Český projekt StartupBox pro začínající firmy získal grant od Googlu. Pomůže i startupům v regionech

15. 7. 2021 – Jedním ze třinácti subjektů z celkem více než 800 přihlášených, které uspěly v grantové výzvě Google.org Impact Challenge pro region střední a východní Evropy je i česká nezisková organizace Lean Startup. Její digitální platforma StartupBox zdarma provádí podnikatele prvními krůčky, pomáhá s využitím digitálních nástrojů a umožňuje rozvoj startupů i mimo velká města. Cílem výzvy bylo podpořit organizace, které svou činnost zaměřují na snižování rozdílů v oblasti digitálních dovedností a podporu ekonomického růstu v regionu. Celkově si vybrané subjekty z jedenácti zemí regionu mezi sebou rozdělí částku ve výši 2 milionů eur.

V roce 2019 se Pavel Bartoš a Petr Mandík ze společnosti Happyend. a Michal Kardaš a Dalibor Pulkert z Outboxers rozhodli zúročit své zkušenosti ze startupové scény a nabídnout co možná nejdostupnější expertní poradenství v podobě prvního českého digitálního útočiště pro startupisty-nováčky. Jejich projekt pro online mentoring startupů – StartupBox, který teď obdržel prestižní grant od Googlu, dokáže zdarma provést podnikatele celým procesem od prvotní myšlenky, ověření nápadu, přes propojení s vhodnými partnery či investory až po uvedení do velkého startupového světa. Cílem je podpořit začínající startupisty, včetně těch z odlehlých částí republiky, a pomoci jim zdárně realizovat své nápady.

Google, který se se svou výzvou Google.org Impact Challenge rozhodl podpořit iniciativy s potenciálem urychlit ekonomické oživení a překlenout rozdíly v digitálních dovednostech, ocenil zejména fakt, že StartupBox pomáhá úspěšně odstartovat projekty i v regionech, kde dosud pro firmy nebyla příznivá infrastruktura. Startupy zde tak často končí v počáteční fázi, protože není nikdo, kdo by jim celý proces usnadnil. Podle údajů Evropské komise přitom české malé a střední podniky tvoří více než polovinu celkově generované přidané hodnoty a 67 % z celkové zaměstnanosti v Česku. 

Inovace jsou zcela nezbytné pro další ekonomický růst naší země. Věříme proto, že je potřeba začít výrazně více podporovat startupy, protože těch opravdu úspěšných je v Česku stále ještě velmi málo. Jedním z důvodů je i to, že služby typu podnikatelských akcelerátorů jsou dostupné obvykle jen ve velkých městech. Proto jsme se v rámci výzvy Google.org Impact Challenge rozhodli podpořit právě StartupBox, říká Petr Šmíd, ředitel brand & consumer marketingu Googlu pro střední a východní Evropu. Věříme, že projekt dokáže pomoci snížit počet neúspěšných pokusů o založení firmy a podpořit rozvoj startupů i mimo Prahu nebo Brno, doplňuje. 

Nezisková organizace Lean Startup, která za vítězným projektem stojí, využije grant od Googlu, kromě možnosti dále poskytovat své služby zdarma, také pro další rozvoj a rozšiřování služeb a budování podpůrné komunity začínajících podnikatelů. Organizace, která v současné chvíli působí na českém a slovenském trhu, chce také pomocí peněz od Googlu rozšířit své působení i do dalších zemí regionu střední a východní Evropy.

Máme z grantu obrovskou radost a těšíme se, že nám pomůže dále naplňovat naši vizi, rozšiřovat naše služby a dostat potřebnou pomoc k ještě většímu množství začínajících podnikatelů, pochvaluje si Pavel Bartoš ze čtyřčlenného týmu StartupBoxu, který dále tvoří ještě Dalibor Pulkert, Kateřina Pavlů a Petr Mandík. Máme v plánu dále pracovat na obsahu či procesu onboardingu, pořádat komunitní setkání a startupy vzájemně propojovat a hlavně začít brzy pomáhat všude tam, kde se pomoci nedostává, doplňuje Pulkert. 

Google otevřel svou výzvu Google.org Impact Challenge pro region střední a východní Evropy letos v lednu. Z více než 800 přihlášených projektů jich bylo vybráno celkem třináct z 11 různých zemí. Hlásit se mohly všechny dobročinné iniciativy, jejichž cílem je oživení ekonomiky s důrazem na větší sociální začlenění znevýhodněných skupin a překonání rozdílů v digitálních dovednostech. Jedná se o další krok ve snaze Googlu o pomoc v oblasti urychlení ozdravení ekonomik v regionu po dopadech pandemie. Vítězné projekty vybíral Google s pomocí partnerské organizace INCO a expertního panelu sestaveného z významných regionálních akademiků, lídrů a občanských aktivistů.