Proč jsou mladí lidé připraveni na trh práce více, než si myslíme

Mladí lidé jsou jedni z těch, které pandemie COVID-19 zasáhla nejvíce

Podle průzkumu společnosti STEM epidemie v České republice závažným způsobem ovlivnila život více než polovině mladých, nejvíce zasaženou skupinou ze všech byli lidé ve věku 18-29 let. Když se podíváme na parametr nezaměstnanosti, tak v březnu 2021 činila míra nezaměstnanosti v EU 7,3 %, ale míra nezaměstnanosti mladých lidí byla dvakrát vyšší, dokonce dosáhla 17,1 %. Lidé mladší 25 let jsou také nadměrně zastoupeni v odvětvích nejvíce postižených COVID-19 a často na ně dopadají pochyby zaměstnavatelů, zda přijímat nové (mladé) lidi v nejistém období.

Pandemická krize se stala katalyzátorem změn na trhu práce směrem k nové budoucnosti, která by pro všechny mohla být flexibilnější, více diverzitní a více orientovaná na well-being. Ještě před 18 měsíci jsme si například nedokázali představit, jak dobře může fungovat vzdálená práce. A dnes? Vyzkoušeli jsme si, že digitalizace umožňuje lidem bez problémů pracovat i vzdáleně.

Klíče k nové budoucnosti světa práce

Právě digitalizace, ruku v ruce s měkkými dovednostmi, jsou klíčem k nové budoucnosti světa práce. A v nové budoucnosti budeme potřebovat novou generaci leaderů. Dnešní mladí lidé jsou technicky zdatnější a odolnější než předchozí generace. Upřímně řečeno, již nyní mají mnoho dovedností, o kterých víme, že je zaměstnavatelé u kandidátů hledají. Nedávný průzkum společnosti ManpowerGroup Nedostatek talentů ukázal, že pro zaměstnavatele je u uchazečů o zaměstnání nejobtížnější najít dovednosti jako jsou odolnost vůči stresu, přizpůsobivost, spolupráce, týmová práce, kritické a analytické myšlení. Když k tomu přidáme další požadované vlastnosti, kreativitu a řešení problémů, jsou mladí lidé zaměstnavatelům jako šití na míru.

Dnešní mladá generace vyniká houževnatostí, přizpůsobováním se změnám a vymýšlením nových, originálních řešení. Ačkoli jsou mladí lidé jedni z těch, kteří byli pandemií zasaženi nejvíce, mají velký potenciál pro to, aby velmi rychle zvládli překonat náročné období a do budoucna pomohli celé společnosti. Musíme jim v tom však pomoci

Podpora mladých lidí v obtížných podmínkách současného světa práce

Je zodpovědností organizací a zaměstnavatelů, aby právě teď, v období největších výzev a změn, podpořili mladou generaci, která musí čelit obtížným podmínkám současného světa práce. Je potřeba, abychom podporovali organizace, které dlouhodobě a s prokazatelnými výsledky pracují s mladými lidmi a pomáhají jim rozvíjet kompetence budoucnosti. Proto v ManpowerGroup v České republice spolupracujeme se dvěma globálními organizacemi, které působí v oblasti neformálního vzdělávání a které připravují mladé lidi do světa práce, rozvíjejí jejich dovednosti a podnikavost.

Případovou studii o mentoringu mladých lidí v DofE, Mezinárodní ceně vévody z Edinburghu, jsme nedávno společně s Moneta Money Bank představili na tiskové konferenci ManpowerGroupS našimi mentory, firemními dobrovolníky, provázíme mladé lidi programem a společně usilujeme o komplexní restart mladé generace. Organizace JA Czech, Junior Achievement, se zaměřuje zejména na rozvoj podnikavosti, finanční gramotnosti a obchodních dovedností studentů. V právě uplynulém školním roce prošlo programy JA jen v České republice přes 75 000 studentů. Roční vzdělávací program přináší mladým lidem zkušenost z reálného podnikání, učí je, jak podnikatelský nápad převést od konceptu k realitě.

„Mladí lidé jsou inovátoři. Jsou to tvůrci změn, proto bychom je měli učit rozvíjet a využít své nápady. Vzdělávací programy, které v téměř nezměněné podobě fungují navzdory uzavření škol, umožňují mladým lidem, aby prostřednictvím praktického učení byli mnohem lépe připraveni na dospělost a reálnou práci. Vzdělávání obecně má odpovědnost zajistit rozvoj kreativity mladých lidí, protože prostřednictvím myšlenek se rodí nové projekty a prostřednictvím podnikání se vytváří bohatství pro komunitu a zemi. Tím mohou vzdělávací programy současný školský systém velmi obohatit,“ uvádí Martin Smrž, ředitel nevládní vzdělávací organizace JA Czech, která se zaměřuje na rozvoj podnikavosti na českých školách.

Evropské ocenění Ready for Work společnosti ManpowerGroup pro JA Studentskou firmu

Na konci června 2021 odstartoval největší evropský virtuální veletrh studentských firem COYC / Gen-E, kde mají ti nejlepší studenti z celé Evropy možnost prezentovat své kreativní podnikatelské nápady široké veřejnosti a vyhrát některou z prestižních cen (titul Studentská firma roku, Start-up roku) nebo získat ocenění Ready for Work společnosti ManpowerGroup. Českou republiku zde reprezentuje vítěz národního finále, ostravská studentská firma PEAK. Studenti vytvořili aplikaci SpeakUP, která zefektivňuje učení angličtiny prostřednictvím sledování filmů.

„V programu JA Studentská firma pozná každoročně čtyři až pět tisíc studentů v ČR, co obnáší založení a vedení reálné firmy. S pomocí mentorů z praxe se naučí, jak své představy efektivně naplňovat a vyzkouší si byznys ještě v době, kdy ‚o nic nejde‘. Po škole se do vlastního podnikání pustí až pětina absolventů programu. Nabyté zkušenosti studenti využívají ve svých životopisech a na pracovních pohovorech – na konkrétních příkladech v programu mohou poukázat, jaké zdolali překážky ve spolupráci, komunikaci, jak jsou flexibilní a umí hledat řešení problému. Bez těchto reálných zážitků bývají studenti ve svých pracovních začátcích obecně velmi nejistí,“ doplňuje Martin Smrž.

Všichni máme příležitost změnit budoucnost práce k lepšímu

Od práce mladí lidé očekávají především to, že jim bude dávat smysl. Mají silný cit pro ekologii a chtějí být prospěšní společnosti. Pokud si jako leadeři uvědomíme svou společenskou odpovědnost, budeme investovat do programů, které prokazatelně zvyšují dovednosti mladých lidí, a oceníme jejich houževnatost a vytrvalost, pomůžeme vybudovat novou generaci odolných leaderů budoucnosti.

Autor: Lenka Vokáčová, Relationship Manager

ManpowerGroup v České republice

V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 12 000 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2020, díky své síti 35 poboček, ManpowerGroup našel pro 1200 klientů 24 000 nových zaměstnanců.Více informací o společnosti ManpowerGroup naleznete na www.manpowergroup.cz