Časté bouřky a přívalové deště škodí autům skoro jako povodně

Praha 17. srpna 2021 – Letošní rok se snad ještě více než ten loňský nese ve znamení prudkých změn počasí. Zatímco vysoké teploty mnoho Čechů ocení, bouřky příliš vítané nejsou. Rok 2021 jich prozatím zaznamenal nemalé množství a dlouhodobá předpověď počasí se k radikální změně příliš nemá. Před zaplavenými ojetinami z Německa, Belgie a Nizozemska, které mohou ohrozit tuzemský trh, již čeští prodejci varovali. Nejsou to ovšem jen povodně, které mohou poškodit váš vůz. Přívalové bouřky či vytrvalý déšť dokážou mnohdy napáchat na automobilu nemalé škody.

Zadržená voda „někde v autě“ se projevuje například zvláštním šploucháním, věčně orosenými okny anebo světlomety. Myslíte si, že pár kapek vašemu autu nemůže uškodit? Omyl. V důsledku častých dešťových srážek se v karosériích menších vozů dokáže usadit větší množství vody, ve větším SUV to může být i 15 litrů.

Nejčastějším problémem vody působící na karoserii je pochopitelně koroze. I když mnozí výrobci automobilů udávají až doživotní záruku ochrany proti prorezavění karoserie, častý vliv vody může toto číslo rapidně snížit. I přes fakt, že je auto v dešti uzavřené, vytrvalý příliv vody může přeci jen způsobit, že se postupně dostane do interiéru vozu. „Nejčastější příčinou bývá závada gumového těsnění. V létě mu neprospívají vysoké teploty, v zimě v něm zase zamrzají kapky vody. Proto se doporučuje občas celé těsnění namazat silikonovým olejem,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO a dodává: „Častým příkladem jsou prahy karoserie v místech za předními a před zadními koly. Zde pomáhají plastová nadkolí. I ta se musí ale občas odmontovat a pročistit.“

Prudké bouřky a deště mají za nepřímý následek i další hrozbu, která skýtá zdánlivě malý důvod k obavám. Opak je ale pravdou. Pokud má majitel zaparkované auto pod stromem, kroupy či silné kapky deště mohou zapříčinit odlomení menších větví, šišek, kaštanů apod., které dopadnou přímo na karoserii. To může mít za následek poškození nejsvrchnějších vrstev laku. Drobné oděrky však nejsou malichernost. Právě takové malé škrábance mohou rovněž přispět ke vzniku koroze. Postižené místo může začít oxidovat a rozrůstat se. Oděrky, které se dostávají až na kovový základ, jsou v tomto případě tím nejhorším, co může majitele automobilu postihnout. Zde se doporučuje využít služby specialisty. 

Parkování pod stromem s sebou přináší i další úskalí. Nejen že spadané větve a nečistoty mohou poškodit lak, ale také ucpat odtokové kanálky, kterými voda z vozu odtéká. Koroze je každopádně hlavním problémem, kterou voda způsobuje. V současnosti se na trhu najde několik automobilek nabízejících doživotní záruku proti korozi. Háčkem v tomto případě ovšem je, že majitel vozu musí pravidelně dojíždět na servisní prohlídky, či skutečnost, že záruka se vztahuje pouze na lakované povrchy. O automobil se tak ve vztahu k vodě prostě vyplatí dobře pečovat.