Chybějící lidi ve stavebnictví nahradí jednodušší výstavba a digitalizace

České stavebnictví v letošním roce negativně zasáhly vysoké ceny materiálů
i nedostatek pracovníků. Stále silnějším trendem v sektoru se tak stává  digitalizace a využití materiálů umožňujících jednoduchou a rychlou výstavbu. Při správné volbě materiálu a digitalizaci především přípravného procesu lze stavbu zvládnout i s polovičním počtem lidí než doposud.

Stavební produkce v České republice je v letošním roce zhruba o procento silnější než loni, za předcovidovým rokem 2019 ale stále zaostává. Sektor je zasažen váznoucími dodávkami surovin a materiálů především z Číny. „Výrobci nejsou schopni uspokojit poptávku, k tomu
se přidávají i logistické potíže, ať už na moři nebo ty způsobené nedostatkem lidí i kamiónů
po Evropě. Proto především ceny dovážených surovin rychle letí vzhůru a do konce roku se zřejmě stabilizovat nebudou,“ vysvětluje generální ředitel Xella pro Českou republiku Peter Markovič.

Kromě rychle rostoucích cen trápí český trh i nedostatek dělníků. Jen ve stavebnictví chybí několik desítek tisíc zahraničních pracovníků, kteří se po pandemii zatím nevrátili do České republiky. 

Reakcí na rostoucí ceny i nedostatek dělníků se v Evropě, ale už i v České republice, stávají např. velkoformátové prvky, které umožňují jednoduchou a rychlou výstavbu při malém počtu lidí. Velkoformátové tvárnice se využívají u projektů vyžadujících rychlou výstavbu – nejen bytové domy, ale i administrativní budovy, sklady či např. školy. „Technologie velkoformátových stavebních prvků umožňuje stavět až dvojnásobnou rychlostí, přitom je zapotřebí jen poloviční počet dělníků. To je v dnešní době, kdy je na trhu obrovský nedostatek materiálu i lidí, velká konkurenční výhoda,“ dodal Peter Markovič s tím, že využití těchto prvků je rozšířeno např. v Německu, zemích Beneluxu či ve Skandinávii. 

Při nedostatku pracovníků bude stále větší roli hrát i digitalizace především přípravného
a logistického procesu výstavby. Ještě větší význam než doposud tak bude mít metodika BIM (Building Information Modelling), součást koncepce Digitální Česko. Na základě tohoto modelu vyvinula Xella koncept služeb Xella Blue.sprint. „Cílem je, aby všichni dodavatelé zapojení
do projektu sdíleli všechna potřebná data. My díky tomu můžeme zajistit výstavbu na míru
a přizpůsobit logistiku potřebám stavby. Výsledkem je kratší doba výstavby, úspora pracovníků i materiálu,“ uzavřel Peter Markovič.

Xella CZ je dceřinou společností německé Xella Baustoffe GmbH, na českém trhu působí
od roku 1996, pod značkami Ytong, Silka a Multipor. V ČR má tři výrobní závody,
a to v Chlumčanech, Hrušovanech u Brna a Horních Počaplech, ve kterých Xella CZ celkem zaměstnává více než 300 lidí.