Gastro tržby se v úvodním listopadovém týdnu propadly skoro o pětinu

15. listopadu 2021 – Provozovatelé gastro podniků musí od začátku listopadu u všech hostů povinně kontrolovat bezinfekčnost. Ze zjištění společnosti Dotykačka, která dodává pokladní systém víc než čtvrtině tuzemských gastro podniků, vyplývá, že oproti poslednímu říjnovému týdnu klesla návštěvnost v úvodním listopadovém týdnu víc než o 11 procent a souhrnné gastro tržby se propadly skoro o pětinu. Podle ředitele společnosti Petra Menclíka má horší výsledky na svědomí víc příčin než jen zavedení kontrol. 

„Sešlo se hned několik vlivů zároveň. Na konci října tradičně ukončily provoz některé sezónní podniky, tudíž souhrnné tržby s nástupem listopadu logicky o něco klesly. Do toho týden předtím byly podzimní prázdniny, kdy tržby naopak stouply. Následný pokles tak byl o to výraznější. V neposlední řadě může návštěvnost ovlivňovat i podzimní počasí a horšící se celospolečenská nálada. Zavedení kontrol nepochybně také hraje roli, ale jen těžko se dá odhadnout, jak velkou,“ komentuje ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík. 

Nárůsty a poklesy gastro tržeb ve vztahu k předchozím týdnům (Zdroj: Dotykačka Holding)

Data očištěná o prázdniny

„Prázdninový týden v závěru října byl opravdu nestandardní, nicméně i když dostupná data očistíme o jeho vliv, stále je vidět, že propad tržeb v úvodu listopadu byl výraznější než v předchozím období. Ve srovnání s běžným týdnem v polovině října spadly tržby v úvodu listopadu o 16,5 procenta. Zhruba stejně klesla i návštěvnost,“ upřesňuje Petr Menclík. 

Jiný kraj, jiný pokles

Situace se lišila v jednotlivých krajích. Zatímco například ve Středočeském, Ústeckém, Pardubickém a Jihomoravském kraji byl pokles tržeb v období října poměrně plynulý a až do začátku listopadu odpovídal tradičnímu podzimnímu vývoji po konci letní sezóny, v některých oblastech se výrazně projevil vliv podzimních prázdnin. Například v Karlovarském, Královéhradeckém a Libereckém kraji během posledního říjnového týdne skokově narostla návštěvnost o 5 až 12 procent, což se odrazilo ve 20-30procentním zvýšení tržeb. Jejich pokles v prvním listopadovém týdnu byl pak o to razantnější, 33 až 42 procent. 

Specifický vývoj tradičně bylo možné sledovat v hlavním městě. Na rozdíl od zbytku republiky se Praha na konci října vylidnila a návštěvnost tamních podniků klesla nejvíc z celé republiky, bezmála o 16 procent. V prvním listopadovém týdnu, s návratem do práce, lidé znovu začali chodit do gastro podniků a návštěvnost poskočila skoro o 6 procent vzhůru směrem k původním hodnotám. Všude jinde návštěvnost dál klesala.

Hospodám spadly tržby o pětinu

Pokud jde o jednotlivé gastro segmenty, s příchodem listopadu u všech o něco klesl počet otevřených provozoven. To se odrazilo v poklesu návštěvnosti i tržeb. Nejvýraznější propady byly znát u hotelových restaurací a u podniků orientovaných na noční život, jako jsou bary a kluby. Jejich návštěvnost i tržby během prázdnin prudce stouply a poté prudce spadly. 

U restaurací a kaváren vývoj zdaleka nebyl tak dramatický. Tyto formáty odpovídají souhrnným statistikám, což znamená, že něco přes 3 procenta provozoven od listopadu zavřelo, návštěvnost klesla o necelých 14 procent a tržby spadly zhruba o pětinu. 

Zajímavý je vývoj bylo možné pozorovat v hospodách. Těch se podzimní prázdniny z pohledu návštěvnosti prakticky nedotkly, na pivo chodil stejný počet lidí jako týden předtím. Návštěvníci však během prázdninového týdne utratili o 7 procent víc. První listopadový týden pak přinesl propad ve všech ukazatelích. Zavřelo 3,6 procent zařízení a návštěvnost se propadla bezmála o 22 procent. Stejně tak skokově klesly i tržby, ve srovnání s prázdninovým týdnem víc než o 23 procent.

Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.