6leté výročí aféry dieselgate má v ČR smutnou statistiku. 160 tisíc poškozených a nulové odškodnění

V Praze, 16. září 2021: Jedenáct milionů poškozených po celém světě a odškodné přes 32 miliard eur. Po šesti letech od vypuknutí kauzy dieselgate, jednoho z největších skandálů korporátního světa, jsou stále nevypořádány tisíce žalob napříč kontinenty. V České republice stále čeká na odškodnění téměř devět tisíc poškozených, kteří žalují koncern o částku přesahující 2 miliardy korun. Kauzou dieselgate se inspiroval i autor nového románu Právník, Martin Kodýdek, který nabízí unikátní vhled do ´české verze´ tohoto světového skandálu. 

V České republice bylo prodáno přes 160 tisíc vozů s podvodným softwarem na měření emisí. Necelých devět tisíc postižených klientů, kteří se nenechali uchlácholit tvrzením koncernu, že auta jsou v pořádku, schopna provozu a posádce nehrozí nebezpečí, se rozhodlo podat žalobu na koncern Volkswagen prostřednictvím dvou skupin žalujících. Společnost Dieselgate eviduje dva tisíce postižených a usiluje o odškodnění ve výši zhruba 125 tisíc pro každého z nich. Druhá společnost Safe Diesel zastupuje v této kauze necelých sedm tisíc klientů a požaduje odškodnění ve výši 220 tisíc korun za každý dotčený vůz. „V České republice, která v kauze dieselgate nárokuje přes dvě miliardy korun, nebylo dosud, šest let od vypuknutí skandálu, vyplaceno žádné odškodnění. Volkswagen má u nás díky Škodě Auto silnou pozici a celý koncern se tak tváří, že nikdo poškozen nebyl. Tato strategie mu, bohužel, prochází u politiků i velké části veřejnosti,“ říká Martin Kodýdek, jednatel společnosti Dieselgate. 

Podle Davida Kuboně, partnera advokátní kanceláře KLB Legal, která zastupuje klienty společnosti Dieselgate dochází v České republice ke zbytečnému a umělému protahování sporu. „V prosinci rozhodl Soudní dvůr Evropské unie ve prospěch poškozených majitelů vozů. Podle něj je instalovaný software pro kontrolu emisí nelegální. České soudy by měly být v souladu s tímto rozhodnutím, což nám dává jistou šanci na spravedlivé odškodnění,“ doplňuje Kuboň. Optimistickému výhledu nahrávají i nedávné rozsudky ve prospěch poškozených v Itálii a Nizozemsku. Více než 60 tisícům italských vlastníků vadných vozů musí koncern vyplatit odškodnění tři tisíce eur, dohromady celkem 200 milionů eur (zhruba 5 mld. Kč). V Nizozemsku jde dokonce o 150 tisíc majitelů vozů a částka pro poškozeného se pohybuje ve výši 3 000 nebo 1 500 eur, podle stáří vozu. Celkově má být vyplaceno odškodné ve výši až 450 milionů eur (přes 11 mld. Kč). A v příštím roce bude kauza znovuotevřena belgickým soudem.  

Aféra dieselgate je i hlavní dějovou linkou nového románu Právník, kterou napsal Martin Kodýdek, jednatel zastupující společnosti Dieselgate. „Aféra dieselgate je svým celosvětovým rozměrem a závažností považována za jeden z největších korporátních podvodů 21. století. Zasahuje do nejvyššího vedení koncernu, do politických sfér a ovlivnila tisíce životů lidí, kteří podlehli manipulaci a klamavé reklamě nabízející falešnou ´zelenou budoucnost´. Kontrast korporátní chamtivosti a bezmocnosti běžných lidí nabídl ten správný mix a inspiroval mě k vystavění příběhu se zajímavým vyústěním,“ říká autor knihy Martin Kodýdek. Fiktivní příběh mladého právníka, který se snaží využít kauzy dieselgate ke svému kariernímu postupu, stojí na reáliích známé aféry a nabízí unikátní vhled od jejího vývoje v české kotlině.