Vodafone prodává první SMS světa. V podobě NFT tokenu ji získá vítěz charitativní aukce

16. prosince 2021 – První SMS na světě, která přála veselé Vánoce, byla přenesena prostřednictvím sítě Vodafone v roce 1992. Zprávu nyní může získat vítěz ve výjimečné aukci pořádané síní Aguttes ve Francii. Kupující takzvaného NFT tokenu dostane unikátní repliku původního komunikačního protokolu. Online aukce se uskuteční 21. prosince. Vodafone věnuje výtěžek na pomoc uprchlíkům. Aukční síň zatím odhaduje u dražby výsledek na 100 až 200 tisíc eur.

Šlo o 15 znaků, které změnily svět: „Merry Christmas“. První SMS na světě, která přála veselé Vánoce, byla přenesena prostřednictvím sítě Vodafone 3. prosince 1992. Na vánočním večírku zprávu dostal zaměstnanec Vodafonu Richard Jarvis, poslal mu ji Neil Papworth z počítače. Právě tuto SMS nyní může získat vítěz v unikátní aukci pořádané aukční síní Aguttes ve Francii.

Kupující, který bude moci platit kryptoměnou ether, tedy oběživem na technologické platformě Ethereum, si koupí takzvaný NFT token (non-fungible token). Tím získá do svého exkluzivního vlastnictví detailní a unikátní repliku původního komunikačního protokolu, který přenesl první SMS na světě. 

„Aukcí spojujeme průkopnického ducha dvou století. Zvěčňujeme první SMS na světě v blockchainu a dražíme NFT pro dobrou věc. Věříme, že technologie mohou změnit svět, když slouží lidem a spojují je,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

Přenos krátké textové zprávy před téměř třemi desetiletími byl rozhodujícím okamžikem v historii mobilních komunikačních technologií. V roce 1999, sedm let po odeslání první SMS prostřednictvím Vodafonu, bylo ve světě konečně možné posílat textové zprávy prostřednictvím i konkurenčních sítí, což urychlilo jejich používání a popularitu. Dnes si pozdravy k Vánocům a mnoha dalším svátkům posílají miliardy lidí na celém světě už nejen ve formě textových zpráv, ale videí, zvukových zpráv nebo emotikonů. 

Od minulosti SMS k budoucnosti NFT

Podobně jako SMS na přelomu tisíciletí se nyní stále více ve světě prosazuje technologie blockchain, na které funguje i nejznámější kryptoměna bitcoin. A právě blockchainu využívají i zmíněné NFT neboli non-fungible tokeny, což znamená „nezaměnitelný“. NFT lze použít k prokázání vlastnictví určité věci, ale i souvisejících práv například pro hlasování, a to nezměnitelným a jednoznačným způsobem. Vlastník NFT jej drží ve své vlastní blockchainové peněžence, což je obdoba digitální peněženky.

NFT tokeny tak slouží jako jedinečné a proti padělání odolné certifikáty vlastnictví, které digitálně prokazují vlastnictví konkrétního aktiva. Příklady použití sahají od vlastnictví digitálních uměleckých děl a sběratelských předmětů až po virtuální předměty pro online hry, webové domény a další.

Vzestup technologie blockchain a NFT je podobný tomu, čeho dosáhl Vodafone přenosem první textové zprávy. Vodafone nyní zvěční svůj vlastní historický okamžik na blockchainu tím, že jej 21. prosince 2021 vydraží jako NFT.

Historický okamžik pro dobrou věc

Aukční síň Aguttes zatím odhaduje u dražby výsledek na 100 000 až 200 000 eur, tedy v přepočtu až přes 5 milionů korun.

Vodafone věnuje veškerý výtěžek z aukce Úřadu Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, a to na podporu lidí, kteří byli nuceni kvůli válečným konfliktům opustit své domovy nebo čelí pronásledování.  

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 52 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. září 2021 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a přes 130 milionů připojených IoT zařízení.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 3,9 milionu připadá na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz