Druhé Vánoce v pandemii: Loni Češi opasky neutahovali, letos to plánují! Čas strávený s rodinou je největší dárek.

Češi se pomalu chystají na vánoční svátky, které budou i letos ovlivněné pandemií koronaviru. Ta se podepisuje nejen na plánování svátečního času stráveného s rodinou, ale také zásadně mění přístup lidí k plánovaným výdajům. Právě ty přitom hrají při vánočních přípravách i nákupech zásadní roli.  Zatímco loni se více než polovina Čechů ve výdajích na Vánoce oproti předchozím letům nijak neomezovala, letos plánují téměř tři čtvrtiny oslovených pojmout Vánoce úsporněji (68 %). Vyplývá to z průzkumu pro Provident Financial.

Češi letos Vánoce pojmou úsporněji

Loňské Vánoce si podle průzkumu společnosti Provident Financial Češi nenechali koronavirem zkazit. Alespoň z finančního hlediska si svátky užívali tak, jak byli zvyklí, ve výdajích se omezil jen každý třetí. Z průzkumu také vyplývá, že dvě třetiny (60 %) neomezily své vánoční výdaje vůbec. Dlouhodobé působení pandemie ale dopadlo i na české peněženky a letos jsou tak lidé ve svých plánech na vánoční utrácení o mnoho opatrnější. 

Podle průzkumu si 74% Čechů ani letos nepřipouští, že by pandemie vánoční svátky nějak poznamenala, přesto k nim ale více než polovina lidí bude přistupovat jinak. „Pandemie výrazně ovlivnila nejen rodinné rozpočty ale také finanční smýšlení lidí. Není proto divu, že se před Vánoci, kdy rodiny většinou více utrácí, snaží zamyslet, kde a jak ušetřit. Zadlužit se kvůli dárkům není z dlouhodobého hlediska strategické, zejména pokud je rodinný rozpočet už tak napjatý,“ vysvětluje Luboš Kratochvíl, analytik ze společnosti Provident.

Více než polovina lidí (55%) se pokusí ušetřit na vánočních přípravách. Třetina Čechů plánuje dárky nakoupit online a čtvrtina je rozhodnutá pořídit je co nejdříve a v akci. Každý třetí (31 %) navíc plánuje omezit jejich cenu a množství. Část lidí (13 %) je také připravena letos kvůli pandemii výrazně omezit své vánoční výdaje, oproti předchozím letům. Zatímco v minulých letech někteří řešili nedostatek peněz na dárky či jiné vánoční výdaje půjčkou, letos to bude jinak. Téměř 93 % Čechů si totiž na nákupy vánočních dárků neplánuje vzít půjčku. 

Rodina zůstává v hlavní roli! 

I přesto, že vánoční svátky jsou často skloňovány právě v souvislosti s nákupy, uklízením či pečením, Češi ani v době pandemie nezapomínají na jejich hlavní poselství – totiž že čas strávený s rodinou je nejdůležitější. Možná právě pandemií omezené mezilidské kontakty měly vliv na to, že chvíle strávené s přáteli a rodinou jako největší dárek loňských Vánoc uvedla téměř polovina respondentů (45 %). Zatímco loni kontakty s rodinou a přáteli omezilo 36 % lidí, letos to s postupným ústupem pandemie má v plánu jen desetina (11 %) z nich. 

O průzkumu

Společnost Provident Financial realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Instant research. Sběr dat probíhal online v rámci Českého národního panelu v září 2021. Celkem bylo dotazováno 500 napříč celou Českou republikou. www.provident.cz   

O společnosti Provident Financial   

Společnost Provident Financial s.r.o.  působí na českém trhu již 25 let a od vstupu na trh poskytla úvěr už miliónu klientů. Za transparentních podmínek nabízí hotovostní i bezhotovostní půjčky, které jsou bezúčelové, bez ručitele a bez skrytých poplatků. V České republice zajišťuje zázemí společnosti 400 zaměstnanců a na 800 obchodních zástupců. Provident je členem České leasingové a finanční asociace. Díky jasným a férovým smluvním podmínkám se Provident Financial umístil mezi nejlepšími finančními institucemi v Indexu odpovědného úvěrování od neziskové organizace Člověk v tísni.    

www.provident.cz   

Mezinárodní skupina International Personal Finance (IPF), mateřská společnost českého Providentu, vznikla v roce 2007 oddělením od britské společnosti Provident Financial plc. Ta působí ve Velké Británii již od roku 1880. IPF pod obchodním označením Provident v současnosti působí v 11 zemích světa: v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Finsku, Španělsku, Austrálii a v Mexiku. Prostřednictvím své sítě 30 000 obchodních zástupců poskytuje služby 2,5 milionům zákazníků a zaměstnává na 6 000 lidí. IPF je kotována na londýnské burze cenných papírů od svého vzniku (IPF.L).