Twisto: lockdown pomohl malým e-shopům, lidé se na nich přestali bát nakupovat

Praha 9. července 2021 – Fintech startup Twisto zjistil, jak se během pandemie změnily nákupy zboží a služeb v českých domácnostech. Během pandemie byly omezeny možnosti návštěv obchodů a restaurací, lidé pracující v kanceláři také ve většině případů museli pracovat z domova. To se projevilo i na jejich nákupním chování. Na internetu začali častěji nakupovat zejména oblečení a potraviny, nudu a izolaci se snažili vyplnit investicemi do zábavy, domova nebo domácích mazlíčků. Na internetu si tak zvykli nakupovat nové kategorie zboží. „Vítězem“ lockdownu se staly malé e-shopy, dodání zboží už na nich není problém. Výzkum pro Twisto provedla společnost Perfect Crowd na vzorku 1000 respondentů.

„Během lockdownu si lidé zvykli nakupovat na internetu zboží, které tam dříve nehledali. Kvůli tomu začali častěji spoléhat také na menší a méně známé e-shopy, které však mají to správné zboží. Do pandemie měli lidé tendenci spíše se menším obchodům vyhýbat, a to hlavně kvůli obavám o rychlost a způsob dodání. Celkem 75 % respondentů naší studie nyní deklaruje, že se již menším e-shopům nebrání, protože doprava už funguje podobně spolehlivě jako u těch velkých,“ komentuje změnu přístupu lidí k malým e-shopům Renata Salata, Chief Commercial Officer v Twisto. „Velké e-shopy tak ztrácí svou dosavadní výhodu rychlé a spolehlivé logistiky. Lidé se během lockdownu přesvědčili, že na menší e-shopy se lze spolehnout a v budoucnosti už se jich nebudou bát. V tomto ohledu tak lockdown malým e-shopům pomohl,“ dodává.

Nakupovali jsme více jídla a alkoholu, nudu jsme zaháněli i kutilstvím

Zákaz návštěv restaurací a práce z domova lidi vedly k častějším nákupům potravin. Jednalo se o nejčastější odpověď na otázku, které zboží lidé nakupovali během pandemie častěji, celkem ji vybralo 41 % dotázaných. Téměř čtvrtina dotazovaných zároveň uvedla, že během pandemie častěji nakupovala také alkoholické nápoje, které konzumovali doma. Jak potraviny, tak alkohol častěji nakupovali zejména mladí lidé mezi 18 a 29 lety, kteří nejsou tolik zvyklí stravovat se doma. 26 % dotázaných při tom deklarovalo, že alkohol budou v budoucnosti určitě nakupovat přes internet, dalších 30 % to bude při nákupech alkoholu zvažovat.

Omezené možnosti zábavy vyústily ve snahu co nejvíce si zpestřit pobyt doma. Každý pátý člověk ve věku 18 – 29 let více investoval do domácích mazlíčků, v celé populaci se jedná o 17 % lidí. Lidé si navíc oblíbili nakupování potřeb pro domácí mazlíčky na internetu – celkem 67 % z nich bude online nákup zvažovat nebo preferovat i v budoucnosti. Z Čechů se také stali větší kutilové – více jsme nakupovali domácí potřeby, potřeby pro dům a zahradu a nářadí (vše kolem jedné pětiny dotázaných). Oproti očekáváním ale v celkové bilanci vychází negativně elektro. Zájem o něj se v průběhu roku 2020 měnil. Lidé nákup elektra nejdříve omezili na jaře, ale během podzimu ho zase rychle začali nakupovat.

Místo permanentky do posilovny jsme si předplatili Netflix

Nákupy zboží jako takového se však nezměnily tolik, jako výdaje českých domácností za služby. Kvůli vládním opatřením lidé vůbec nemohli navštěvovat restaurace, kulturní události, zábavní parky, zoo, koupaliště nebo kadeřnictví a salony krásy. Není proto divu, že největší pokles nákupů zaznamenaly právě tyto služby. Návštěvy restaurací omezilo téměř 70 % dotázaných, další jmenované kategorie muselo omezit kolem 50 % lidí.

Snížené využívání většiny obvyklých služeb se lidem podařilo nahradit pouze částečně. Čtvrtina z nich začala více využívat streamovací služby jako je Netflix, HBO GO, Spotify a další. Za obsah je ochotná platit zejména mladší generace mezi 18 a 29 lety. 11 % z nás se také snažilo vykompenzovat omezený pohyb a zavřené posilovny online cvičícími kurzy. O 14 % více lidí také vyrazilo na dovolenou v ČR, ačkoliv obecně ji lidé spíše omezovali. Dovolenou v zahraničí pak omezilo kolem 50 % dotázaných.

Na e-shopech jsme nakupovali vše, něco však jen z nouze

Jedna pětina Čechů si kvůli zavřeným obchodům poprvé vyzkoušela nákup nového oblečení a obuvi přes e-shop. Obchody se snažily vyjít trendu vstříc novými službami, jako je prodloužení doby na vrácení oblečení. Obecně však lidé nákupy oblečení a obuvi omezili – celkem 46 % lidí u oblečení a 43 % lidí u obuvi. „Oblečení jsme nenakupovali ať už kvůli šetření, nebo kvůli nedostatku příležitostí, kam nové ošacení nosit. V týdnech po konci lockdownu však lidé vyrazili do otevřených obchodů a právě nové oblečení a obuv jsou tím vůbec nejčastějším cílem,“ komentuje Salata vývoj nakupování oblečení.

Společně s oblečením a obuví lidé na internetu také nejčastěji nově nakupovali potraviny. Jenže právě u těchto kategorií i nadále preferují kamenné obchody. Naopak u zboží, které si obecně nepotřebují vyzkoušet, hodlají v budoucnosti při koupi alespoň zvažovat online způsob nákupu. Jde vedle elektra i o kosmetiku, knihy, hračky, jídlo pro domácí mazlíčky, ale i sportovní potřeby.  

Více o službě Twisto

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013, jako první v ČR, zavedlo platby BNPL (buy now pay later = nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 14 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) – virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2019 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. www.twisto.cz