Praha, 3. března 2022 – České e-shopy zaznamenaly v posledním týdnu enormní zájem o outdoorové vybavení, hlavně spacáky a karimatky. Ve srovnání s předchozími týdny vzrostla u těchto položek poptávka až o 300 %. Podobně jsou na tom online prodeje trvanlivých potravin a hotových jídel, kde zájem vzrostl o 70 %. Vyplývá to z analýzy společnosti Upgates na základě dat ze 1300 českých e-shopů. Data potvrzují dopady masivní vlny solidarity Čechů s obyvateli Ukrajiny, kam kromě jiného i tento typ zboží zasílali v rámci humanitární pomoci.
Češi v online prostředí hromadně nakupují vybavení do přírody či trvanlivé potraviny. Majitelé e-shopů zaznamenali rapidní zvýšení poptávky především po outdoorovém vybavení, u spacáků a karimatek jde až o 300 %. Nebývale stoupá i zájem o trvanlivé potraviny a hotová jídla, kde je nárůst až 70%.
„Velký zájem o outdoorové vybavení pozorujeme od minulého pátku. V Česku se zvedla úžasná vlna solidarity a humanitární pomoci, což dokládají i data online prodejců. Podobně jsou na tom nákupy v segmentu trvanlivých potravin. Část lze pravděpodobně přisoudit také tomu, že si lidé zřejmě z obavy dělají zásoby a připravují se na krizové scénáře. Zatím je však brzy na to, abychom vyvozovali závěry, jaká část nákupů je pro vlastní spotřebu,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, která v současné době monitoruje data z 1300 e-shopů.
Poptávka je například i po zdravotnickém materiálu pro domácí použití (dezinfekce, náplasti, obvazy a škrtidla) a doplňcích stravy s obsahem jódu. Preventivní užívání jódových tablet však podle odborníků ze Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) není v tuto chvíli zcela na místě. Vyšší zájem o sortiment vhodný pro mobilní lékárničky potvrdila také online lékárna Pilulka.cz, která rovněž eviduje vyšší poptávku po doplňcích stravy s obsahem jódu.
V jiných segmentech nyní zásadní výkyvy podle Upgates v poptávce nenastávají. „Dosud jsme nezaznamenali významný nárůst v sortimentech typu rýže, těstoviny, toaletní papír nebo drogerie, jako tomu bylo v březnu 2020 na začátku pandemie. Češi se zatím tímto zbožím masivně nezásobují a prodeje odpovídají spíše dlouhodobým trendům,“ dodává Martin Pech.
Upgates
Ostravská společnost a jeden z předních tuzemských poskytovatelů e-shopových řešení Upgates vznikla v roce 2009. Dnes patří v Česku a na Slovensku mezi nejpoužívanější platformy pro tvorbu a pronájem e-shopů. Od ostatních hráčů na trhu odlišuje společnost hlavně tzv. elastickým přístupem k vývoji e-shopů. Ten kombinuje jednoduchost předvolených šablon a možnost jejich neomezené customizace na míru díky grafickému editoru i úpravě samotného kódu stránky. Elastický e-shop Upgates je přizpůsobitelný tak, aby rostl průběžně spolu s firmou a nevyžadoval zásadní přestavby. Upgates míří zejména na segment středně velkých e-shopů. Ty pronajímá v několika tarifech, přičemž klient platí předem stanovený měsíční poplatek a svůj e-shop může kdykoliv vypnout. V současnosti spoléhá na Upgates přes 1300 e-shopů a za více než 12 let na trhu jich společnost vytvořila přes 12 000. V roce 2021 zaznamenala firma obrat 25 milionů a jeho meziroční růst o 50 %.