Lidé očekávají v novém roce zvýšení nákladů na domácnost, s růstem příjmů však nepočítají

Brno, 5.1. 2022 – Většina lidí předpokládá, že v letošním roce se jim zvýší náklady na domácnost, tuto obavu vyjádřilo až 82 % oslovených.  Z průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit vyplynulo, že více než polovina dotázaných ale nepočítá s růstem svých příjmů. 

Rostoucí ceny mají vliv na zvýšení nákladů domácností. S růstem těchto nákladů v roce 2022 kalkuluje 82 % dotázaných. 

Více jak polovina respondentů očekává, že se měsíční finanční náklady na domácnost zvýší až o 3 000 Kč, další více než čtvrtina dotázaných pak uvedla, že počítá se zvýšením výdajů dokonce až o 5 000 Kč.

Růst příjmů neočekává v příštím roce více než polovina dotázaných (54 %). 37 % respondentů je přesvědčeno, že růst nákladů na chod domácnosti pokryje ze současného příjmu. Necelá 2/3 dotázaných by však růst měsíčního platu uvítala. 

Vyšší výdaje na domácnost při stejných výdělcích se tedy promítnou do poklesu reálných příjmů domácností, a proto lidé většinou nepočítají s větší investicí v tomto roce. Rekonstrukce, nákup automobilu nebo dražšího spotřebiče není prioritou u 60 % respondentů. Rekonstrukci bytu plánuje 18 % lidí, nákup dražšího elektrospotřebiče 16 % a automobil by si rádo pořídilo 14 % dotázaných.

Zatímco nákup automobilu plánuje financovat kombinací vlastních úspor a úvěru až 30 % respondentů, rekonstrukci a pořízení elektrospotřebiče zvládnout lidé pokrýt ve většině případů z vlastních úspor.  

„Rekonstrukce bytu nebo domu, nákup automobilu nebo elektrospotřebiče patří do kategorie věcí, které člověk bude používat delší dobu než splácet, což patří mezi pravidla, které našim klientům vždy radíme při rozhodování, zda financovat nákup půjčkou. Důležité ale je, aby si každý zvážil, zda má ve svém rozpočtu rezervu na splácení měsíční splátky a vždy se obracel na odpovědného poskytovatele úvěrů. Nezávislé srovnání bankovních a nebankovních půjček sleduje například nezisková organizace Člověk v tísni a pravidelně přináší jejich žebříček (https://www.clovekvtisni.cz/index-odpovedneho-uverovani-listopad-2021-8241gp), uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.

Průzkum pro Home Credit provedla agentura STEM/MARK na reprezentativním vzorku 510 respondentů ve věku 18 – 64 let. Sběr dat probíhal po celé České republice od 26.11. do 2.12.2021.

Společnost Home Credit a. s., Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je součástí globální fintech skupiny, která ve svém oboru patří k největším na světě. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2020 úvěry v celkové výši 10,4 miliard Kč. Více na www.homecredit.cz.

Skupina PPF investuje do řady odvětví, od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. Svůj růst staví na rozvíjení tradičních i nových odvětví, budování moderní infrastruktury, digitální ekonomiky a propojení českého talentu a schopností s globálními příležitostmi. PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši 40,3 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 80 000 lidí (k 30. 6. 2021). Daně z příjmu hradí společnosti ze skupiny PPF v každé z 24 zemí, kde podnikají a tvoří zisk.