veškeré své zdroje a energii na to, aby obchodně i logisticky zvládly obrovský nápor a růst. Česká republika prochází nyní více než po roce plošným rozvolňováním a situace se postupně začíná zklidňovat. A právě teď začíná vhodná doba na to, aby se e-shopy přestaly zaměřovat pouze na růst, trochu se zastavily a zrevidovaly, které součásti jejich společností (systémy, procesy, …) je budou omezovat v dalším rozvoji. Ze zkušeností společnosti Shopsys jsou úzkým hrdlem brzdícím další růst často technologie, logistika, ale i kvalitní zaměstnanci nebo způsob řízení.

Dohnat dluh v zásadních oblastech může trvat i více než rok

Tržby e-shopů zejména díky dosavadnímu průběhu pandemie mohly vzrůst skokově. “Vnitřní systémy a procesy e-shopů však typicky tak rychle změnit nelze. Výjimkou jsou menší firmy, které mohly rychle naskočit na online prodej a začít jednoduše prodávat.” říká říká Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys a pokračuje: “ U velkých, zavedených firem, které v onlinu často už i působily, trvají změny systémů a procesů dlouho. Z naší zkušenosti se spoluprací s předními hráči víme, že například kvalitní e-commerce řešení na míru se připravuje mnohdy i rok.”

Jak tento dluh splatit?

Dohnat růst tržeb e-shopu odpovídajícím růstem uvnitř firmy není snadné. Společnost Shopsys to vnímá jako velmi důležité téma, a proto pořádá 2. září 2021 v Praze e-commerce konferenci ShopCamp. Loňský rok se nesl ve znamení  obrovského růstu e-commerce. Pro online prodejce je ale velkým tématem, jak tento růst zvládat a jak z příležitostí a výzev, které pandemie přinesla, vytěžit maximum. “Cítíme, že v této době e-shopy potřebují víc než kdy jindy podporu ve vzdělání a inspiraci. Proto jsme se rozhodli letošní ShopCamp zaměřit na téma růstu” zakončuje Kapošváry.

Již osmý ročník této komunitní e-commerce konference pořádají dvě jedničky v oblasti tvorby e-shopů, společnosti Shopsys a Shoptet. Vystoupí zde například zástupci e-shopů NOTINO nebo Grizly, které mají s růstem a jeho zvládáním hodně zkušeností. NOTINO se z Česka rozrostlo do 24 zemí a vyrostlo na téměř 15 miliard. Grizly.cz je zase jedním z nejrychleji rostoucích středních e-shopů, jehož další rozvoj nedávno podpořil i vstup investora.

Zájemci se mohou registrovat od úterý 15. června na webu www.shopcamp.cz. Akce probíhá za podpory Asociace pro elektronickou komerci, generálním partnerem konference je Heureka. 


Společnost Shopsys pomáhá předním B2B i B2C hráčům digitalizovat jejich prodeje a uspět v omnichannel světě. Pro své zákazníky je spolehlivým full-service e-commerce partnerem s nejlepšími technologiemi a mnohaletým know-how. S vlastní globální e-commerce platformou Shopsys Framework expanduje do zahraničí za podpory investorského fondu Reflex Capital Ondřeje Fryce. Mezi největší klienty, o které se stará přes 70 IT odborníků, patří SCONTO Nábytek, Mountfield, Bushman, Démos, B2B Partner, Office Depot nebo Agátin svět.