Letošní pracovní trendy: boom digitalizace a prospěšný home office. HR získalo strategickou roli

Praha, 9. prosince 2021 – Rok 2021 přinesl personalistům i manažerům několik výrazných změn. Společnosti se definitivně přizpůsobily dlouhotrvající pandemii a přesunuly řízení firmy i recruitment do online režimu. To vedlo k rozvoji digitalizace i trendu hybridní práce. Nezbytná role personalistů v řešení krize je posunula do strategické role. Čtyři změny na letošním trhu práce komentuje Honza Klusoň, CEO platformy pro život a práci Welcome to the Jungle. 

1. Hybridní práce je novým standardem

Covid-19 naprosto změnil vnímání chození do práce. V roce 2021 se home office definitivně stal běžnou záležitostí pracovních životů a můžeme očekávat, že kombinace práce z domova a z kanceláře přetrvá i nadále. Firmy zjistily, že z domova je možné řídit firmu i nabírat nové zaměstnance. Pracovníci si zase zvykli na výhody spojené s prací z domova. Naplno do kanceláří se někteří už vracet nechtějí a vzhledem k vývoji pandemie zatím ani nemohou. 

Nucený home office společnostem ukázal, že zaměstnanci nepotřebují nepřetržitý dozor, aby odváděli práci dobře. Zároveň se spoustě zaměstnancům po měsících práce z domova nechce trvale zpět do kanceláří. V našem letošním průzkumu až 51 % respondentů uvedlo, že má částečná práce z domova pozitivní vliv na jejich produktivitu a efektivitu. Až 67 % lidí vnímalo, že má částečný home office také pozitivní vliv na jejich duševní pohodu. Těchto výhod se většina pracovníků nechce vzdát, ” říká Honza Klusoň, CEO Welcome to the Jungle. 

2. HR manažeři získali strategickou roli ve vedení firem
Druhý rok s pandemií ukázal, že důležitou součástí personalistiky a řízení firmy je i krizový management, který stál převážně na bedrech HR oddělení. „Covid-19 naučil firmy pochopit, že HR nemá pouze podpůrnou roli, ale často rozhoduje o klíčových otázkách chodu firmy, jako je testování zaměstnanců, péče o jejich psychickou pohodu, zapojení týmu na dálku, ale také složité rozhodování související s počtem zaměstnanců či obsazeností pozic v době krize,” komentuje rostoucí důležitost HR oddělení Honza Klusoň. 

3. Firmy se více zajímají o duševní pohodu zaměstnanců
Pandemie přinesla posun od klasických benefitů, jako jsou stravenky a firemní telefon, k většímu důrazu na péči o duševní pohodu. Ta ve většině firem doposud byla spíše okrajovou záležitostí, dnes se ale stává standardem.

Podle Honzy Klusoně nyní firmy více dbají na to, aby zaměstnanci měli problémy s kým řešit: „Během dlouhých měsíců na home office bylo těžké udržet si hranici mezi soukromým a pracovním životem a lidé se cítili izolovaní. S tím narostly i psychické problémy, které ale lidé často neměli s kým probrat. Firmy na tento nedostatek teď reagují. Psychoterapie se tak stává oblíbeným benefitem, na který firmy lákají zaměstnance zpět do kanceláří.”
 

4. Výrazná digitalizace recruitmentu i smluv
Trh práce a náborové aktivity se během pandemie musely přesunout do online prostředí. První pohovor přes webkameru nebo elektronické podpisy smluv jsou dnes již běžnou záležitostí. Výhodou této digitalizace je značné zrychlení a zefektivnění procesů: „Dříve bylo normální, že proces přijetí zaměstnance trval i přes měsíc. Dnes se už nečeká na vhodný termín pro osobní setkání. Možnost videohovorů proces náboru značně urychlila. S možností podepsat smlouvu online se tak stala digitalizace smluv a podpisů dalším krokem kupředu,” popisuje nové praktiky v náboru zaměstnanců Honza Klusoň. 

O Welcome to the Jungle
Welcome to the Jungle je platforma pro život v práci. Nabízí širokou škálu kvalitního obsahu (článků, videí, podcastů, časopisů či událostí), jejichž cílem je inspirovat k profesnímu růstu. 

Firmám Welcome to the Jungle pomáhá najít ty správné kandidáty skrze employer branding. Propracované profily firem umožňují kandidátům nahlédnout přímo do firemní kultury. Na webu Welcome to the Jungle naleznete na 3 000 profilů různých firem obsahujících videa, fotografie a rozhovory, které slouží jako zdroj cenných informací pro potenciální uchazeče o pracovní místa.