Hotovost? Ne, radši kartu! Růst plateb přes mobil v českých e-shopech nepolevuje

Praha, 21. července 2021 – Nezávislá technologická služba Balikobot.cz, která firmám pomáhá s napojením na přepravní služby a zefektivněním expedičních procesů, zrealizovala rychlý průzkum mezi dopravci a poskytovateli platebních bran, který zjišťoval zájem o doručování zásilek na dobírku, o platební brány a online platby kartou a mobilními telefony. V posledních měsících se velmi diskutuje o tématu dobírek, od kterých stále více obchodníků a provozovatelů e-shopů ustupuje. Před pár lety jsme při nákupu na internetu mohli být příjemně překvapeni možností platit kartou předem. To už je dnes naprostým standardem, a naopak možnost platby na dobírku často v košíku e-shopů ani nenacházíme. Jaká vznikají rizika při placení na dobírku pro obchodníky? Jaké výhody to však přináší koncovým zákazníkům? 

Na tomto e-shopu objednávám poprvé, ještě jim nedůvěřuji, nechám si to poslat na dobírku“ je častým argumentem při první zkušenosti s nákupem na internetu. Co se ale stane, pokud si zákazník zásilku nakonec nevyzvedne? Obchodník přichází o veškeré marketingové a expediční náklady na zásilku. Zákazník má totiž pocit, že pokud ještě nic oficiálně nekoupil, vyzvednutí a zaplacení si může ještě rozmyslet, a nakonec celou objednávku jednoduše ignorovat,“ popisuje Martin Šauer, CEO, Balikobot.cz.

Takový problém řeší na straně obchodníka zavedení on-line platební brány. Zákazník pohodlně nakoupí na internetu, během pár minut objednávku zaplatí, a pak už se jen těší na doručení zásilky. Zvyšuje se tak motivace k vyzvednutí a riziko nedoručených či vrácených objednávek strmě klesá. „Pandemická krize tento trend ještě posílila, bezhotovostní a bezkontaktní prodej i platba byly upřednostňovány a zákazníci se tak rychle adaptovali, včetně platby kartou na internetu,“ doplňuje Martin Šauer. Podle studie Košík roku 2020 využívá 97 % obchodů platbu na dobírku, 90 % bankovní převod a 87 % platbu kartou. Mezi zákazníky je nejoblíbenější online platba kartou (36 %), platba na dobírku obhájila druhé místo s 28 %. „Mnoho e-shopů tedy tuto příležitost během pandemie využilo a platbu na dobírku, která byla dříve mezi zákazníky nejoblíbenější platební metodou, nadobro odstranilo ze způsobů platby,“ uzavírá Martin Šauer.

Mění se nějakým způsobem trend doručování na dobírku? Dokážete procentuálně porovnat jeho meziroční pokles/růst?

Doručení na dobírku meziročně roste o 132 %. Zvyšuje se zastoupení platby kartou proti hotovosti.” – Daniel Mareš, CEO, WE|DO

Fenomén dobírky se obecně v e-commerce, v důsledku pandemie, utlumil. Velcí hráči dokonce možnost platby na dobírku během první vlny na jaře zablokovali, aby se co nejvíce omezil kontakt mezi zákazníkem a řidičem. Pozorujeme, že stále oblíbenější se stává platba online kartou, která je 36 %, kdežto dobírka jen 28 %, což je oproti období před pandemií obrovský rozdíl (dříve až 50 %).” – Milan Šmíd, ředitel marketingu, Zásilkovna

Narůstají nám platby dobírek a zásilek placených platební kartou, lidé obecně chtějí méně manipulovat s hotovostí.” – Messenger

Je to podobné jako u počtu zásilek. V době jednotlivých vln epidemie se podíl balíků s dobírkou snížil a nejvíce u těch placených hotově. Po rozvolnění se částečně vrátil, ale dlouhodobě klesá.” – Ing. Milan Loidl, Business development & marketing director, PPL CZ

Ihned po zavedení prvních epidemiologických opatření na jaře loňského roku procento dobírkových balíků kleslo v podstatě ze dne na den téměř o čtvrtinu. Každý, kdo mohl, volil nejbezpečnější variantu platby předem. Postupně, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, podíl dobírkových balíků opět vzrostl a nyní je pouhé tři procentní body pod předkovidovou úrovní.” – Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika

Doručování na dobírku neposkytujeme, proto nedokážu porovnat meziroční pokles nebo nárůst.” – Jakub Tomšovský, obchodní ředitel, DHL Express

Dokážete procentuálně porovnat meziroční nárůst zájmu u e-shopů o platební bránu? Odpovídá to také trendu nově vznikajících e-shopů?

V posledním roce jsme zaznamenali rekordní počet zájemců o platební bránu. Prakticky jsme v průběhu roku 2020, ale i v roce 2021 zažili dva vrcholy sezóny, kdy tradiční předvánoční poptávkovou vlnu doplnila obří vlna zájmu o bránu na jaře 2020 i na jaře 2021. Díky tomu jsme v nových poptávkách meziročně v roce 2020 poskočili o 76 % a v nově uzavřených smlouvách potom o 70 %.” – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay

Trend nárůstu zájmu o platební bránu běžně kopíruje meziroční nárůsty nových e-shopů, tedy kolem 10 %. Během koronakrize jsme ale zaznamenali zvýšený zájem, neboť byli podnikatelé vyloženě donuceni využívat možnosti bezkontaktních plateb. Zejména pak došlo k značnému nárustu objemů plateb přes internet, což je logický důsledek zavřených kamenných obchodů.” – Daniel Havel, CEO, ThePay

„V našem případě se tedy jednalo o meziroční nárůst ve výši 100 %.”Karel Sasín, jednatel, Pays.cz

Jak se během pandemie změnila potřeba koncových zákazníků platit kartou, nikoli dobírkou?

Platbu kartou online začali využívat i lidé, kteří nikdy předtím na internetu neplatili, ani neměli zkušenost s online nákupy. Poprvé platby z mobilních zařízení předstihly platby realizované na stolním počítači. Navíc si lidé velmi oblíbili chytré platby pomocí Apple Pay a Google Pay a rostl také počet zákazníků, kteří platili pomocí karty uložené v platební bráně, aby tak nemuseli pokaždé opisovat číslo karty a další údaje. Protože lidé začali častěji nakupovat online, začali požadovat i maximálně jednoduché a pohodlné platby.”  – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay

Dobírku v ThePay považujeme za zastaralý produkt, který jednoho dne zcela zanikne. Dobírka je pomalá a ve svém výsledku nákladná pro všechny strany. Ani pro e-shop ani pro zákazníka nepředstavuje žádnou velkou výhodu, stejně vám přece vydají balík až po zaplacení a když se stanete obětí podvodníka, uvnitř najdete klidně i jedno velké nic. Platba kartou naopak představuje zcela bezpečný způsob platby a v případě, že by se zákazník stal obětí podvodu, což je samo o sobě výjimečně díky celému systému platebních karet, tak má nárok na vrácení peněz.” – Daniel Havel, CEO, ThePay

Někteří obchodníci dokonce v průběhu pandemie možnost dobírky úplně zrušili, a to se logicky projevilo ve zvýšení poštu karetních plateb koncových zákazníků.” – Karel Sasín, jednatel, Pays.cz

Máte představu, jak se tento trend bude vyvíjet? Připravujete nějaké inovace?

Trendem pro rok 2021 bude i nadále vzrůstající tendence plateb přes mobily. Poměr zařízení, přes která uživatelé zaplatí, se totiž mění ve prospěch mobilů. Do popředí zájmu se dostávají také PSD2 platby. V kontextu platební brány jde o možnosti, kdy zákazníci budou moct zadávat přes platební bránu platby z účtů, které mají u svých bank nebo prostřednictvím brány číst zůstatky na svých bankovních účtech. Více se mluví o silné autentizaci plateb, kterou banky naplno nasadily od letošního ledna. Jedná se o nové způsoby ověření plateb, kdy místo klasického SMS kódu uživatelé ověří platbu potvrzením v bankovní aplikaci nebo otiskem prstu (v závislosti na druhu zařízení a bance).” – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay

Novinkou je integrace služby PlatímPak ve spolupráci s Equa bank. Jde o odloženou platbu, díky které může zákazník za zboží zaplatit až později, ale e-shop své peníze od banky obdrží okamžitě.” – Daniel Havel, CEO, ThePay

Představu máme a připravujeme několik nových služeb. K posledním novinkám patří služba „E-produkty“ a „Bezpečná platba kartou“, kdy umíme, na přání obchodníka, garantovat převod platby až ve chvíli, kdy zákazník potvrdí převzetí objednávky. Zákazník pak má 100% jistotu, že nebude podveden a obchodník tak získává mnohem vyšší důvěryhodnost. Brzy spustíme do ostrého provozu také nový systém, který v Pays eviduje platby prostřednictvím platební brány i platby na fyzických platebních terminálech. Obchodník pak vidí veškeré své transakce na jednom přehledném místě.” – Karel Sasín, jednatel, Pays.cz

O službě Balíkobot

Balíkobot je technologie datového napojení na dopravce, která firmám pomáhá zrychlit a zefektivnit expedici zboží. Je integrován přímo do administrace ERP, WMS, e-shopových systémů nebo do vlastního řešení. Součástí integrace je tisk adresních štítků, validace dat, odeslání dat dopravcům, sledování zásilek (Track & Trace) a další služby probíhající automaticky nebo na jeden klik. Automatizuje tak samotné logistické procesy, zvyšuje doručitelnost a umožňuje využívat doprovodné funkce pro marketingový zásah. Služba je na trhu od roku 2014, čítá přes 2 500 klientů a je integrován ve více než 100 systémech. Za rok 2020 bylo přes něj posláno 18,6 milionů zásilek, což odpovídá 11 % všech expedovaných zásilek v Česku. Další informace najdete na www.balikobot.cz.