Rok 2021: změny v prodeji, vysoká poptávka po rezidenčním bydlení, mylné vize o práci z domova a důraz na technologie

PRAHA, 13. ledna 2022 – Penta Real Estate hlásí v rezidenčním bydlení za uplynulý rok prodáno. Situace na trhu s nemovitostmi však přinesla v uplynulých dvou letech kvůli koronakrizi změny několika trendů. Změny se týkají rezidenčních i komerčních nemovitostí. Schůzky totiž probíhají povětšinou online a na podpis smluvních dokumentů je potřeba více času. Navíc enormně vzrostla poptávka po rezidenčním bydlení a nemovitostech jako investici. 

„Pokud letošní situaci srovnáme s covidovým rokem 2020, lidé se už oklepali. Za nás mohu říct, že koronakrize nás jako byznys nemovitostí vlastně zásadně negativně nezasáhla. V roce 2020 se lidé obávali ztráty práce a celkové stability ekonomiky, ale už v létě, a hlavně v roce 2021 nabrali optimismus, protože, zjistili, že pandemie ekonomiku na kolena nepoloží. Sice střídavě lidé onemocní, někdo hůř, někdo méně, ale vše jde dál. Nálada ve společnosti začala být o něco nervóznější, ale obchod se nevytratil,“ přiblížil situaci Jan Kalaš, obchodní manažer Penta Real Estate.

Netypické na situaci je, že ve chvíli, kdy se ceny bytů začaly navyšovat, začala movitá klientela nakupovat a prodeje se místo poklesu zvýšily. Dá se říci, že vznikla panika, ale opačným směrem: Rychle investovat, než se ceny zvednou ještě výše. Ke konci roku 2021 dosáhla poptávka po nemovitostech vrcholu. Lidé se snažili ještě na poslední chvíli investovat a uložit volné finanční prostředky, aby jim je inflace neznehodnotila. „Dostáváme se do situace, kdy nabízených bytů je méně a méně a poptávka dále roste. Koronavirová pandemie určitě má vliv na trh nemovitostí, ale vlastně trochu opačným směrem,“ přiblížil situaci Jan Kalaš. V Praze se postaví pouze čtyři až šest tisíc bytů ročně, ale zájem je o dvanáct až patnáct tisíc bytů. 

Tím, na co má covid-19 opravdu vliv, je systém prodeje. Lidé již nechtějí docházet na schůzky, nechtějí se setkávat, více se bojí. Vše řeší radši online nebo přes telefon. Smlouvy se posílají a podepisují elektronicky nebo kurýrem. Schůzek a prohlídek celkově ubylo. Vše se posunulo do online sféry. Systém obchodu se totálně převrátil, což se dá sledovat v nemovitostech, pojišťovnictví, u bank a dalších institucí. „My se na základě těchto změn snažíme investovat do softwaru, abychom vyšli klientům vstříc. Více vše posunujeme do online sféry, pro snadnější komunikaci a zasílání podkladů a smluv zákazníkům. Vše si tak projdou v klidu doma, prohlédnou na webu či videu, pak napíšou nebo zavolají, co si vybrali. To je velký obrat pro všechny,“ vysvětlil situaci Jan Kalaš.

Změnou procházejí také požadavky na vnitřní prostory bytu. Lidé samozřejmě řeší home office více než před dvěma lety. Je ale velmi těžké do každého bytu nebo obývacího pokoje zahrnout samostatný pracovní kout. Vždy ale záleží na dispozici daného bytu. „V prodejích stále převládají menší byty, což činí zhruba polovinu až 60 procent prodejů. Ne vždy se do tak malého bytu dá vtěsnat samostatná pracovna, a tak se často home office řeší v rámci obýváku,“ dodal Jan Kalaš. Velkých bytů je o něco méně, ale pokud je k dispozici čtyřpokojový byt, není problém vytvořit samostatnou pracovnu. Důležitější pro budoucí majitele je však připojení k internetu a datové zásuvky, což v bytech od Penta Real Estate samozřejmě patří ke standardu. Aktuálně převládajícím trendem, který klienti řeší při vybavení bytu, je dostatek úložných prostor. I v této době převládá poptávka po úložných prostorech v bytech nad zájmem o pracovní kout.

Obecně se také hodně mluví o ekologických a udržitelných trendech ve stavebnictví, ale do praxe se ekologické novinky implementují velmi pomalu. Při marketingových aktivitách se tématu developeři nevyhýbají, ve skutečnosti se však ekologické technologie najdou v rezidenčním segmentu velmi zřídka. „Je jedno, jestli zmíním rekuperaci, solární panely anebo technologii šedé vody,“ vyjmenoval Jan Kalaš. „Ekologické prvky výrazně prodražují stavbu, a to se nutně odrazí v ceně bytů. Přesto se o ně řada klientů zajímá. Důležité je nabídnout jim mix moderních technologických řešení, který je pro ně zejména z podhledu dlouhodobé efektivity výhodný, ale stále za akceptovatelnou cenu.“ 

COVIDOVÁ DOBA SE PROMÍTLA I DO KOMERČNÍCH NEMOVITOSTÍ

V oblasti komerčních nemovitostí se podle odborníků nepotvrdily představy o trvalé práci z domova. Naopak – firmy napříč ekonomikou motivují své zaměstnance k návratu zpět do kancelářských prostor, kde dochází k poměrně výrazným změnám. Firmy si své stávající kanceláře buď kompletně předělávají do nového designu, nebo volí cestu přestěhování do úplně nového s důrazem na flexibilitu v přizpůsobení okamžité změně a na ekologický aspekt. 

„Důraz je vedle udržitelnosti samotných budov daleko více přesunut na wellbeing zaměstnance, který je nejvzácnějším kapitálem firem. V našem geografickém prostoru obzvláště, kde panuje nejnižší míra nezaměstnanosti v celé Evropské unii,“ popsal Miloš Kocián, manažer pronájmu komerčních projektů Penta Real Estate.  

Vedle ekologie a většího společenského uvědomění firem se do požadavků nájemců komerčních prostor promítl prvek coworkingu. Sdílení pracovních míst představuje čím dál častější jev v dispozičních řešeních firem. Poptávka je natolik veliká, že vedla i k výraznému růstu v kategorii takzvaných flexi prostor. „Kancelář je hlavně místo pro vzájemnou interakci zaměstnanců/kolegů, kde primárně dochází ke sdílení informací a know-how, intenzivní kooperaci, posilování příslušnosti k firmě a jejím hodnotám, kterými se odlišuje od jiných společností. Tohoto z home office prostě nedocílíte,“ potvrdil Kocián. 

Podle Miloše Kociána se covidové období pozitivně promítlo do akcelerace využívání moderních technologií a využívání takzvaných smart řešení. „Prim hrají bezkontaktní přístupy do objektů – chytré aplikace, díky kterým se řeší přístup zaměstnanců i návštěv. Velmi úspěšné jsou i virtuální recepce, které redukují podíl lidského faktoru a tím snižují provozní náklady na drahý lidský kapitál. V neposlední řadě jde i o systém dynamického parkování, tedy sledování efektivity využívání parkovacích stání a možnost generování dodatečných příjmů z parkovacích kapacit mimo běžnou pracovní dobu,“ uzavřel Miloš Kocián, manažer pronájmu komerčních projektů Penta Real Estate.  

O společnosti Penta Real Estate

Penta Real Estate vznikla oddělením realitní divize společnosti Penta Investments, jejíž počátky sahají do roku 1994. Skupina Penta vstoupila do realitního sektoru v roce 2005 a od té doby se vypracovala na lídra na realitním trhu, a to v České republice i na Slovensku. Cílem je stavět budovy, které přispívají k urbanistickému rozvoji dané lokality. Penta Real Estate proto spolupracuje s nejlepšími odborníky v oboru, špičkovými architekty a inženýry. Zkušenosti společnosti Penta Real Estate ve spojení s jejich kreativitou a cílevědomostí jsou garancí nejvyšší kvality a investiční hodnoty realitního portfolia. 

Portfolio Penta Real Estate v současnosti tvoří více než 30 projektů pro komerční, rezidenční a maloobchodní sektor. Filozofií společnosti je vytváření lepších prostor, a to s přísným důrazem na kvalitu. Ať už jde o proces rozvoje existující nemovitosti, volbu dodavatelů a partnerů, nebo výběr budoucích zaměstnanců, Penta Real Estate si klade za cíl být nejlepší. Důkazem toho jsou projekty jako Sky Park v Bratislavě a železniční stanice Masarykovo nádraží v Praze, které vznikly ve spolupráci se světoznámou architektkou Zahou Hadid. 

www.pentarealestate.com