Průzkum Grafton: zaměstnanci mají více práce a jsou častěji ve stresu

Míra stresu v práci se oproti loňskému roku příliš nezměnila. Zvýšil se však stres v životě pracovníků, kteří se přesunuli do domácích kanceláří, a díky tomu jim scházely sociální interakce s kolegy i hranice mezi soukromým a pracovním životem. Lidem z výroby, logistiky a retailu zase vyšší stres způsobovaly obavy o zdraví. Více lidí si také letos stěžuje na celkové vytížení a množství práce. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.

Stres v práci zažívá 86 % zaměstnanců, jen 18 % jich však uvádí, že jde o stres častý a vyčerpávající.  Občas je v práci ve stresu 52 % pracovníků a 16 % zmiňuje spíše stres pozitivní, založený na bázi adrenalinu, který je dále motivuje. Oproti loňskému roku nejde o žádný zásadní výkyv. Až 40 % respondentů ovšem uvádí nárůst stresu v osobním životě. „Jde zejména o pracovníky, kteří se s vypuknutím pandemie přesunuli na home office a do online prostředí. Chybí jim přímá sociální interakce a často bojují se smazáváním hranic mezi pracovním a osobním životem. Pracují ve ztížených podmínkách, vedle práce často řeší péči o děti, a proto se v mnoha případech cítí i více vytížení,“ vysvětluje Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group.

Více práce v IT a podnikových službách

Na větší vytížení a množství práce než před vypuknutím pandemie si stěžuje 34 % pracovníků. Nejčastěji jde o lidi z oboru podnikových služeb (43 %). Do značné míry to může být tím, že tento obor dle asociace ABSL v době pandemie často rozšiřoval svou působnost a přebíral práci od sesterských center v Asii, kde nedokázali v době pandemie a zavřených kanceláří zajistit hladký provoz z domova jako u nás. Větší množství práce a vytížení pak v průzkumu uvedlo také 41 % pracovníků z oboru IT, a to zejména kvůli rychle postupující digitalizaci, adopci nových technologií a nutnosti IT podpory vzdáleně pracujících zaměstnanců.

Zhoršená efektivita komunikace

Čtvrtina respondentů průzkumu upozorňuje také horší efektivitu komunikace, která se vlivem práce z domova výrazně změnila. „Virtuální komunikace sebou přináší nejasnosti zejména ve způsobu interpretace zpráv, což může vést nejen k nepříjemné atmosféře mezi kolegy, ale také ke snížené efektivitě a produktivitě práce. Tendence být stále na přijmu a online může být zase pro řadu pracovníků zdrojem stresu,“ říká Martin Malo. 

Obavy o zdraví mění poptávku po benefitech

Zdrojem stresu dnes často bývají i obavy o zdraví, které v dnešní době alespoň někdy vnímá 69 % respondentů. Častěji je mají ženy a zaměstnanci nad 55 let. Na popularitě proto získávají benefity související s ochranou zdraví a stále diskutovanějším tématem je i očkování proti Covid-19. To by v případě možnosti nabídl zaměstnavatel 12 % zaměstnanců. Více než polovina z nich by měla zájem, čtvrtina by naopak očkování odmítla.

O průzkumu

Průzkum byl zrealizován formou online dotazování v průběhu jara 2021, tedy rok od vypuknutí pandemie Covid-19 v České republice, která přinesla změny na pracovním trhu napříč všemi obory. Do průzkumu se zapojilo 1 066 respondentů z celé České republiky.

O Grafton Recruitment Czech Republic

Grafton Recruitment, s.r.o. byla založena v roce 1994 a v současné době je zastoupena 14 pobočkami po celé ČR: v Praze, Brně, Jihlavě, Ostravě, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Plzni, Zlíně, Liberci, Olomouci, Hradci Králové a Kolíně. Grafton Recruitment nabízí efektivní řešení v otázkách náboru, ať už se jedná o jednorázové vyhledání zaměstnance nebo velkoobjemové nábory pro soukromý i veřejný sektor. Specializuje se dále na agenturní zaměstnávání formou dočasného přidělování. Připravuje také na míru řešení outsourcingu nebo kompletní zajištění servisu náboru řízením celého procesu jako hlavní dodavatel.


Patří rovněž mezi přední poskytovatele outplacementových služeb a poradenství nebo výběru zaměstnanců pomocí assessment center, speciálních testů a dodatečně nabízí poradenský servis v oblasti lidských zdrojů. Grafton Recruitment je součástí Gi Group. Více informací na www.grafton.cz.