Češi utratí v e-shopech denně až miliardu a půl, vánoční nákupy vrcholí

Praha, 14. 12. 2021 – Vánoční objednávky přichází do e-shopů jedna za druhou a internetové obchody zažívají vrchol letošní sezony. Jak ukazují data Asociace pro elektronickou komerci (APEK), sahají obraty on-line obchodů v těchto dnech až k jedné a půl miliardě korun denně. Celkově utratí před Vánoci Češi na internetu více než 77 miliard.

E-shopy jedou v těchto dnech naplno. Do Vánoc zbývají necelé dva týdny a prodejci i dopravci úspěšně distribuují objednávky svých zákazníků. Další zkušenosti, které provozovatelé internetových obchodů nasbírali během kritických pandemických měsíců, se nyní projevují na zcela hladkém průběhu Vánoc. E-shopům se letos podařilo ještě zefektivnit procesy celého průběhu nákupu od objednávky po doručení zboží, a tak zákazníci dostávají objednané dárky rychle a bez komplikací,“ komentuje aktuální situaci výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Dosavadní vrchol letošních on-line prodejů přineslo pondělí 13. prosince, během kterého celkové obraty v e-shopech atakovaly jeden a půl miliardy korun. „Úvod týdne bývá v předvánočním období tradičně nejsilnější. Osobně očekávám, že úterý 14. a středa 15. prosince se můžou pondělní rekordní hodnotě blížit,“ hodnotí Vetyška. 

Meziroční srovnání je v současné chvíli sice poměrně komplikované, e-shopy z něj ale vychází i tak skvěle. „Vloni měli na objednávky dopad různá vládní opatření – především zavíraní a otevírání kamenných obchodů. Díky tomu znamenaly Vánoce 2020 pro e-commerce skokový růst. Letošek je ale co do výše dosažených obratů ještě výrazně výš! To jen potvrzuje, jak si Češi během pandemie on-line nakupování ještě více oblíbili“ doplňuje Vetyška. 

Objednávky by zákazníci neměli odkládat, osobní odběry budou ale k dispozici až do Štědrého dne

Zákazníci v Česku stále více využívají dodání zboží na výdejní místa, kde si mohou odběr balíku přizpůsobit svým aktuálním možnostem. 66 % respondentů panelového výzkumu, který APEK připravil před začátkem vánoční sezony, plánovalo převzetí většiny objednávek z e-shopů právě prostřednictvím různých typů osobního odběru. 50 % nakupujících uvedlo jako svou nejoblíbenější variantu externí výdejní místa logistických společností, 9 % vlastní výdejny e-shopů a 7 % výdejní boxy.

Popularita osobních odběrů stoupá dlouhodobě. Právě výdejný e-shopů a automatizované boxy budou k dispozici pro ty největší opozdilce až do poslední chvíle,“ komentuje Jan Vetyška. „Naopak podle vyjádření některých dopravců je pro dodání zboží na konkrétní adresu nutné objednat dárky nejpozději v pátek 17. prosince. V takovém případě by zboží, které je v internetovém obchodě skladem, mělo dorazit pod stromeček včas.“ Právě informace, zde je vybraný dárek skladem, je také velmi důležitá. S ohledem na nedostatek chipů je například v oblasti elektroniky nabídka v některých případech omezená. „I proto bych ještě jednou nakupujícím doporučil, aby s odesláním objednávky nečekali. Situace je v tomto směru opravdu výrazně komplikovanější než v minulosti a nabídka bohužel není tak široká,“ uzavírá Jan Vetyška.

V současné chvíli mezi e-shopy i dopravci nadále panuje optimismus ohledně doručování objednaných balíčků. APEK nezaznamenal dosud žádné komplikace, které by pohodlí zákazníků internetových obchodů měly ohrozit, a očekává, že Vánoce 2021 budou opět úspěchem české e-commerce.

O APEKu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 590 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Více informací na www.apek.cz.