U příležitosti svátku svatého Valentýna si společnost Provident Financial nechala zpracovat průzkum o tom, jak lidé slaví dny spojené s láskou. Z průzkumu vyplynulo, že původně anglosaský svátek svatého Valentýna se v Česku ujal a slaví ho téměř polovina populace (43 %) napříč všemi generacemi. Nicméně s dárky zůstávají Češi nohama na zemi. Nejvíce lidí (38 %) žádný dárek svému partnerovi nedá a třetina (34 %) dá svému partnerovi dárek do 500 korun. Průzkum také ukázal, že většina (78 %) českých mužů dá své partnerce květinu alespoň jednou za rok.
Svátek svatého Valentýna je nejpopulárnějším svátkem u mladé generace
Nejpopulárnějším svátkem spojeným s láskou napříč celou populací je Den matek. Slaví ho více než polovina (55 %) dospělých Čechů. Nejpopulárnější je mezi vysokoškolsky vzdělanými lidmi (60 %). Svátek svatého Valentýna je však také velmi oblíbený. Připomíná si ho téměř polovina (43 %) obyvatelstva. V nejmladší generací 18–35 je svátek svatého Valentýna dokonce nejpopulárnější ze všech svátků spojených s láskou. Tato generace slaví většinu svátků, pouhá desetina proklamuje, že žádný svátek spojený s láskou neslaví.
„Popularita svátku svatého Valentýna napříč všemi generacemi nás velmi překvapila. Nečekali jsme, že tento svátek u nás tolik zdomácněl a některé generace ho budou slavit více než Den matek,“ uvádí Kateřina Jarošová, tisková mluvčí Providentu.
Kolik procent Čechů mezi 18 a 65 lety slaví svátky spojené s láskou:
Den matek | 55 % |
Mezinárodní den žen | 47 % |
Svátek svatého Valentýna | 43 % |
1. máj | 27 % |
Češi slaví Valentýna symbolicky
„Z výzkumu je zřejmé, že Češi to s dárky na Valentýna nepřehánějí. Svátek si připomínají spíše v symbolické rovině.“ říká Kateřina Jarošová, tisková mluvčí Providentu.
Téměř dvě pětiny (38 %) Čechů si na Valentýna žádný dárek nedávají. Třetina (34 %) lidí obdaruje svého partnera dárkem do 500 Kč. Dar v rozmezí 500–1000 Kč pořídí necelá pětina (18 %) partnerů a hlouběji do kapsy sáhne jen zlomek populace.
České ženy dostávají květiny jen několikrát do roka
Drtivá většina českých mužů (78 %) daruje podle výzkumu své partnerce květinu alespoň jednou ročně. Zajímavé je však rozdělení podle krajů. Nejčastěji dostanou květinu ženy v kraji Jihočeském (85 %) a Ústeckém (83 %), naopak na Liberecku muži květinami šetří (72 %). „Zjištění, že téměř osmdesát procent českých mužů daruje svým partnerkám občas květinu, je příjemné. Nicméně průzkum také ukázal, že každý měsíc dostane kytici pouhá čtyři procenta žen,” uvádí Kateřina Jarošová, tisková mluvčí Providentu.
Svátek svatého Valentýna
Svátek svatého Valentýna byl papežem ustanoven už v roce 496 a s láskou začal být spojován mezi 14. a 15. stoletím.
Darování květin, čokolád ve tvaru srdce a přáníček začalo až v 18. století v Anglii. Před tím, než se 14. únor stal dnem lásky, jednalo se o oslavu křesťanského mučedníka. Legenda vypráví o uvěznění svatého Valentýna z Říma, který podle legendy vrátil zrak slepé dceři svého žalářníka. Druhá legenda říká, že svatý Valentýn konal svatby pro křesťanské vojáky, kterým bylo římským císařem zakázáno se ženit.
Svatý Valentýn je spojen také s Českem. V Bazilice svatého Petra a Pavla na Vyšehradě je umístěna jeho lopatka.
Většina evropských států v rámci oslav převzala moderní angloamerické zvyky, ale existuje i několik asociací spojujících světce s příchodem jara. Například ve Slovinsku je svatý Valentýn oslavován jako jeden ze svatých jara, pevného zdraví a je patronem včelařů a poutníků.
O průzkumu
Průzkum pro Provident Financial provedl na vzorku 800 osob Instant Research.
O společnosti Provident
Společnost Provident Financial s.r.o. působí na českém trhu již 24 let a od vstupu na trh poskytla úvěr už miliónu klientů. Za transparentních podmínek nabízí hotovostní i bezhotovostní půjčky, které jsou bezúčelové, bez ručitele a bez skrytých poplatků. V České republice zajišťuje zázemí společnosti 400 zaměstnanců a na 800 obchodních zástupců. Provident je členem České leasingové a finanční asociace, patronem Britské obchodní komory a díky své odpovědné péči o zaměstnance a pracovní podmínky je opakovaným držitelem evropského ocenění Top Employer a signatářem Charty diversity. www.provident.cz
O projektu Neviditelní
Neviditelní jsou projektem, který se snaží upozornit na 1,3 milionu Čechů, kteří díky různým událostem stojí mimo systém veřejné pomoci, nedosáhnou na úvěr v bance, mají nízkou finanční gramotnost nebo jsou jiným způsobem znevýhodnění. Iniciátorem projektu je společnost Provident Financial s.r.o., která na něm spolupracuje s Centrem ekonomických analýz – CETA, Spotřebitelským fórem, CONFESS Research a DIRIVITU.
O skupině International Personal Finance
Mezinárodní skupina International Personal Finance (IPF), mateřská společnost českého Providentu, vznikla v roce 2007 oddělením od britské společnosti Provident Financial plc. Ta působí ve Velké Británii již od roku 1880. IPF pod obchodním označením Provident v současnosti působí v 11 zemích světa: v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Finsku, Španělsku, Austrálii a v Mexiku. Prostřednictvím své sítě 16 700 obchodních zástupců poskytuje služby 1,7 milionům zákazníků a zaměstnává skoro 7 000 lidí. IPF je kotována na londýnské burze cenných papírů od svého vzniku (IPF.L).