Průzkum: Mladí lidé jsou v důsledku koronakrize více pracovně vytížení a přizpůsobili se online komunikaci

Necelá polovina mladých lidí ve věku 18 – 29 let (45 %) uvedla, že v důsledku koronakrize mají více práce než dřív. 9 z 10 v této věkové kategorii má zkušenosti s videohovory a dvě pětiny z nich (21,5 %) jimi stráví 1-5 hodin týdně. Následkem pandemie se pro spoustu Čechů stala práce, nakupování, komunikace s lékařem i neformální posezení s přáteli online všední záležitostí. Vyplývá to z průzkumu, který pro Vodafone Nápad roku realizovala agentura STEM/MARK.

Zatímco polovina (50,1 %) obecné pracující populace uvedla, že mají stejně práce jako dřív a pouze třetině (28,6 %) práce přibyla, mezi mladými nárůst pracovního vytížení eviduje 45 % populace ve věku 18 – 29 let. Téměř třetině Čechům (24%) ve věku 45 – 59 let naopak práce ubyla a 2,8 % lidí o zaměstnání vlivem koronakrize přišlo. 

V důsledku pandemie se dvě pětiny mladých lidí (39,6 %) musely přizpůsobit práci online. S tím se téměř nevyhnutelně pojí videohovory, se kterými se naprostá většina z nich (92,1 %) setkala. Zajímavé také je, že napříč všemi věkovými kategoriemi uvedl nadpoloviční podíl respondentů, že s videohovory mají zkušenosti, včetně toho, že i více než polovina starších ve věku 60 let a více se s touto formou online komunikace setkala. Mezi mladými je nejvíce těch (21,5 %), kteří videohovory stráví 1-5 hodin týdně. 15 % mladých jim věnuje 5 – 10 hodin týdně, jedna desetina (10,8 %) 10 – 20 hodin týdně, stejně tak i podíl těch, kterým videohovory zaberou 20 – 30 hodin týdně (10,8 %).

Vedle pracovního prostředí přinesla pandemie důsledky i do dalších oblastí online služeb a komunikace. Největší podíl lidí, a to dvě pětiny (40,2 %), v důsledku pandemie využívali službu online nákupů. Uvedla tak téměř polovina (48,4 %) žen. Čtvrtina lidí využívala služby online lékaře (26,3 %) a výuky (24,8 %) a v online světě se Češi začali i neformálně scházet s přáteli či kolegy (21,4 %). Tento fenomén si oblíbili především mladí (38,6 %). Méně často došlo i na online sledování kulturních akcí (9 %), online sportovní trénink (4,3 %), využití pomoci psychologa (3 %) nebo policie (1 %). 

Průzkumu se zúčastnilo celkem 509 respondentů, kteří socio-demografickým rozložením reprezentovali celou českou populaci.

O soutěži Vodafone Nápad roku

Soutěž Vodafone Nápad roku podporuje inovativní, technologické startupy v České republice a na Slovensku. Propojuje je s investory, mentory, korporátními firmami a se zástupci médií. Byla založena roku 2007, což z ní dělá nejstarší startupovou soutěž svého typu u nás. Za třináct let se přihlásilo 1975 projektů, z nichž mnoho se teď těší úspěchům na domácím i zahraničním trhu. Zúčastnit se mohou jakékoliv firmy mladší než dva roky. Titulárním partnerem soutěže je letos již podesáté v řadě společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou J&T Banka, Kooperativa, Huawei. Partnery jsou společnosti Profinit, Microsoft, Peterka Partners, Stable.cz. Hlavní mediální partneři jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, CzechCrunch, Monitora. Soutěž dále podporují CzechInvest, IPR Praha, startup disrupt, xPORT VŠE.