Dopad zdražování: Tři čtvrtiny rodičů musí omezit výdaje spojené se školou

  • Češi za výdaje spojené se školou utratí přes 7 miliard korun, necelá polovina padne na školní pomůcky 
  • Pouze 27 % rodičů zdražování nijak neovlivnilo
  • Drahé energie se promítnou do cen volnočasových aktivit a kroužků
  • Kroužky plánuje dopřát dětem méně než polovina rodičů
  • Pro pomůcky běžte do obchodu, učebnice objednejte na internetu
  • Cirkulární ekonomika funguje nejlíp v pořizování učebnic

Inflace začne od září velmi výrazně ovlivňovat i život českých dětí. Z průzkumu Providentu vyplývá, že pouze 27 % rodičů se zdražování nijak nedotkne a na školní akce, pomůcky a kroužky dětí zatím peníze mají. Každý desátý rodič je nucen omezit stravování dětí ve škole, 29 % rodičů hodlá využít pomoc od státu. Drahé energie mohou být likvidační pro pořízení řady volnočasových aktivit.

S blížícím se školním rokem přidělává řadě rodičů vrásky na čele představa, za co nakoupí školní pomůcky. Ty sice meziročně prakticky nezdražily, ovšem kvůli růstu jiných cen v rodinném rozpočtu už na ně moc peněz nezbývá. Rodiče odhadují, že v průměru za pomůcky letos zaplatí okolo 3 000 Kč. Dvacet devět procent rodičů chce využít pomoc od státu v podobě dávek v hmotné nouzi nebo mimořádného příspěvku 5 000 Kč na dítě. Dohromady Češi za školní pomůcky letos utratí přes 3 miliardy korun, ovšem v celkových výdajích spojených se školou představuje tato položka méně než polovinu.

„Současná situace není pro mnoho lidí jednoduchá, ale právě děti by její dopady měly pocítit co nejméně. Proto je pozitivní, že řada obcí má snahu spolufinancovat školní výbavu nebo volnočasové aktivity dětí, jejichž rodiče si to zkrátka nemohou dovolit,“ říká Kateřina Jarošová, tisková mluvčí Provident Financial.

Rodiče zatím netuší, jak hlouběji do kapsy budou muset sáhnout 

Rodiče zdaleka neplatí jen za výbavu do školy. Září je obdobím, kdy je třeba uhradit dopředu většinu výdajů na celé pololetí. Jde například o kroužky, družinu, příspěvky do sdružení rodičů a přátel školy nebo mimoškolní výuku jazyků. Dvacet tři procent rodičů uvedlo, že budou muset zaplatit přes 4 000 Kč za jednoho školáka. Dvacet devět procent rodičů pak utratí mezi 2 až 4 tisíci za dítě. Pro většinu rodičů tak jde o mnohem vyšší částku, než jsou výdaje spojené se školními pomůckami. Naprostá většina rodičů totiž počítá s tím, že zachovalé pomůcky v použitelném stavu budou jejich děti používat několik let po sobě. Jenom desetina rodičů chce, aby děti měly na začátku školního roku vše nové.

Zdroj: Provident Financial

Dětské kroužky v ohrožení

Před začátkem prvního pololetí minulého školního roku plánovalo  dopřát svým dětem nějakou volnočasovou aktivitu více než 70 % rodičů, na začátku druhého pololetí to deklarovalo již jen 60 % rodičů. Pokud nyní deklaruje 14 % rodičů, že bude na kroužcích šetřit ještě více, mohlo by to znamenat výrazný úbytek dětí, které mají nějakou mimoškolní činnost. 

Pandemie přispěla k tomu, že děti přestaly sportovat a řada z nich přibrala na váze. S novým školním rokem se ovšem situace kvůli zvýšeným cenám za vytápění tělocvičen a bazénů nejspíš nezlepší.

„Budoucnost pro provozovatele volnočasových aktivit je nyní opravdu velmi nejistá. Zdražení energií budou muset promítnout do svých cen téměř všichni organizátoři. Sportovní kluby už teď avizují, že nemají na provoz a bohužel se k nim zřejmě přidají také další organizace. Může se to dotknout i těch, které tradičně dětem poskytují finančně nenáročné trávení volného času, jako je Skaut nebo Sokol,“ odhaduje Kateřina Jarošová.

Při nákupu pomůcek do obchodu, pro učebnice na internet

Přesto, že online obchody mají mnohem širší nabídku školních pomůcek, tak rodiče upřednostňují nákupy v kamenných prodejnách. Pouze 12 % rodičů nakupuje pomůcky na internetu, oproti tomu některý z typů kamenné prodejny, ať již jde o papírnictví nebo supermarket, upřednostňuje 68 % nakupujících. Jedenáct procent dětí dostává školní pomůcky ve škole. Často jde o školy, kde na nákup všem přispívá samotná obec, tedy zřizovatel školy.

„Ráda nakupuji všechny školní pomůcky na jednom místě. Na začátku školního roku vezmu dceru do místního papírnictví k paní Vostřelové, kde nakoupíme vše potřebné. Co zrovna není, to nám paní Vostřelová ráda objedná. Letos ale poprvé budu porovnávat ceny, což jsem zatím nikdy nemusela,“ uvádí paní Hana z pražského Jižního Města a maminka desetileté školačky.

Zdroj: Provident Financial

Cirkulární ekonomika funguje

Diametrálně rozdílná situace panuje při nákupu učebnic. Vynecháme-li případy, kdy je děti dostávají přímo ve škole, tak na internetu je nakupuje téměř polovina rodičů. Oproti tomu do kamenného obchodu zamíří třetina rodičů a zbytek si děti koupí od svých starších spolužáků nebo je zdědí od někoho v rodině.

Mezi rodinné příslušníky také nejčastěji putují pomůcky a knihy, které již starší školáci nepotřebují, jde o 51 % případů. Relativně málo lidí ovšem nepotřebné učebnice prodává. Dělá to pouze 17 % respondentů, což je méně než je darování někomu potřebnému. To dělá pětina lidí.

O průzkumu

Průzkum pro Provident Financial provedl na vzorku 800 rodičů Instant Research / IPSOS v červenci 2022.

O společnosti Provident 

Společnost Provident Financial s.r.o. působí na českém trhu již 25 let a od vstupu na trh poskytla úvěr už miliónu klientů. Za transparentních podmínek nabízí hotovostní i bezhotovostní půjčky, které jsou bezúčelové, bez ručitele a bez skrytých poplatků. V České republice zajišťuje zázemí společnosti 400 zaměstnanců a na 800 obchodních zástupců. Provident je členem České leasingové a finanční asociace, Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů (APNÚ), patronem Britské obchodní komory a díky své odpovědné péči o zaměstnance a pracovní podmínky je opakovaným držitelem evropského ocenění Top Employer a signatářem Charty diversity. www.provident.cz

O projektu Neviditelní

Neviditelní jsou projektem, který se snaží upozornit na 1,3 milionu Čechů, kteří díky různým událostem stojí mimo systém veřejné pomoci, nedosáhnou na úvěr v bance, mají nízkou finanční gramotnost nebo jsou jiným způsobem znevýhodnění. Iniciátorem projektu je společnost Provident Financial s.r.o., která na něm spolupracuje s Centrem ekonomických analýz – CETA, Spotřebitelským fórem, CONFESS Research a DIRIVITU.

www.neviditelni.org

O skupině International Personal Finance

Mezinárodní skupina International Personal Finance (IPF), mateřská společnost českého Providentu, vznikla v roce 2007 oddělením od britské společnosti Provident Financial plc. Ta působí ve Velké Británii již od roku 1880. IPF pod obchodním označením Provident v současnosti působí v 9 zemích světa: v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Austrálii a v Mexiku. Prostřednictvím své sítě 16 700 obchodních zástupců poskytuje služby 1,7 milionům zákazníků a zaměstnává skoro 7 000 lidí. IPF je kotována na londýnské burze cenných papírů od svého vzniku (IPF.L). 

www.ipfin.co.uk