České e-shopy přípravy na Vánoce nepodceňují. Třetina z nich plánuje nabírat nové pracovní síly

Majitelé českých e-shopů se poctivě připravují na blížící se předvánoční období. Podle průzkumu společnosti Shoptet plánuje až třetina z nich najmout brigádníky, protože by bez nových pracovních posil nebyli schopni zvládnout očekávaný zvýšený zájem o jejich produkty. Kromě toho se ale musí potýkat také s hrozbou zpomalené dodávky zboží. 

Internetoví obchodníci se na příchod vánoční sezony chystají dlouhé měsíce dopředu. Předzásobují se, chystají slevové akce a také posilují svůj tým pracovníků, bez kterých by předvánoční nápor jen těžko zvládli. Podle interního průzkumu společnosti Shoptet ze srpna letošního roku plánuje až třetina českých e-shopů před Vánoci personálně posílit a najmout nové brigádníky, kteří pomůžou s odbavením objednávek a administrativou.

„Z výsledků průzkumu vyplývá, že až třetina našich zákazníků plánuje před Vánoci najímat nové pracovní posily. Vnímáme také, že mají zvýšenou obavu o včasné dodávky zboží. Období Vánoc je pro e-shopy naprostým vrcholem celé sezóny, kdy se jim často až několikanásobně zvýší tržby. Přistupují k tomu proto s velkou vážností a snaží se vyladit i ty nejmenší detaily, aby vše proběhlo hladce,“ říká CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.

Včasná expedice je u vánočních dárků klíčová

Velkým předvánočním tématem je u e-shopů každoročně přijímání nových posil. Nedostatek pracovníků pociťují obchodníci nejčastěji v oblasti expedice výrobků. Stálí zaměstnanci nezvládají pokrýt nárůst objednávek, a proto se e-shopaři snaží chybějící síly obsadit dočasnými brigádníky.

Letos jsme připraveni posílit expedici o brigádníky. Máme nový systém, který je připraven tak, aby k nám mohl nastoupit kdokoliv a zaučení bylo jen otázkou chvilky. S tímto nám hodně pomáhá Shoptet, který pokročilé funkce podporuje. V sezoně je znát každá vteřina a pokud se nám podaří vyexpedovat co nejvíce objednávek v den objednání, minimalizujeme počet vratek. Zároveň se nám podaří získat zákazníkovu důvěru pro další nákup a dobré hodnocení,“ komentuje majitel e-shopu www.denishenry.cz Ondřej Mikoláš.

E-shopaře trápí nedostupnost materiálů  

Nedostatek pracovních sil není to jediné, čeho se e-shopy obávají. Již nyní se potýkají s nedostupností materiálů a se zpomalením dodávek zboží. Jedná se především o výpadky v dodávkách elektronických výrobků, které ovlivňuje nedostatek čipů. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je aktuální situace na trhu taková, že výrobci musí volit, do kterých svých produktů čipy použijí. Může tak docházet k omezení nabídky variant produktů nebo dokonce i k úplnému vyřazení některých modelů.

Chybí také obalové materiály a narůstá cena dopravy. „Brigádníky jsme dosud vyloženě kvůli vánočním svátkům nenabírali. Prozatím stačilo jen pár procesních změn v rámci stávajícího týmu. Naopak skladové zásoby bychom nabírali rádi, ale jako spousta firem se v současnosti potýkáme s nedostupností materiálu,“ říká Anna Vacková z e-shopu www.puravidashop.cz

Správná příprava vánočních kampaní trvá i měsíce

Vhodně zvolené marketingové aktivity jsou pro e-shopaře klíčovými prvky, které dokážou výrazně ovlivnit míru tržeb. S jejich důkladným plánováním začínají větší společnosti již na začátku roku. Důraz se klade především na slevové akce, PR a vhodnou komunikaci na sociálních sítích.  „Vzhledem k tomu, že se naše šperky nakupují po delším zvážení, odstartovali jsme předvánoční kampaně již dříve. V našem marketingovém mixu nechybí PR aktivity, které jsme více posílili. Samozřejmostí je také výkonnostní marketing na sociálních sítích, Googlu či Seznamu. Před Vánoci očekáváme nárůst prodeje a podle toho plánujeme i dostatečné předzásobení,“ dodává závěrem Gabriela Dědičová z e-shopu www.tiami.cz.