Trend omezování hotovostních transakcí pokračuje

Praha 16. srpna 2021 – Češi se začátkem pandemie omezili nakládání s hotovostí a více využívají bezhotovostní platby. A tento trend pokračuje i více než po roce. Zatímco v loňském dotazování 43 % Čechů deklarovalo častější placení kartou, letos to byla už více než polovina (51 %). Více než čtvrtina (26 %) lidí využívá častěji i internetové bankovnictví, což znamená meziroční nárůst o 16 p.b. Každý desátý Čech si pak v období od září loňského roku do jara roku letošního nainstaloval mobilní banku nebo aplikaci pro placení mobilním telefonem. A 4 z 10 Čechů ve stejném období výrazně omezili nakládání s hotovostí. Informace vyplynuly z průzkumu NMS Market Research realizovaného pro Raiffeisenbank.

„Zatímco v loňském roce deklarovala omezení ve využívání hotovosti více než polovina dotázaných, letos tak odpověděli čtyři z deseti respondentů. Jde sice o mírný pokles, ale stále vysoké číslo lidí, kteří postupně přecházejí do online světa financí. To je potěšující zpráva, protože různé nástroje pro bezhotovostní platební styk a online správu financí nám dávají větší volnost a umožňují okamžitou kontrolu,” říká Petra Kopecká, tisková mluvčí Raiffeisenbank.

Méně hotovostních transakcí je podle aktuálního dotazování v souladu s nárůstem bezhotovostních plateb. Od října loňského roku začala častěji platit kartou více než polovina (51 %) Čechů, v loňském roce toto deklarovala 43 % dotázaných. 

Více než čtvrtina (26 %) začala více používat internetové bankovnictví, ve srovnání s loňským dotazováním jde o nárůst o 16 p.b. 

Mobilní aplikaci si nově nainstalovalo 10 % Čechů (meziročně více o 7 p.b.). Aplikaci pro placení mobilem nově využívá 9 % dotázaných, častěji přitom muži. I zde jde o poměrně výrazný nárůst o 7 p.b. I přesto, že má aplikaci pro bezkontaktní placení ve svém mobilním telefonu nainstalováno téměř 6 z 10 dotázaných, aktivně zapnutou ji má jen 26 %. 

I tak jde meziročně o výrazný nárůst nových aktivních uživatelů, a to o 9 p.b. Z těch, kteří mají tuto funkci placení mobilem zapnutou ji pak 40 % využívá častěji než před pandemií. 

Jen pozvolna rostou noví uživatelé platící chytrými hodinkami nebo ti, co využívají vkladomaty. Nově je začala od podzimu využívat jen 3 % dotázaných. 

Věříme, že nové technologie se postupem času stanou pro většinu klientů standardem a začnou naplno využívat všechny benefity, které jim v rámci digitální správy financí nabízíme,“ doplňuje Kopecká.

Průzkum provedla pro Raiffeisenbank agentura NMS Market Research na jaře 2021 online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1024 respondentů ve věku 18-65 let.

Základní informace o Raiffeisenbank a.s.

Raiffeisenbank poskytuje široké spektrum bankovních služeb soukromé i firemní klientele již od roku 1993. Klienty obsluhuje po celé České republice. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI).