Dvě třetiny zaměstnanců nepřestávají pracovat ani o dovolené či víkendu

Dovolená, víkend či večer pro velkou část zaměstnanců neznamená konec pracovní doby. Dvě třetiny lidí neumějí nebo nechtějí přestat řešit pracovní úkoly ani
o víkendu či dovolené, zjistil průzkum PwC Upskilling Hopes and Fears 2021 mezi více než 32 tisíci pracovníků po celém světě. Firmy, které chtějí být úspěšné na rychle měnícím se trhu práce, musejí reagovat a starat se o duševní zdraví svých zaměstnanců. Ti to budoucna preferují mix práce z domova a v kanceláři.

Na otázku, zda jsou schopni odpojit se mimo pracovní hodiny od práce, odpovědělo kladně jen 35 % dotázaných.  To jinými slovy znamená, že plných 65 % lidí přiznává, že pracuje i o dovolené, víkendu či po večerech. „Moderní technologie a digitalizace umožňují jednoduchý přístup k práci kdykoli a odkudkoli. V době pandemie digitalizace a práce z domova řadě odvětví pomohly pokračovat v činnosti bez zásadních omezení. Na druhé straně, firmy ale musejí chránit své zaměstnance před prakticky nepřetržitou prací. Z dlouhodobého pohledu vede práce o víkendech či dovolených k poklesu efektivity a vyhoření zaměstnance,“ okomentovala výsledky průzkumu Andrea Linhartová Palánová, expertka na řízení lidských zdrojů z PwC Česká republika.

Zaměstnancům přitom nový fenomén práce z domova vyhovuje. Pouhých 9 % lidí, kteří v době pandemie pracovali z domova, se chce naplno vrátit do kanceláří. Drtivá většina pracovníků (72 %) vítá mix práce z domova a z kanceláře, 19 % lidí uvádí, že by nejraději pracovalo pouze z domova. Velkou roli ve vnímání práce z domova přitom hraje dojíždění, práci z domova preferují více lidé z městských aglomerací se složitější dopravní situací.

Pracovní prostředí umožňující díky digitálním nástrojům větší flexibilitu musí být v souladu s dobrým duševním zdravím zaměstnanců. Pouze čtvrtina lidí přitom uvedla, že se jejich zaměstnavatel o duševní pohodu stará. 

Pokračující digitalizace a automatizace procesů v blízké době trh práce výrazně promění. To si uvědomují i zaměstnanci, 39 % z nich se domnívá, že jejich současná pracovní pozice bude během
5 let zastaralá. „Pokračující digitalizace a automatizace bude pracovní trh měnit, řada pracovních pozic, tak jak je známe nyní, zanikne. Zaměstnanci na tyto změny budou muset reagovat
a osvojovat si nové znalosti a dovednosti. A ty firmy, které chtějí být úspěšné, jim v tom musejí pomáhat,“ vysvětlila Andrea Linhartová Palánová. 

39 % 

lidí očekává, že jejich pozice bude za 5 let zastaralá

56 %

lidí považuje rozvoj za automatickou součást osobní odpovědnosti zaměstnance 

75 %

lidí chce pracovat ve firmě s pozitivním sociálním přínosem  

Lidé si přitom nutnost změn uvědomují a jsou na ni připraveni. Plných 77 % tvrdí, že je připraveno učit se nové věci a 74 % říká, že rozvoj by měl být automatickou součástí osobní odpovědnosti zaměstnance. Dvě pětiny se domnívají, že už v době pandemie se výrazně zvýšily jejich digitální schopnosti.

Tzv. ESG (environmentální a sociální aspekty činnosti firem) jsou i pro české firmy jedním z hlavních témat současnosti. ESG přitom zdaleka není jen o ochraně životního prostředí, ale i o sociální udržitelnosti, spokojenosti zaměstnanců, rovnováze mezi prací a osobním životem. „Pokud má firma spokojené zaměstnance, stane se atraktivním zaměstnavatelem a bude si moci na měnícím se trhu práce vybírat. To jí následně pomůže i k růstu a lepším finančním výsledkům. Pokud nebude na změny připravena, může přijít o talentované kolegy a nové bude získávat jen těžko,“ uzavřela Linhartová Palánová. Ostatně, 75 % dotázaných tvrdí, že chtějí pracovat ve firmě s pozitivním sociálním přínosem pro společnost.

Průzkum „Naděje a obavy 2021“ uskutečnila PwC mezi 32,5 tisíci lidmi zahrnujícími dělníky
a kancelářské pracovníky, vlastníky firem, pracovníky na dohodu, studenty i nezaměstnané hledající práci. Průzkum proběhl v 19 zemích světa: Austrálii, Kanadě, Číně, Francii, Německu, Indii, Japonsku, Kuvajtu, Malajsii, Nizozemí, Polsku, Kataru, Saudské Arábii, Singapuru, Jižní Africe, Španělsku, Spojených arabských emirátech, Velké Británii a USA.

O PwC

V PwC usilujeme o budování důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC je sítí firem s více než 284 tisíci lidmi ve 157 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů. Více se o PwC dozvíte na www.pwc.com/cz. Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem.Více informací na www.pwc.com/structure.